2026-09-19, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Jo så är det nog

Mitt tips innan säsongsstarten

Skellefteå
Rögle
Färjestad
Luleå
-----------------
Frölunda
Örebro
Brynäs
Djurgården
Växjö
Malmö
-------------
Linköping
HV71
Timrå
Björklöven

Dina botten 4 är garanterat botten även fast jag tror Löven klarar sig från negativt kval. De är alldeles för hungriga på att spela i SHL. Med lite god vilja kan de nog slå Skellefteå just för att det kommer vara blodiga matcher där en utvisning kan fälla. Resten av de tre har jag svårt att se att de kan slå Skellefteå.

Angående toppen så får man hoppas att det går bra för Luleå, ny tränare kan göra allt men i botten kommer de inte hamna. Tror de dessvärre hamnar i getingboet i mitten.
Rögle är nog jäkligt sugen på SM-guld så känns som en joker i år, antingen spelar de för vinst eller så är de alldeles för sugen och det bli pannkaka.
Skellefteå är Skellefteå. De borde vara i topp och stå i final men efter ett guld kan der lika gärna bli pannkaka.

Det blir hursomhelst en spännande säsong, mer än vanligt för som sagt det kommer vara ruskigt jämnt i toppen och botten..

Min tabell, spontan sådan utan att kolla spelare och statisk osv blir nog:

Skellefteå
Färjestad
Rögle
Frölunda

Brynäs
Luleå
Örebro
Växjö
Djurgården
Malmö

Linköping
Löven
HV71
Timrå

Det kan bli en repris på Skellefteå-Rögle i Final med andra ord. Jag tror Timrå rycker mot HV71 om de inte får in några spelare. Finns väl typ ingen expert som inte tippar Timrå i botten, gärna med Löven men som sagt tror på Löven. 26 år är ändå 26 år, man vill verkligen få spela. Och hemmaplan där i Umeå kommer koka och skulle inte vilja möta de där. Tror att de kan knipa vinst i de allra flesta hemmamötena, vissa lag har väl knappt spelat där heller för den delen
Citera
2026-09-19, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Att folk tippar Björklöven över kvalplats finner jag synnerligen uppseendeväckande.
Deras målvaktspar, backsida och forwardsbredd är ju rent ut sagt bedrövlig.

Anledningen att jag gör det är enkelt. En hunger av att vilja stanna, att man väntat i 26 år. Man kommer köra gasen i botten. Sen är det för vissa lag en hyfsat okänd arena men framförallt Löven lär kunna vara urstarka hemma. Arenan kommer bokstavligen koka och när de möter Skellefteå är det frågan om taket sitter kvar. Det gör att de mycket väl mer eller mindre går obesegrade på hemmaplan förutom möjligtvis den absolut toppen.
Om de nu hamnar i kval tror jag att de överlever pga samma argument. 26 år är 26 år, det kommer man inte (åtminstone medvetet) skoja bort i första taget. Nyckeln blir dock bortamatcherna, där vissa arenor kommer vara ny is att spela på. Om de kan knipa poäng även där klarar de sig.
Citera
2026-09-19, 20:51
Medlem
jarhoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Du får nog säkerligen jobb som expert hos de allra flesta hockeysidor/kanaler.
Tack, jag att det var rätt självklart egentligen. 66% hitrate på både på topp- och bottentre är bättre än de flesta andra experter tippat. Nu är ju säsongen lång och bara vänta på att Skellefteå ska tappa och Brynäs kravla sig uppåt
Citera
2026-09-19, 21:08
Medlem
ladiesman-217s avatar
Färjestad är ruskigt starka just nu. Bra start i första matchen, det vill man ha.
Citera
2026-09-20, 13:19
Medlem
Lakers spelade bättre än väntat, men att Frölunda tar segrar tidigt på säsongen är inget konstigt. Första omgången speglade mina förväntningar på lagen och mitt tips.
Citera
2026-09-20, 21:35
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Lyssnade på radiosporten (P4) tidigare ikväll, dom hade ett inför SHL säsongen special, där dom gick igenom samtliga lag. Lokala journalister för resp lag kontaktades och deras +/- över lagen redovisades. Även tro på placering samt vinnare nämndes, Skellefteå var stora favoriter som vinnare men några hade Rögle och även Brynäs som etta. Ingen hade Frölunda, FBK eller Luleå (eller något annat lag), lite skumt kan tyckas men dom kan ju det här.

Alla experter hade helt rätt förra säsongen angående Frölunda.

Förr i tiden fanns ett uttryck att man inte skulle dra för stora växlar. Idag kör alla AI-bilar och ligger i baksätet och kollar porr. Så var det med det.
Citera
2026-09-21, 10:53
Medlem
Ezzelinos avatar
Alltid vanskligt att tidigt sia om vilket lag som kommer att vinna guld till slut. Det är ju där i mitten av mars till mitten av april ungefär det gäller att laget är som vassast, att nyckelspelare är hela och friska och i form, att målvaktsspelet fungerar fullt ut och att special teams levererar.
Grundserien är nog en aning lättare att spekulera om. Förra säsongen var Skellefteå och Frölunda klar etta och tvåa, Växjö och Rögle klar trea och fyra, med en viss marginal ner till 4-5 lag som slogs om plats fem och sex.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Hockeyligan_2025/2026

Gissar att Skellefteå, Frölunda, Rögle och Färjestad blir topp fyra denna säsong. Att vinna grundserien är tveklöst en fördel i slutspelet, när man nu har två hemmamatcher som inleder en serie om bäst av sju matcher. Om ett lag är starka hemma och vinner de två hemmamatcherna pressar det motståndarna: tappar de en match hemma kan det högre rankade laget avgöra hemma i match fem.
Citera
2026-09-21, 11:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Anledningen att jag gör det är enkelt. En hunger av att vilja stanna, att man väntat i 26 år. Man kommer köra gasen i botten. Sen är det för vissa lag en hyfsat okänd arena men framförallt Löven lär kunna vara urstarka hemma. Arenan kommer bokstavligen koka och när de möter Skellefteå är det frågan om taket sitter kvar. Det gör att de mycket väl mer eller mindre går obesegrade på hemmaplan förutom möjligtvis den absolut toppen.
Om de nu hamnar i kval tror jag att de överlever pga samma argument. 26 år är 26 år, det kommer man inte (åtminstone medvetet) skoja bort i första taget. Nyckeln blir dock bortamatcherna, där vissa arenor kommer vara ny is att spela på. Om de kan knipa poäng även där klarar de sig.
Problemet är att de svagare lagen får det svårare längre fram på säsongen, första 10-12 omgångarna kan de överaska och plocka poäng mot bättre lag, övertid blir det dock svårare.
Citera
2026-09-21, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att de svagare lagen får det svårare längre fram på säsongen, första 10-12 omgångarna kan de överaska och plocka poäng mot bättre lag, övertid blir det dock svårare.

Absolut. Men tror som sagt Löven klarar sig ändå pga hunger att vilja vara kvar. Och på pappret kan de vara ett av de få svagare lagen som har chans mot Skellefteå mest för att det kommer vara gruff och stök med massa utvisningar och då spelar det ingen roll om du är bättre eller sämre. Vem som får minst utvisningar klarar sig.

Jag tror att Timrå, Linköping och HV71 kommer ha betydligt svårare i längden. De har varit i botten och härjat ett tag och frågan är hur många säsonger det går. Timrå har ju dessutom tappat alla sina storspelare denna säsong. Men det kommer vara jämnt. Plats 10-14 kanske det kommer i slutändan handla om nåt enstaka poäng som avgör vilka som hamnar i kval eller inte. Nyckeln för bottenlaget är att vinna mot varandra och kanske mot något lag i mellanskiktet. Att inte lägga all för stor energi på topplagen för de kommer vara så himla mycket bättre..
Citera
2026-09-21, 19:53
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:

Är inne på samma linje att Löven måste spela äckligt disciplinerat på bortaisen som de ju gjorde mot Dif. Detta blir svårt eftersom Löven inte har tempot eller backar som håller måttet. Hösten kan ändå bli en hyfsad succé om Kovacs fokuserar på sina skills undantaget tjafs i vartannat byte. Jag tror att Löven klarar sig från nerkvalet med liten marginal med det otroliga stödet hemma och borta. 25 år är en galet lång tid att vara borta från Shl.
Citera
2026-09-22, 00:37
Medlem
Citat:
Absolut. Men tror som sagt Löven klarar sig ändå pga hunger att vilja vara kvar. Och på pappret kan de vara ett av de få svagare lagen som har chans mot Skellefteå mest för att det kommer vara gruff och stök med massa utvisningar och då spelar det ingen roll om du är bättre eller sämre. Vem som får minst utvisningar klarar sig.

Jag tror att Timrå, Linköping och HV71 kommer ha betydligt svårare i längden. De har varit i botten och härjat ett tag och frågan är hur många säsonger det går. Timrå har ju dessutom tappat alla sina storspelare denna säsong. Men det kommer vara jämnt. Plats 10-14 kanske det kommer i slutändan handla om nåt enstaka poäng som avgör vilka som hamnar i kval eller inte. Nyckeln för bottenlaget är att vinna mot varandra och kanske mot något lag i mellanskiktet. Att inte lägga all för stor energi på topplagen för de kommer vara så himla mycket bättre..
Björklöven kommer säkert som alla andra nykomlingar ta många poäng första 12-15 omgångarna men efter det så försvinner underskattningen som är och dom kommer få det tuffare.
Citera
Igår, 02:25
Medlem
Jämn match för mitt Frölunda mot FBK idag! Jämn första, FBK hade andra och vi 3e. Tur att vi vann på straffar! Vi njuter av att leda SHL i en haltande tabell!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in