Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Det är du som lägger en värdering i ordet stockholmare, vi infödda stockholmare ser det bara som en beskrivning på var vi är födda - som kalmariter, lundensare eller östersundsbor. Det är bara inflyttade stockholmare som gör en grej av att de bor där. Vad folk på landsbygden tror och tycker om stockholmare är vi helt ointresserade av.
Men det är märkligt nog alltid någon tomte som så fort Stockholm nämns känner ett behov av att vädra sitt mindervärdeskomplex för att de inte ens bor i en stad, utan i nån gudsförgäten håla i vårt avlånga land. Vad detta beror på är outgrundligt, men uppenbarligen känner vissa människor ett irrationellt hat mot Stockholm och dess invånare. Kanske för att de aldrig har mött riktiga stockholmare, vi som har bott här några generationer bakåt är faktiskt rätt avslappnade och trevliga mot alla som är trevliga mot oss. De riktigt dryga ”stockholmarna” är oftast nyinflyttade lantisar som plötsligt blir ”storstadsbor”,
Stockholm är en fin liten stad, och vi som har växt upp här är fullt medvetna om att det inte är en världsmetropol. Men några av oss har bott i såna också, och uppskattar ändå vår hemstad som den pärla den helt klart är även i internationell jämförelse.
Och Östermalm är inte stadens mest livliga stadsdel, men den är hem till flera fantastiska platser, byggnader och stadsoaser. På senare år har den blivit lite mer levande, och även om det inte är min favoritplats i Stockholm så kan jag uppskatta att vistas där ibland. Det är framförallt roligt sitta på ett bättre fik och beskåda stadsdelens lokalbefolkning; det är något av en antropologisk guldgruva.
Nä det handlar inte om att lägga värderingar, det är bara en reflektion av den verklighet man som icke Stockholmare ser.
Det finns mig veterligen ingen som använder begrepp som kalmariter, lundensare eller östersundsbor som gör det av någon annan anledning än geografisk placering. Ordet Stockholmare har jag aldrig hörts användas för något annat än en beskrivning av personlighet och den beskrivning är synonymt med saker man som person inte skulle vilja bli beskriven som.
Ni vet inte ens om att ni är som ni är, hade det inte varit så tragiskt hade det nästan varit gulligt.
Uttrycken du använder belyser just det jag pekade på tex "Vad folk på landsbygden tror"= bor man inte i Stockholm är man långt ute på landet där det bara finns idioter och inavel, Stockholm=Sverige.
"Någon gudsförgäten håla i vårt avlånga land" igen måste du hoppa upp på din piedestal och titta ner på pöbeln som inte bor i kungliga huvudstaden, du vet det där att behovet av att stå på andra för att nå upp.
Precis det du skriver är just det jag vill framföra, du bevisar själv det jag skriver och du ser det inte ens. Visste du att en av kriterierna för mental sjukdom är att inte ha sjukdomsinsikt?
Mindervärdeskomplex, exakt vad i det jag skriver har med mindervärdes komplex att göra? Att känna ett behov av att försvara sig däremot, där pratar vi uppenbart mindervärdeskomplex, du vet hur korta män/killar är, måste alltid hävda sig, väldigt på, ni är lite som Sveriges dvärgar medans de flesta andra har en mer avslappnad attityd.
Lite av det där storkuks lugnet.
Stockholm är bara en vad det är för att kungen bor där.
Flytta företagen till Göteborg och låt Bernadotterna flytta ner till Frankrike där dom här hemma och berätta sen för mig vad som finns kvar? En massa öar man kunde bygga vindkraftverk på.