Citat:
Ursprungligen postat av
cleolina
Absolut, men han uttalade sig både om att titta med blotta ögat och med kikare eller kamera. Det jag citerade när jag svarade dig var att titta utan hjälpmedel (och de andra jag svarade citerade jag när han uttalade sig om att titta via kamera eller kikare). Han anser alltså inte att det är en myt utan skadligt att titta direkt mot solen och ännu värre att använda kameran att titta igenom.
Som jag skrev, det är "a cautionary taboo", att man lägger ribban extra högt, tar till extra kategoriskt för att undvika något som det kanske är 1 chans på 500.000 att det inträfffar. Dessutom skrev jag "för friska personer", alltså sådana som inte har några tidigare /ev dolda/ hälsoproblem som skulle kunna påverka utfallet.
Man kan inte förväntas komma med hur många inskjutna förbehåll och förklaringar som helst när man skriver på ett öppet forum. Jag' har vid flera tillfällen sett rakt mot solskivan en klar, molnfri dag utan att skada ögonen det minsta, och det är jag säker på att andra också har gjort. Om du väljer att lita bokstavligen på vad din expert säger så är det fine by me.