2026-08-12, 18:01
Medlem
Eftersom jag själv både volontärarbetar och springer på museum, teatrar, bibliotek och andra kulturella evenemang har jag noterat den kraftiga övervikten av kvinnliga pigga pensionärer i dessa kontexter, vilket fick mig att bli nyfiken på vad deras manliga motsvarigheter gör med all sin nyvunna fritid? Berätta gärna ni som vet!

Bor man så till kan jag tänka mig att jakt och fiske är stora intressen, men om man är pigg manlig nybliven pensionär i en storstad tex?

Obs 1 Är ej själv i den åldern så det spåret kan ni släpps direkt 🙂

Obs 2 Det finns inte ett spår av manshat i min fråga, enbart nyfikenhet!
Citera
2026-08-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Eftersom jag själv både volontärarbetar och springer på museum, teatrar, bibliotek och andra kulturella evenemang har jag noterat den kraftiga övervikten av kvinnliga pigga pensionärer i dessa kontexter, vilket fick mig att bli nyfiken på vad deras manliga motsvarigheter gör med all sin nyvunna fritid? Berätta gärna ni som vet!

Bor man så till kan jag tänka mig att jakt och fiske är stora intressen, men om man är pigg manlig nybliven pensionär i en storstad tex?

Obs 1 Är ej själv i den åldern så det spåret kan ni släpps direkt 🙂

Obs 2 Det finns inte ett spår av manshat i min fråga, enbart nyfikenhet!

Känner några nyblivna pensionärer, två av dom blev medlemmar i den lokala bouleföreningen,
de blev välkomna på en gång då medelåldern i klubben sjönk med några år. Nytt friskt blod
kan man säga och de har två träffar i veckan, tävling mot andra föreningar lite då o då. Var hos
dom och hjälpte till med deras dator i lokalen och såg inomhusbanan som de har och funderar
på att själv bli medlem när det är dags för pension.
En annan jag känner renoverar en äldre/gammal moped och motorcykel och har förhoppningar
att en av dom ska bli klar till nästa sommar.
Citera
2026-08-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Känner några nyblivna pensionärer, två av dom blev medlemmar i den lokala bouleföreningen,
de blev välkomna på en gång då medelåldern i klubben sjönk med några år. Nytt friskt blod
kan man säga och de har två träffar i veckan, tävling mot andra föreningar lite då o då. Var hos
dom och hjälpte till med deras dator i lokalen och såg inomhusbanan som de har och funderar
på att själv bli medlem när det är dags för pension.
En annan jag känner renoverar en äldre/gammal moped och motorcykel och har förhoppningar
att en av dom ska bli klar till nästa sommar.
Justja, boule!
Citera
2026-08-13, 21:48
Medlem
S.O.Stolps avatar
Många ser nu en möjlighet att ta sin släpkärra till en ny nivå.

Förut var det lite fix på helger och under semestern. Med den nyvunna fritiden går man all in. Solpaneler ska upp. Ett trädäck ska byggas. Förråd och garage ska rensas. You name it. Släpkärran går varm 24/7.

(FB) Kategorin: "Gubbe med släpkärra" , livet är ett enda stort renoveringsprojekt
Citera
2026-08-13, 21:58
Medlem
Kör mc, tittar på olika sportsändningar, sover till man vaknar av sig själv, gör vad man vill för stunden ...
Citera
2026-08-14, 07:09
Medlem
Tranquility Bass avatar
Man lägger väl ner mer tid på sina intressen oavsett om dessa är boule, trädgårdsskötsel, barnbarnen eller Netflix.
Citera
2026-08-14, 07:16
Medlem
Fettsugnings avatar
De kvinnor du ser ger förmodligen sig själva och maken lite egentid. Innan pensionen gjorde jobbet att de inte nötte på varandra 24/7. Efter pensionen blir det olika hobbies/intressen som får fixa det.

Vad gubbarna gör varierar nog väldigt mycket. Pular hemma, träffar älskarinnan, mekar bil/MC, kollar sport, tar några bärs med polarna o s v
Citera
2026-08-14, 07:20
Medlem
Nu har jag några yrkesverksamma år kvar, men har kompisar och gamla kollegor som gått i pension.
De spelar golf, kör motorcykel helst då äldre som de renoverar och mekar med själva.
Samt att de reser mycket. En skaffade en sommarstuga sista året han jobbade så han tillbringar tiden där då han inte är hemma och spelar datorspel.
Sen vet jag några som inte riktigt släppt jobbet, utan startat konsultbolag och kör vidare en bit efter 70.
Sen ser jag på den äldre generationen mina föräldrar, så morsan springer runt på diverse evenemang men själv då farsan blivit skröplig har svårt att gå och är allmänt skör.
Vad jag själv kommer att göra får vi se, har en tanke om att sälja kåken skaffa en mindre lägenhet och en stuga på landet. Men det beror nog mycket på vad orken säger då.
Sen en allmän kommentar, många jobbar vidare efter 65 nu är riktåldern 67 och kommer att höjas i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in