2026-08-13, 18:21
Medlem
proconsuls avatar
Varför har de inte gjort det under de 4 år de haft en position?
Citera
2026-08-13, 18:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
12 veckor ledighet och en lön som ligger i paritet med jämförbara yrken med samma krav på utbildning. Buhu det är jobbigt att vara lärare. Sitter och återvinner samma utbildningsmaterial år efter år. Tufft.

Detta är dock inte ren ledighet; den totala årsarbetstiden är lika lång som för andra yrken (ca 1 750–1 800 timmar). Loven är inarbetad tid eftersom lärare jobbar mer under terminerna
Citera
2026-08-13, 18:50
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Detta är dock inte ren ledighet; den totala årsarbetstiden är lika lång som för andra yrken (ca 1 750–1 800 timmar). Loven är inarbetad tid eftersom lärare jobbar mer under terminerna
Aa, dom hävdar det, men i verkligheten så återvinner dom bara gamla prov, lektioner m.m. Det är otroligt lite nyskapande för lärare. Jag har flera vänner som jobbar som lärare och är 100% övertygad om att deras verklighet är generaliserbar och dom arbetar betydligt mindre än en vanlig knegare.

Sen är det så klart korrekt att deras arbetsmiljö är mindre rolig, men detta gäller också dom som jobbar inom ex. vård eller ordningsmakt som absolut inte får några 12 veckors semester.
Citera
2026-08-13, 19:04
Medlem
Jag tycker att lärare har lyckats väldigt bra med propagandan att de skulle vara sönderarbetade och så underbetala. Kan tänka att det är helt vidrigt att ha och göra med alla white trash-föräldrar, men faktum kvarstår att de ändå har bra betalt. Blev chockad när jag fick höra vad mina lärarstuderande kompisar fick i ingångslön - det var i paritet vad jag som civilingenjör fick ut.
Citera
2026-08-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Liberalerna vill höja legitimerade lärares löner med 10 000 kronor i månaden, säger partiledaren Simona Mohamsson på en pressträff.

Valfläsk eller är det här ett seriöst genomförbart förslag? Börjar L bli totalt desperata?

https://omni.se/a/oEV1RB
Det är lika seriöst som att de vill sätta en man på solen.
Man vill det säkert men det saknas pengar eftersom de pengarna gått till allas plånböcker.
Citera
2026-08-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Önsketänkande. Ingen vettig människa vill bli lärare idag så som den svenska skolan ser ut. Lärare som bara har jobbat några år flyr yrket.

Äh. De som INTE PASSAR för det flyr. Lärarutbildningarna har alldeles för låga antagningskrav. I många länder är det de mest begåvade och motiverade studenterna som kommer in på utbildningarna.
Nivån är skrämmande låg i Sverige, både vad gäller personlig mognad och lämplighet, pedagogisk skicklighet och ämneskunskaper.
Ska alla lärare få 10 000 mer nu då?
Det är väl ok men sluta att bara muta, börja ställ krav på lärares kompetens också.
Citera
2026-08-13, 19:15
Medlem
Citat:
Aa, dom hävdar det, men i verkligheten så återvinner dom bara gamla prov, lektioner m.m. Det är otroligt lite nyskapande för lärare. Jag har flera vänner som jobbar som lärare och är 100% övertygad om att deras verklighet är generaliserbar och dom arbetar betydligt mindre än en vanlig knegare.

Sen är det så klart korrekt att deras arbetsmiljö är mindre rolig, men detta gäller också dom som jobbar inom ex. vård eller ordningsmakt som absolut inte får några 12 veckors semester.

Såna vet jag också men det blir vad man gör det till. Är man en lämplig och engagerad lärare gör man mer än så.
Tyvärr är kulturen i svensk skola jävligt slapp, varför jag flyttade utomlands.
Citera
2026-08-13, 19:22
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Well, i verkligheten så jobbar de alltså lika många timmar. Alltså arbetsplatsförlagd tid. Om deras jobb är nyskapande eller inte beror mycket på vilket ämne man lär ut. Min fru är lärare i media, där händer det en hel del bara på ett år.
I matte not so much.
Citera
2026-08-13, 19:32
Medlem
Det var oväntat, politiska partier brukar som
regel inte vilja lägga sig i lönebildningen.
Citera
2026-08-13, 19:41
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Well, i verkligheten så jobbar de alltså lika många timmar. Alltså arbetsplatsförlagd tid. Om deras jobb är nyskapande eller inte beror mycket på vilket ämne man lär ut. Min fru är lärare i media, där händer det en hel del bara på ett år.
I matte not so much.
Aa, lärare har s.k. förtroendetid där dom ska jobba hemifrån och kompensera för sommarlovet men i själva verket jobbar dom lika mycket alla andra. Lärare har i princip inga deliverables. Rättningsprocessen är i princip helt automatiserad idag och kursinnehållet får dom antingen som paket eller så skrapar dom ihop något från tidigare material. Möjligtvis justerar man 1-2 lektioner för att täcka eventuella förändringar.

Utan kaosbarn hade lärare haft det jävligt soft.
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Såna vet jag också men det blir vad man gör det till. Är man en lämplig och engagerad lärare gör man mer än så.
Tyvärr är kulturen i svensk skola jävligt slapp, varför jag flyttade utomlands.
Noll chans att du jobbar 45 timmar i veckan som lärare.
Citera
2026-08-13, 20:10
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Jag tycker att lärare har lyckats väldigt bra med propagandan att de skulle vara sönderarbetade och så underbetala. Kan tänka att det är helt vidrigt att ha och göra med alla white trash-föräldrar, men faktum kvarstår att de ändå har bra betalt. Blev chockad när jag fick höra vad mina lärarstuderande kompisar fick i ingångslön - det var i paritet vad jag som civilingenjör fick ut.

Ingångslönen är bra, sen tar det stopp. I Stockholm är ingångslönen runt 40k och de som närmar sig pension har runt 50k. På många platser har socialpedagogerna gått om lärarna i lön.
Citera
2026-08-13, 20:15
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Kan politiker ens bestämma det? Är det inte arbetsmarknadens parter?

Helt korrekt! Regering och riksdag ska, och brukar, hålla sig borta från avtalsrörelserna. Det är fack och arbetsgivare som sköter sådant i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in