2026-08-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
https://maps.app.goo.gl/9sLo9mUExRxDqWhU9

Rätt sjukt med 70 på en sådan grusväg när man knappt kan köra 90 på en riktig väg.

Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Har varit ute på fältarbete ofta och kört p ådessa vägar. Standard 70-vägar men inte fan kör man 70 på ed. Knappt man kan ta en sväng i 50 på vissa platser plus skymd sikt. Vette fan vem som kom på idén att standardisera 70 p ådessa vägar. helt absurt för mig.

Att det är 70 är, min gissning, ett icke-beslut snarare än ett beslut. Utanför tätort var det (rätta mig om jag har fel) fri fart fram till högertrafikomläggningen 1967. Då blev det 70 överallt utanför tätort från en dag till nästa.

Numera finns det ju i princip inga vägar utan hastighet angiven med skylt, men det betyder ju inte att alla vägar har aktivt fattade beslut om vilken hastighet de ska ha. Jag tror att den här vägen är en sådan där något explicit beslut aldrig fattats.

Vägen har troligen i alla tider bara haft "bashastighet", vad det nu än har varit, och det är 70.
Citera
2026-08-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Splash66
Så tragiskt 😔 Men en fundering... pojke under 15 år på moppe... måste man inte vara 15 år för att köra moppe lagligt?

Jo.
Citera
2026-08-14, 01:15
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Alla verkar skylla på bilföraren men vi vet inte hur mopedisten agerat.
Fullt möjligt att pojken stått med moppen just i en kurva eller nåt och starkt bidragit till olyckan

Så man ska alltså som trafikant inte få befinna sig i en kurva utan att av dig bli anklagad för att "starkt bidragit till olyckan"? Noterat, cirkulera vidare.
Citat:
Ursprungligen postat av BelleStarr
Jo. Men det spelar väl ingen roll nu. Det är bara så jävla tragiskt hela grejen. 20-åring som kommer att få leva med detta hela livet.

Har svårt att känna något lidande för 20-åringen, var nog bara en tidsfråga innan personen körde ihjäl någon på grund av sin egen oduglighet som förare.
Citera
2026-08-14, 02:17
Medlem
Någon som vet namnet på de inblandade?
Citera
2026-08-14, 04:29
Medlem
Enslig grusväg, typisk bilväg där man som 20-åring drar upp bilen som fan
Citera
2026-08-14, 07:03
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Alla verkar skylla på bilföraren men vi vet inte hur mopedisten agerat.
Fullt möjligt att pojken stått med moppen just i en kurva eller nåt och starkt bidragit till olyckan
Trist såklart men sånt som kan hända om båda trafikanterna saknar konsekvenstänk, framförhållning och sunt förnuft.
Bara för att det står 70 på skylten måste man ju inte hålla 70 hela tiden.
Synd att körskolorna och Trafikverket inte betonar vikten av tex dessa egenskaper under utbildningen.
Citera
2026-08-14, 07:14
Medlem
DennisOlofs avatar
Båda har nog gjort fel men den som kör bil ska veta bättre än mopedist. Låter som vägen i sig också är farligt, bara för att en skylt säger 70km/h innebär inte att man ska köra den hastigheten. Man ska köra i den hastigheten som är lämplig för att kunna stanna, undvika faror eller icke upptäckte faror som kan dyka upp. Det tror jag knappast en som är 20år har erfarenhet av, det säger ju statistiken av olyckor bland yngre förare.

Sedan är det tragiskt att folk på moped eller typ lätt motorcykel inte förstår att det också vilar ett tungt ansvar på dem att själva förstå vad som är farligt, kan skapa faror och undvika köra där det är extra farligt. Att välja andra vägar med mindre trafik eller som är mindre farliga och mindre risk att man blir påkörd. Jag körde lite moped när jag var yngre fast inte mycket men redan så fattade man att övrig trafik var farlig och jag försökte alltid köra alternativ vägar eller färdvägar som inte var till för mopeder bara för att undvika biltrafik.

Verkligen tragiskt. R.I.P.
Citera
2026-08-14, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Så man ska alltså som trafikant inte få befinna sig i en kurva utan att av dig bli anklagad för att "starkt bidragit till olyckan"? Noterat, cirkulera vidare.

Har svårt att känna något lidande för 20-åringen, var nog bara en tidsfråga innan personen körde ihjäl någon på grund av sin egen oduglighet som förare.
Du vet alltså hur olyckan gick till? Du är absolut säker på att mopedisten inte körde på fel sida i en skarp kurva eller att mopedisten körde en trimmad moped som gick i 100 km/h?
Citera
2026-08-14, 08:24
Medlem
Tranquility Bass avatar
Jag är säker på att om man kör på någon i en "skarp kurva" så har trafikanten som kör på en annan trafikant allt som oftast en större skuld än den som blir påkörd. Detta med att anpassa hastigheten efter omständigheterna. Men du kanske tycker att skulden ligger helt hos trafikanten som för ögonblicket befinner sig i den "skarpa kurvan"?
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du vet alltså hur olyckan gick till? Du är absolut säker på att mopedisten inte körde på fel sida i en skarp kurva eller att mopedisten körde en trimmad moped som gick i 100 km/h?
Citera
2026-08-14, 08:34
Medlem
Citat:
Jag är säker på att om man kör på någon i en "skarp kurva" så har trafikanten som kör på en annan trafikant allt som oftast en större skuld än den som blir påkörd. Detta med att anpassa hastigheten efter omständigheterna. Men du kanske tycker att skulden ligger helt hos trafikanten som för ögonblicket befinner sig i den "skarpa kurvan"?
Nu får vi vänta på utredningen: Skall man bara utgå för ett tänkbart scenario så var nog bägge vållande körde vårdslöst, men konsekvenserna för mopedisten blev katastrofala.
Men det kan faktiskt vara så att bilen framfördes korrekt men att barnet kom farande i 100km/timmen då kan bilen faktiskt varit i princip stillastående och barnet på mopeden dött med anledning av olyckan.
Men tragiskt för alla inblandade även mopedistens familj, som rent juridiskt borde anses som medvållande om de tillåtit en person under 15år framföra en moped på allmän väg.
Citera
2026-08-14, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BelleStarr
Jo. Men det spelar väl ingen roll nu. Det är bara så jävla tragiskt hela grejen. 20-åring som kommer att få leva med detta hela livet. Liten håla på landet. Säkert en plats där alla känner alla. Kanske kände dom till och med varandra. Helt sjukt. Tänk att köra ihjäl ens polare.

Fy fan. Stackars alla inblandade. Grabbens päron, föraren och förarens föräldrar. Samt alla runt omkring.

Spelat väl all roll i världen om pojken lagligt sett inte skulle befunnit sig på fordonet överhuvudtaget?
Citera
2026-08-14, 09:01
Medlem
Citat:
Du vet fortfarande inte vad som hänt. Du vet inte om dom kolliderat eller inte. Du förutsätter att mopedisten stått stilla. Det enda vi vet är att det står blivit påkörd men det kan lika gärna vara slarvigt uttryckt av polisen. Så tagga ner lite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in