2026-08-17, 13:42
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan201
Jag upplevs som en ensamvarg med utav utomstående.

Man ska inta dra alla ensamvargar över en kam, vissa utav oss trivs bäst i våra bubbla så långt ifrån mänskligheten som det bara går att komma.

Inte fan skulle man få tanke på göra en fluga förnär för det.
Känner flera som jag, som har hittat lugnet i sig själv.

Jag tror hur man är uppvuxen spelar mycket in i hur det speglar av sig.

Om man är uppvuxen nära sin familj och inte en trasig familj, så bär man nog inte på mycket ilska oavsett om du är ensamvarg eller inte.

Åtminstone i mitt fall kan jag bara säga att mina föräldrar är och var mina förebilder. De lärde mig vid tidig ålder vad som är rätt och fel.
Regler som jag följer än idag.

Denna 45-åringen verkar ha kommit ifrån en trasig familj.
Jag är en ensamvarg eftersom hälften av människor jag möter. Är helt jävla otroligt dumma i huvudet. Självvalt. Sen ser jag liksom inte sambandet. Eftersom BO verkat varit hyfsat social. Att han är från en trasig familj vad har der egentligen med saken att göra? Min familj är extremt trasig. Också antar jag. Men väldigt otur att han hamnade där han var på slutet. Han kunde ju bättre. Tråkig historia verkligen.
Citera
2026-08-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Är han finns bara en Facebook som stämmer. Där han sitter i solglasögon 2013.

Ja då är det den. Tack
Citera
2026-08-17, 15:12
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Ja då är det den. Tack
Inte mycket att se. Men ger nog en bild av vem det är. Om nu inte förstått det.
Är ju en sån som syns utanför bolaget varje dag. Påverkad av det ena och andra. Jag visste inte hans efternamn överhuvudtaget.
Trodde han hette Werner. Men allt kopplade när man började forska lite.
Citera
2026-08-17, 17:19
Medlem
Citat:
Ja det är rimligt med nya straffskärpningsrefornen. Beroende på hur grymt mordet var. Kanske hade blivit 10 år med de gamla reglerna.
Tyvärr gäller straffrabatten fortfarande ifall han har mer skit på sitt samvete, vilket är troligt.

1. Straffrättsreformen innefattar inte mord på något sätt. Mordbestämmelserna har inte ändrats sedan 2020, då den rödgröna regeringen skrev om mordparagrafen. Något behov av att ändra dessa har inte funnits, eftersom den senaste ändringen gjorde det betydligt lättare att döma till livstids fängelse. Tror antalet livstidsdomar ökat med omkring 55% efter denna lagändringen.

2. Att "de gamla reglerna" (som alltså i själva verket är de nuvarande reglerna) skulle ge ett sådant här mord 10 års fängelse är bullshit. Straffmätningspraxis vid mord säger att man skall utgå ifrån 16 års fängelse och sedan gå successivt gå uppåt/nedåt om ev försvårande/förmildrande omständigheter föreligger. Det gör att de flesta morddomar landar på 18 år eller livstid idag.

3. Mängdrabatt är ju närmast en ickefråga när man pratar om mord som huvudbrott. Detta eftersom att det brottet har ett så högt straffvärde - och ett högre straff än 18 års fängelse eller livstid går ju inte att döma ut. Därför är mangdrabatten en ickefråga i detta fallet.
Citera
2026-08-17, 18:07
Medlem
[quote=Haaaaag|95703640]
1. Straffrättsreformen innefattar inte mord på något sätt. Mordbestämmelserna har inte ändrats sedan 2020, då den rödgröna regeringen skrev om mordparagrafen. Något behov av att ändra dessa har inte funnits, eftersom den senaste ändringen gjorde det betydligt lättare att döma till livstids fängelse. Tror antalet livstidsdomar ökat med omkring 55% efter denna lagändringen.

2. Påståendet att ett ”vanligt” mord enligt dagens regler skulle ge omkring 10 år är fel. 10 år är bara straffskalans lagstadgade minimum.

3. Här är resonemanget delvis rätt men slutsatsen ”mängdrabatten är en ickefråga” är för svepande. Om mordet redan motiverar livstid spelar ytterligare brott normalt ingen praktisk roll för längden på fängelsestraffet. Men om mordet exempelvis bedöms motsvara 16 år och personen samtidigt döms för andra allvarliga brott, kan reglerna om flerfaldig brottslighet påverka den samlade straffmätningen – och den nya reformen är uttryckligen tänkt att ge tillkommande brott större genomslag.

55-procentssiffran är inte riktigt rätt. Brås färska utvärdering från 2026 visar något mycket större: bland gärningspersoner som var minst 21 år steg andelen livstidsstraff vid fullbordat mord från 22 % före ändringen till 53 % efter ändringen. Det är alltså mer än en fördubbling av andelen, inte en ökning med 55 %.

S är soft on crime
Senast redigerad av Ang_rita 2026-08-17 kl. 18:32.
Citera
2026-08-17, 18:30
Medlem
Citat:
1 Att säga att innefattar mord på något sätt” är för starkt. De generella reglerna om bland annat straffmätning, flerfaldig brottslighet och vissa försvårande omständigheter gäller även när mord ingår i brottsligheten.

3. att säga att den nya straffreformen ”inte innefattar mord på något sätt” är för starkt. De generella reglerna om bland annat straffmätning, flerfaldig brottslighet och vissa försvårande omständigheter gäller även när mord ingår i brottsligheten.

55-procentssiffran är inte riktigt rätt. Brås färska utvärdering från 2026 visar något mycket större: bland gärningspersoner som var minst 21 år steg andelen livstidsstraff vid fullbordat mord från 22 % före ändringen till 53 % efter ändringen. Det är alltså mer än en fördubbling av andelen, inte en ökning med 55 %.

S är soft on crime

Det resonemanget hade inte så mycket att göra med det jag sa. Men jag vill iallafall vara tydlig med att de nya straffmätningsbestämmelserna inte träffar brottet mord, eftersom mord har haft en annan/egen straffmätningsmodell. Vanlig straffmätningspraxis utgår ju ifrån att man börjar på minimistraffet och sedan går uppåt om försvårande omständigheter föreligger. Som jag nämnde i förra inlägget så ser inte straffmätningen för mord ut så. Där utgår man ju ifrån 16 års fängelse och sedan gå successivt gå uppåt/nedåt om ev. försvårande/förmildrande omständigheter föreligger.

Tack för statistik-rättelsen!
Citera
2026-08-17, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det resonemanget hade inte så mycket att göra med det jag sa. Men jag vill iallafall vara tydlig med att de nya straffmätningsbestämmelserna inte träffar brottet mord, eftersom mord har haft en annan/egen straffmätningsmodell. Vanlig straffmätningspraxis utgår ju ifrån att man börjar på minimistraffet och sedan går uppåt om försvårande omständigheter föreligger. Som jag nämnde i förra inlägget så ser inte straffmätningen för mord ut så. Där utgår man ju ifrån 16 års fängelse och sedan gå successivt gå uppåt/nedåt om ev. försvårande/förmildrande omständigheter föreligger.

Tack för statistik-rättelsen!

Tack själv. De allmänna straffmätningsreglerna i 29 kap. brottsbalken tillämpas också på mord, precis som på andra brott. Det kan alltså finnas ytterligare omständigheter som påverkar straffmätningen.

Hoppas på hårt straff för detta bestialiska mord.

Min text i punkt två är rättad.
Citera
2026-08-17, 20:18
Medlem
Är det någon som har en grundad uppfattning kring vad som skedde egentligen. Det framstår som en märklig händelse.
Citera
2026-08-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handyman2
Är det någon som har en grundad uppfattning kring vad som skedde egentligen. Det framstår som en märklig händelse.

Ingen här har hittills skrivit något närmare om vad skedde.

Försts inlägget! Grattis och välkommen 🤗
Citera
2026-08-18, 07:41
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handyman2
Väldigt märkligt att denna Tommy överhuvudtaget hängde med Trash som T. B.
Måste gått väldigt mycket utför den senaste tiden för honom.
Citera
2026-08-18, 08:49
Medlem
Det är väldigt lätt hänt om man mår dåligt en period i livet, trash folket har någon sorts radar och söker kontakt väldigt fort om det finns något att hämta, typ pengar eller sovplats. Och den som mår dåligt behöver någon att prata med, sedan är karusellen i gång.
Citera
2026-08-18, 11:43
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronlemmy
Det är väldigt lätt hänt om man mår dåligt en period i livet, trash folket har någon sorts radar och söker kontakt väldigt fort om det finns något att hämta, typ pengar eller sovplats. Och den som mår dåligt behöver någon att prata med, sedan är karusellen i gång.
Jag vet deras dörrar står alltid öppna. Oftast skitfolk som innebär knas. Jag har själv sett det. Men denna kille känns jävligt malplacerad om du förstår.
Han operade tydligen ryggen för något år sen. Vilket blev tyngre smärtstillande och på den vägen. Verkar det varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in