2026-08-12, 13:03
Medlem
Som alla vet så ställer svenska banker betydligt mycket fler frågor till sina kunder än de är juridiskt skyldiga att göra enligt penningtvättslagen. Jag själv tvingades ringa min bank en gång och förklara mig när jag skulle swisha min egna pappa (samma efternamn och allting) 15 000 på hans födelsedag. Så här gick samtalet med den idioten:

Idiot: Vad är syftet med transaktionen?
Jag: Det är en födelsedagspresent, det är min far
Idiot: Jaha och vad ska han göra med pengarna?
Jag: Hur fan ska jag veta det? Det är en present, han får göra vad han vill med dem
Idiot: Mhmm, om du inte kan ge mer information så kan jag tyvärr inte godkänna den här transaktionen
Jag: Haha *Klick* (Jag gav kontanter istället)

Jag har Revolut också, som lyder under samma EU-lag som de svenska fitt-bankerna, och de har inte en enda gång på typ 10 år frågat mig vad jag gör med mina pengar eller stoppat någon transaktion.

Så vad är det egentliga syftet med att svenska banker beter sig såhär? Att de är giriga som fan vet vi redan, så det enda syftet jag kan tänka mig är att de säljer uppgifterna om sina kunders transaktioner till företag som Google, Meta och Palantir. Vad tror flashbackpanelen?
Citera
2026-08-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Som alla vet så ställer svenska banker betydligt mycket fler frågor till sina kunder än de är juridiskt skyldiga att göra enligt penningtvättslagen. Jag själv tvingades ringa min bank en gång och förklara mig när jag skulle swisha min egna pappa (samma efternamn och allting) 15 000 på hans födelsedag. Så här gick samtalet med den idioten:

Idiot: Vad är syftet med transaktionen?
Jag: Det är en födelsedagspresent, det är min far
Idiot: Jaha och vad ska han göra med pengarna?
Jag: Hur fan ska jag veta det? Det är en present, han får göra vad han vill med dem
Idiot: Mhmm, om du inte kan ge mer information så kan jag tyvärr inte godkänna den här transaktionen
Jag: Haha *Klick* (Jag gav kontanter istället)

Jag har Revolut också, som lyder under samma EU-lag som de svenska fitt-bankerna, och de har inte en enda gång på typ 10 år frågat mig vad jag gör med mina pengar eller stoppat någon transaktion.

Så vad är det egentliga syftet med att svenska banker beter sig såhär? Att de är giriga som fan vet vi redan, så det enda syftet jag kan tänka mig är att de säljer uppgifterna om sina kunders transaktioner till företag som Google, Meta och Palantir. Vad tror flashbackpanelen?

Vilken bank var detta?
Citera
2026-08-12, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakoo
Vilken bank var detta?

SEB
Citera
2026-08-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
SEB

Ingen erfarenhet av SEB men Swedbank pysslar med samma skit...
Fick 7500 in på kontot av en släkting och i samma sekund spärrades kontot för misstänkt penningtvätt... den som skickade fick svara på några frågor och sen öppnades kontot igen, samma dag flyttade jag över allt jag ägde till Revolut och efter det har jag inte haft med Swedbank och göra.
Citera
2026-08-12, 13:33
Avslutad
Det troliga är att precis ALL information som finns om Sveriges invånare processas av Palantir.
Citera
2026-08-12, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakoo
Ingen erfarenhet av SEB men Swedbank pysslar med samma skit...
Fick 7500 in på kontot av en släkting och i samma sekund spärrades kontot för misstänkt penningtvätt... den som skickade fick svara på några frågor och sen öppnades kontot igen, samma dag flyttade jag över allt jag ägde till Revolut och efter det har jag inte haft med Swedbank och göra.

Ja frågan är varför Revolut och de flesta andra banker i Europa inte sysslar med sånt skit, när de lyder under samma lag som SEB och Swedbank hänvisar till när man ifrågasätter dem.
Citera
2026-08-16, 19:24
Medlem
Ingen annan befolkning i världen är så undertryckt och demaskuliniserad som den svenska. Att svenska "män" så passivt kan acceptera och bana väg för denna utveckling är helt ofattbart. Snart rullar även massövervakning via AI-kameror in och lagstiftningen blir alltmer förtryckande och godtycklig. Samhällskontraktet är brutet. Den kuvade befolkningen kommer att inse detta när det är för sent, vi andra har redan dragit.
Citera
2026-08-19, 11:32
Medlem
neomunaas avatar
Mycket av dina uppgifter delas ändå vid kortköp för att förebygga bedrägeri, och på så vis hamnar dina personuppgifter hos Palantir oavsett. Är vad jag tror, jag tror inte svenska banker direkt säljer dina personuppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in