2026-08-12, 00:21
Medlem
Hej,

Jag har en fråga om lagen (1999:271) om handel med begagnade varor och förordningen (1999:272).
Jag planerar att bedriva en liten och momsbefriad enskild firma med handel av begagnade datorer och undrar hur reglerna om anteckningar ska tillämpas vid köp via en digital marknadsplats som Blocket.

Jag tänker köpa högst cirka 10 datorer per år. Syftet är inte att skapa en inkomst, utan det är främst en hobby där jag reparerar datorer och gör BGA rework hemma på fritiden. Eftersom jag köper in datorerna för att sälja dem vidare kan det ändå räknas som näringsverksamhet.

Blocket kräver att användare verifierar sig med Mobilt BankID. Blocket lämnar däremot inte ut säljarens personuppgifter till köparen, med hänvisning till GDPR, men kan lämna ut uppgifterna till Polisen vid en formell begäran enligt vilkor.

Min fråga är därför:
Om jag köper en begagnad dator via Blocket, räcker det att jag i mina anteckningar sparar exempelvis annons ID, säljarens Blocket/Användar ID, kvitto, meddelandehistorik, information om datorn och serienummer samt dokumenterar att säljaren är BankID verifierad?

Jag har kontaktat Polisen, Konsumentverket, Riksdagen och Skatteverket, men jag har inte fått ett tydligt svar på om de uppgifter som jag får från en tredje part som Blocket är tillräckliga för att uppfylla kraven på anteckningar.

Hur gör folk?

Källa: https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/begagnade-varor/

Tack för hjälpen!
Citera
2026-08-12, 09:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Företagande och företagsekonomi --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2026-08-12, 12:06
Medlem
Inget juridiskt råd, men: Det är svårt att se hur mycket mer du kan göra. Så det borde räcka.

Men observera att du inte kan hävda god tro vid köp av stulet gods. Den bestulna kan kräva godset åter och då står du där utan dator.
Citera
2026-08-12, 18:34
Medlem
bithaxs avatar
Så fort du rör eller hanterar pengar eller gods som härhör från brottslig verksamhet så kan du också anklagas och dömmas för brott.

Åklagaren kommer att hävda att du borde ha kunnat mistänka att det rörde sig om brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in