2026-08-12, 21:18
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Det hela kan sammanfattas med citatet:
"Makt korrumperar, och absolut makt korrumperar absolut".

Dvs att människans moral och omdöme bryts ner när han/hon får makt att bestämma över andra människor.

Det är ju bara att betrakta alla dessa amerikanska TV-predikanter, som mjölkar USAs fattigaste och dummaste kristna på pengar.
Detta är en realitet, givetvis. Som du också exemplifierat. Frågan är hur de här typerna nästlar sig och hur de manipulerar sig fram till maktpositioner. Svagheten hos den kristna gemenskapen är vanligtvis att den vill ha med så mycket folk som möjligt och vägarna in, trösklarna, kan vara väldigt låga, ibland alltför låga. Sedan finns frestelsen av att göra sig ett namn och dessutom göra affär på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Som Kenneth Copeland. Ingen kan ju påstå att den här pastorn inte är en demon som utnyttjar kristna människor:
https://www.youtube.com/shorts/8xIGtqujBkY

Vill också vara tydlig med att jag inte tror på det övernaturliga, varken gud eller demoner, och att jag pratar bildligt.
Inte en demon, kanske, men illa ändå. Copeland och hela det där gänget av framgångsteologer och dominion theology drevet tar jag helt avstånd ifrån. Det är synd om ärliga själar som hamnat i deras klor.
Citera
2026-08-12, 21:51
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur de kommer in? Det finns ingen möjlighet till kontroll och de kan tyckas tillföra något och de behöver inte ens vara medvetna hycklare utan kan uppleva Satan som Gud -- världens stora makthavare.

Det borde inte vara någon överraskning.

En annan liknelse framställde han för dem; han sade: »Med himmelriket är det, såsom när en man sådde god säd i sin åker; men när folket sov, kom hans ovän och sådde ogräs mitt ibland vetet och gick sedan sin väg. När nu säden sköt upp och satte frukt, så visade sig ock ogräset. Då trädde husbondens tjänare fram och sade till honom: 'Herre, du sådde ju god säd i din åker; varifrån har den då fått ogräs? Han svarade dem: 'En ovän har gjort detta.' /.../ — Matteus 13:24-28
Det borde ändå finnas en känslighet hos flocken och särskilt hos de med ledargåvor. Både Jesus och Paulus varnade för falska herdar och lärare och de gav vissa kännetecken på hur sådana skulle se ut. Frågan är också något komplex, medvetna bedragare eller självbedragna, utfallet blir ändå ganska detsamma. Det måste finnas profetröster som varnar, vågar konfrontera.

Sedan vägen in, den kristna tron har en svaghet i att söka locka in "så många som möjligt", kyrkans "öppna dörr" och allt detta. Låga trösklar. Det kan vara lite av varje som kommer in. Sedan inte minst behovet av funktionärer, de som tar hand om praktiska, ekonomiska och juridiska ting. Funktionärer och anställda. Här ser jag en inroad för plantor. Var inte Judas kassör förresten? Pressansvariga, jurister, revisorer. Hur ser du på detta?
Citera
2026-08-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det borde ändå finnas en känslighet hos flocken och särskilt hos de med ledargåvor. Både Jesus och Paulus varnade för falska herdar och lärare och de gav vissa kännetecken på hur sådana skulle se ut. Frågan är också något komplex, medvetna bedragare eller självbedragna, utfallet blir ändå ganska detsamma. Det måste finnas profetröster som varnar, vågar konfrontera.

Sedan vägen in, den kristna tron har en svaghet i att söka locka in "så många som möjligt", kyrkans "öppna dörr" och allt detta. Låga trösklar. Det kan vara lite av varje som kommer in. Sedan inte minst behovet av funktionärer, de som tar hand om praktiska, ekonomiska och juridiska ting. Funktionärer och anställda. Här ser jag en inroad för plantor. Var inte Judas kassör förresten? Pressansvariga, jurister, revisorer. Hur ser du på detta?

Men, nu anlägger du helt fel perspektiv. Du ser kyrkans roll som att förvalta tron och "sanningen" i stället för att eftersträva makt. Det begåvade sättet för kyrkan är naturligtvis att göra sig till maktens redskap. Titta bara på Svenska Kyrkans med allians med den politiska vänstern. Nu kan detta i o f s förklaras genom lagstiftning som vänstern genomdrivit.....dock utan stora protester.
Citera
2026-08-12, 22:19
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Att kyrkans makt minskat är helt klart. Det började med att Martin Luther fick för sig att dels ge ut Bibeln på tyska, och dels genom att starta eget. Detta gjorde kyrkan oenig och därför mindre effektiv som maktapparat.

Sen är det beroende av hur man ser på Kyrkans och religionens roll. Efter upplysningen är det svårt att hävda att kyrkan besitter monopol på sanning och upplysning.
Det jag kan tänka mig skulle gynna Kyrkans makt vore att lära av islamska länder där religionen har ett mycket större grepp om folk.
Tänk på att vi människor är sociala djur som lever i flockar. Hur skulle Kyrkans "flock" bli mer attraktiv? Tja....se och lär av t ex Iran och Saudiarabien...... Om du inbillar dig att det skulle gå med predikan och frivillighet är du mer än naiv.
Jag måste först rätta dig, Luther var aldrig intresserad av att "starta eget", han ville reformera den katolska kyrkan och hade större respekt för katolicitet än vad många tror. Det blev dock så att man blev tvungen att ha egna samlingar pga bannor och utfrysningar och annat. Namnet lutherdom och lutheraner kom senare, från hans anhängare.

Upplysningen den s k var en mörk tid för kristendomen och vi lider än idag av sviterna efter vad revolutionärerna ställde till med då. Å andra sidan har vi fått ompröva oss och förhållit oss till det sekulära samhället på de flesta områden.

Jag förespråkar absolut inte att vi skall ta efter Islam och Saudiarabien eller Irans statsskick. Politiseringen av kyrkan är högst problematisk! Genom politisering och maktanspråk kommer just de här plantorna in och river ned Guds verk. Det handlar om att ha en förkunnelse med Jesu undervisning i centrum och att uppleva Gudsnärvaron i sitt liv. Att vara verkliga, sanna och levande Jesu vittnen i en ond värld som går mot sin undergång.
Citera
2026-08-12, 22:27
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Men, nu anlägger du helt fel perspektiv. Du ser kyrkans roll som att förvalta tron och "sanningen" i stället för att eftersträva makt. Det begåvade sättet för kyrkan är naturligtvis att göra sig till maktens redskap. Titta bara på Svenska Kyrkans med allians med den politiska vänstern. Nu kan detta i o f s förklaras genom lagstiftning som vänstern genomdrivit.....dock utan stora protester.
Det är fel att eftersträva härskande makt. Kyrkans makt skall vara tjänande, inte härskande. Vore Kristi rike av denna världen så hade Hans lärjungar slagits för det. Så är det inte. Att kyrkan är den sekulära statens redskap är illa. Svenska kyrkans allians med vänstern är beklaglig därför att den snuttifierar evangelium och ger legitimitet åt diverse slafsigt leverne och tvivelaktiga ideologier.
Citera
2026-08-13, 04:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Min syn är att ingen ska stå mellan människor och Gud utom Jesus, inga ytterligare läror eller dogmer.
ingen ska vare sig upphöjas till ledare eller rensas ut.
Människor ska inte släppas in i kyrkor utan spridas ut från kyrkor med det profetiska budskapet.
Mamon och allt världsligt ska hållas kort.

Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda. — Johannes 7:7
Citera
2026-08-13, 11:45
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Min syn är att ingen ska stå mellan människor och Gud utom Jesus, inga ytterligare läror eller dogmer.
Matteus 23:10
ingen ska vare sig upphöjas till ledare eller rensas ut.
Matteus 13:24-30
Människor ska inte släppas in i kyrkor utan spridas ut från kyrkor med det profetiska budskapet.
Matteus 13:33
Matteus 13:52
Mamon och allt världsligt ska hållas kort.

Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda. — Johannes 7:7
Med inga ytterligare läror inkluderar du även Petrus och Paulus samt övriga apostlar?
Ledarskapsfrågan är ofta missförstådd och missbrukad.
Det handlar ju egentligen om att tjäna och inte härska och utnyttja för egen vinning. Se Matteus 20:25-27.
Instämmer i att kyrkorna skall fungera som utsändare.
Mamon är definitivt ett problem. Särskilt då det går att göra karriär som andlig ledare och berika sig på att läsa Bibeln för andra.
Senast redigerad av den-kristne 2026-08-13 kl. 11:48.
Citera
2026-08-13, 12:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Med inga ytterligare läror inkluderar du även Petrus och Paulus samt övriga apostlar?
Ledarskapsfrågan är ofta missförstådd och missbrukad.
Det handlar ju egentligen om att tjäna och inte härska och utnyttja för egen vinning. Se Matteus 20:25-27.
Instämmer i att kyrkorna skall fungera som utsändare.
Mamon är definitivt ett problem. Särskilt då det går att göra karriär som andlig ledare och berika sig på att läsa Bibeln för andra.
Jag inkluderar alla och inte minst mig själv. Det är bara Jesus ord som betyder något nu. Och de vältaliga ska inte samla en skara kring sig utan gå vidare utan att ta betalt.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-08-13 kl. 13:02.
Citera
2026-08-15, 18:58
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Hur kommer världens barn in bland de kristnas församlingar, hur tar de över etc.
Titta bara på evangelisterna i USA och andra länder vilka har tillåtit zionister att beblanda sig med de olika församlingarna med lögner om att judar måste kontrollera hela Palestinaområdet innan Jesus kan återkomma.

Det är ju klart som korvspad att sonen till alltings skapelse inte behöver några mordgalna och hatiska judiska zionister till att bo i Palestina för att han ska återkomma. Zionister stuntar ju i sin Messias och många av dåtidens judar struntade i honom de också. Så att de kristnas andliga ledare och Guds son skulle ha några zionister som säger att han kan återkomma är ju bara dumheter.
Citera
2026-08-18, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Eftersom varken Djävulen eller någon gud finns ( det finns några tusentals påhittade att välja mellan)
faller hela frågeställningen.
Det är samma sak med tomtar och troll - de är också påhittade!
Samma sak med spöken och varulvar.
Bevis?
Citera
2026-08-18, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Titta bara på evangelisterna i USA och andra länder vilka har tillåtit zionister att beblanda sig med de olika församlingarna med lögner om att judar måste kontrollera hela Palestinaområdet innan Jesus kan återkomma.

Det är ju klart som korvspad att sonen till alltings skapelse inte behöver några mordgalna och hatiska judiska zionister till att bo i Palestina för att han ska återkomma. Zionister stuntar ju i sin Messias och många av dåtidens judar struntade i honom de också. Så att de kristnas andliga ledare och Guds son skulle ha några zionister som säger att han kan återkomma är ju bara dumheter.
Du vet inte vad sionism är va?
Citera
2026-08-18, 12:14
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Du vet inte vad sionism är va?
Det är en idiotisk tanke att alla judar ska bo i palestinaområdet därför att enligt dem Gud gav dem det landområdet. Dagens zionister anser också att alla icke-judar ska lämna det området så att det blir mer plats till judar. Och vilket medel som helst är tillåtet för att det ska uppnås.

Det är alltså precis som 1930- och 1940-talens nazister som såg sig själv tillhörande den korrekta rasen, ville ha mer plats för den rasen att bo på och var beredda att döda och omplacera folk som inte ansågs värdiga att leva för att uppnå det målet.

Mer zionistjudarna har glömt vad som skrivs i Domarboken om varför Gud förkastade judarnas tillbedjan och inte skyddade dem och hur det är exakt likadant idag eftersom att judarna inte följer Guds lagar och anser Talmudböckerna, tillbedjan av mammon (pengar), politik och vapenmakt vara det som de ska sätta sin tillit till.

Många evangeliska kristna är också helt fel ute när de ser zionismen som ett mål och medel att sträva efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in