2026-08-12, 09:05
Medlem
kyrkstockens avatar
Så S säger nej till att sitta i regeringen?

Jag tror mer på tomten.
Tomten har en enkel uppgift. Att dela ut klappar till de snälla barnen.
Jag tror alltså att det är mindre risk att tomten lämnar sin värdegrund än S.
Citera
2026-08-12, 09:06
Medlem
Citat:
I Ekots partiledarutfrågning sa språkröret Daniel Helldén (MP) att man vill se en ökning från dagens cirka 5 000 personer per år till ungefär 15 000.

Vadå 5000, Tidö har tagit in cirka 100 000 per år. Precis som sossarna innan.
Citera
2026-08-12, 09:10
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilurim
Kan man lita på socialdemokraternas nej när det kom 1 miljon fler invandrare med dom, och kan man lita på miljöpartiet när det kom 800 000 fler invandrare med dom?

Röstar du på Miljöpartiet tog in 800 000 fler invandrare?

Röstar du på Socialdemokraterna tog in 1 000 000 fler invandrare?

https://www.sverigesradio.se/artikel/socialdemokraterna-sager-nej-till-krav-pa-okad-invandring

https://www.fokus.se/inrikes/denna-statsminister-vinner-sm-i-invandring/

800 000 fler invandrare med Miljöpartiet

1 000 000 fler invandrare med Socialdemokraterna
Nej, det gåt inte att lita på Socialdemokraterna.
Alla minns väl "vi såg det inte komma" intervjun, bland det mest skamliga någonsin som visats på Svensk tv.
Citera
2026-08-12, 09:38
Medlem
Citat:
Kan man lita på socialdemokraternas nej när det kom 1 miljon fler invandrare med dom, och kan man lita på miljöpartiet när det kom 800 000 fler invandrare med dom?

Det kommer nog att säga NEJ!

Däremot kommer de direkt att ändra sig när (MP), (C) och (V) insisterar och ställer det som krav för att Maggan skall få bli statsminister. När det kommer till ktitan är makten det viktigaste för (S). Det handlar om att kunna placera ut parti-lojala på högavlönade poster ute på myndigheterna. Själva politiken är inte särskilt viktig för (S).

Det är ju därför Valkompasser blir så löjliga. Det är ju meningslöst att fråga ett parti som (S) vad de tycker i olika frågor eftersom i slutändan bryr de sig inte själva om vilken politik som förs; vilket tydligt illustrerades av DÖ och JÖKen. Dte viktiga är statsministerposten och utnämnningsmakten. Resten är förhandlingsbart.
Citera
2026-08-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Det är ju därför Valkompasser blir så löjliga. Det är ju meningslöst att fråga ett parti som (S) vad de tycker i olika frågor eftersom i slutändan bryr de sig inte själva om vilken politik som förs; vilket tydligt illustrerades av DÖ och JÖKen. Dte viktiga är statsministerposten och utnämnningsmakten. Resten är förhandlingsbart.

Kunde inte sagt det bättre själv!
Citera
2026-08-12, 09:47
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Ilurim

Det är en tänkvärd fråga. Generellt sett tror jag att partier har principer när de sitter vid skrivbordet och intervjuer, men skulle det komma hundratusentals flyktingar (jag antar att du menar det när du skriver "invandrare" då det avser en mer kontrollerat inflöde, t.ex arbetskraftsinvandring eller liknande), så är det en annan sak när det sker av nödkaraktär.

Men, och ett viktigt men, i en sådan nödsituation kan politiska principer ha ett begränsat värde. Man får helt enkelt laga efter läge, och göra det bästa av situationen. Finland tog emot över 400.000 flyende karelare under andra världskriget, Tyskland och Österrike tog efter samma krig emot någonstans mellan 10-15 miljoner tyskar som fördrivits från de länder där de levt före kriget.

Jag ser den här flykting/invandrarfrågan som problematisk då den inte är grundad på vad man ska göra med de människor som tar sitt till Sverige, eller tas hit.

Partierna saknar ideologisk idé annan än att ge människor skydd och att de inte ska få jobba förrän de är integrerade. Det bekymrar mig. För invandrare och flyktingar vill ju göra något av sina liv, så avsaknaden på svensk partiuppfattning om vad människor ska göra här efter att de kommit ställer till problem för hela landet.

Just nu erbjuder de svenska partierna endast utanförskap som gåva, samt att invandrare måste bli svenska i sitt tänkande/anamma svenska värderingar innan de får jobba. Det tycker jag är fel.

Men ingen förändring är på gång eftersom alla partier i riksdagen i någon mening är socialdemokratiska i sin värdegrund, så därför kommer flyktingar/invandrare att endast erbjudas ett betalt utanförskap. Skälet är att partierna och facket inte vill ändra Sverige till ett land där du får jobba och skapa din egen framgång, som till exempel sker i högre grad i USA.

Så den viktigaste politiska frågan att ställa när flykting/invandrarfrågan diskuteras i valrörelsen tycker jag är: Vad ska man kräva av folk som tar sig hit? Ingenting? Att de ska anta en svensk protestantisk-flitig folkhemsvärdering någon gång i sitt liv? Börja jobba dag 1 med ett arbete man klarar av till vilken låg lön som helst? För alla kan plantera skog, plocka bär, skotta snö med en skyffel.
Citera
2026-08-12, 09:50
Medlem
Får man krama icke-vaccinerade (mot Covid) familjemedlemmar, då?
Citera
2026-08-12, 09:50
Medlem
Släpper S kravet om strikt invandring så skulle sossarna kunna asfaltera hela landet och bygga kärnkraftsverk lite varstans och ändå få MPs godkännande. Så viktig är invandringen för MP.
Citera
2026-08-12, 11:44
Medlem
Helt opålitliga. Ett parti som säljer lotter till dementa pensionärer går inte att lita på.
Citera
2026-08-12, 11:57
Medlem
Citat:

Röstar du på Miljöpartiet tog in 800 000 fler invandrare?

Röstar du på Socialdemokraterna tog in 1 000 000 fler invandrare?

https://www.sverigesradio.se/artikel/socialdemokraterna-sager-nej-till-krav-pa-okad-invandring

https://www.fokus.se/inrikes/denna-statsminister-vinner-sm-i-invandring/

800 000 fler invandrare med Miljöpartiet

1 000 000 fler invandrare med Socialdemokraterna

Förr så sa de att de inte hade någon kontroll över inflödet.

Nu plötsligt så är det inte upp till gud längre utan mänskliga incitament och regelverk.
Citera
2026-08-12, 11:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det blir rödgrön röra igen. MP kommer trycka igenom sin vansinniga politik. Allt som är dåligt blir det mer av.

Arma Sverige.

Jo det är exakt vad man är rädd för.

Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Magdalena Andersson har inga konkreta förslag i viktiga frågor. Det är bara snömos om att hon och sossarna är bäst och alla ska få det bättre. Jag lyssnade de första fem minutrarna på intervjun med henne i SR nu på morgonen men stängde av. Jag står inte ut, inte med de andra heller utom vår älskade statsminister och så Jimmie Åkesson förstås. Han är alltid bra.

Just nu försöker hon bara förhala allt utan att berätta hur hon har tänkt att leda landet. Inte heller hon vill ha med MP, V och C att göra men kan inte säga det rakt ut för då är hon rökt.
Citera
2026-08-12, 12:05
Medlem
Citat:
Hur ska magda kunna samarbeta med kommunister sprider judehat hyllar terrorister inte kan sitta i hennes Regeringen?

Miljömuppar och Centerpartiet tycker väl helt olika i många sakfrågor?
Det finns gott om judehatare och terror älskare i hennes eget parti. Hon borde läxa upp dem. Men det vågar hon inte för då försvinner deras röster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in