2026-08-11, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Skatt efter bärkraft och välfärd efter behov är den svenska principen som har tjänat oss väl. Det är dags att den även omfattar miljardärer.

Precis, miljardärer betalar ju ingen skatt alls som det ser ut idag….men absolut, behovet att du som arbetslös ska få mer pengar utan att lyfta ett finger är tydligen den rätta vägen att gå. Alla som arbetar, inklusive miljardärer, har fått det bättre de senare fyra åren men det hatar vänstern mer än något annat. Arbetarpartiet, jodå….
Citera
2026-08-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
MP är dårar en beskattning av miljardärer skulle ge 50 miljarder per år?!?

Klart som fan att de kommer fly och exitskatt, kalla det för vad det är, stöld och kommunism av högsta rang.

Miljötalibanerna ska inte komma in i riksdagen!

Det är även fascism att med tvång stjäla befolkningens pengar om de inte gör som de blir tillsagda.
Citera
2026-08-11, 19:34
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Precis, miljardärer betalar ju ingen skatt alls som det ser ut idag….men absolut, behovet att du som arbetslös ska få mer pengar utan att lyfta ett finger är tydligen den rätta vägen att gå. Alla som arbetar, inklusive miljardärer, har fått det bättre de senare fyra åren men det hatar vänstern mer än något annat. Arbetarpartiet, jodå….

En ny internationell studie visar att Sveriges rikaste betalar allra minst i skatt, runt 20 procent, och det är därför debatten om miljardärskatt/förmögenhetsskatt har återuppstått. För att de är kraftigt underbeskattade helt enkelt, på alla andras bekostnad.

Angående ditt personangrepp så vill jag understryka att jag har jobbat i offentlighetens tjänst i många år och jobbar ideellt åt en förening nu, så jag är en riktig samhällshjälte. Nu ska jag studera i ett par år för att bygga på min kompetens ytterligare och bidra till att göra världen ännu lite bättre!
Citera
2026-08-11, 19:40
Medlem
Många miljardärer kommer nog att stanna kvar. De har ju sitt liv här. Men det är ett garanterat sätt att helt stoppa inflöde av kapital i allmänhet och människor med kapital i synnerhet. Jag ser inte riktigt hur pitchen från Sverige ska se ut: ”Funderar du på att bygga företag? Behöver du högutbildad arbetskraft och billig energi? Kom till Sverige! Här ser vi till att beskatta dina orealiserade vinster så fort din investeringar växer! Och vi ser till att stoppa dig från att ta ut dina tillgångar ur landet, för vi arbetar redan på en exitskatt”
Citera
2026-08-11, 19:41
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3pxMmP/daniel-hellden-milja

Vad tycker ni? Kommer landets miljardärer välja stanna kvar i Sverige efter MP:s skatteförslag om miljadärsskatt på 50 miljader om året?

Norge har ju højt skatterna radikalt på företagande och ägande av företag vilket lett till att 200 av de 400 rikaste har flyttat ut.

Så Mps påstående att "Miljardärskatten skall ge 50 miljarder/år" stämmer nog. Men det gives inte i Sveriges statskassa utan någon annanstans. Främst Schweitz.
Citera
2026-08-11, 19:43
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Vilket land tänker du att de ska flytta till som är billigare att leva i som miljardär?

Självklart kommer de stanna kvar.

Schweitz, Italien, Dubai, USA, Polen, alla baltstaterna m.fl ställen.
Citera
2026-08-11, 20:09
Medlem
Det är verkligen fascinerande att så många människor försvarar dem mest kapitalstarkaste individerna.
Dem som 2008 fick enorma bonusar samtidigt som hela världsekonomin brakade samman.
Dem som under coronaåren belönades med enorma bonusar, via stödpengar från regeringar, samtidigt som mängder av människor förlorade jobben och småföretag gick i konkurs.
Dem som aktivt kämpar med att ersätta medelklassen (och delar av arbetarklassen) med AI och humanoider.
Dem som har såpass mycket pengar investerade att avkastningen är högre än kostanderna som man realistiskt sett hinner spendera.

Dessa individer försvaras och behandlas som gudar av för många människor.
Citera
2026-08-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag tänkte mer på:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0poO1g/i-filipstad-har-8-procent-skulder-hos-kronofogden-manga-lagbegavade

Ja, det är många lågbegåvad alkisar och kliniskt efterblivna där. Därför S får 40%. Klassiska alkosossar som vill leva med andras pengar.
Citera
2026-08-11, 20:14
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Mitt förslag är att staten ska ta deras verksamhet och kicka ut dom från landet om ni vill få det här att fungera

Sätt en person i styrelsen som inte är så girig

I grunden så har dum girigheten tagit över.

Hur många gånger ser man företag som drar ner på personal, vägrar köpa in utrustning och säger att det är dåliga tider
Medans kuk huvuden kör en sport bil eller suv för över miljoner och skryter om sina vinst utdelningar?

Är det bara jag som ser att efter kines viruset corona så blev alla företag giriga och inte bryr sig längre?

Idag ser jag verksamheter som är helt värdelösa på att lösa sina problem ägarna vet om det men vägrar göra det rätta

Någonting brast..jag skulle tro att företagen sket byxorna på sig och vågar inte satsa.

Du kan ingenting om bolagsstyrning
Citera
2026-08-11, 20:18
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Kommer inte funka man vill taxera de rikaste enda man kommer göra är att flytta verksamheten utomlands och betala så lite skatt som möjligt

En sån här ide fungerar om alla är med på det

Mp går till val med politisk självmord bra jobbat 👌
Vi är 5 miljoner röstberättigade som ser positivt på en milardärskatt. De är, typ 500 miljardärer som ser negative på det. Ser inte att någon vanlig arbetare vägrar rösta på mp pga detta förslaget.
Citera
2026-08-11, 20:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
En ny internationell studie visar att Sveriges rikaste betalar allra minst i skatt, runt 20 procent, och det är därför debatten om miljardärskatt/förmögenhetsskatt har återuppstått. För att de är kraftigt underbeskattade helt enkelt, på alla andras bekostnad.

Angående ditt personangrepp så vill jag understryka att jag har jobbat i offentlighetens tjänst i många år och jobbar ideellt åt en förening nu, så jag är en riktig samhällshjälte. Nu ska jag studera i ett par år för att bygga på min kompetens ytterligare och bidra till att göra världen ännu lite bättre!
Den som gjorde "studien" förstod uppenbarligen inte hur det svenska skattesystemet fungerar tydligen inte du heller.
Du kan inte betala 20 % i skatt eftersom inkomst beläggs med sociala avgifter= skatt på drygt 30 % och inkomstskatt som är minst 20 % på rimliga inkomster.
Är det enbart skatt på utdelning så kommer den från et bolag som betalar många miljoner i skatter och avgifter redan.
Svagbegåvningsvänster briljerar.
Citera
2026-08-11, 20:24
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den som gjorde "studien" förstod uppenbarligen inte hur det svenska skattesystemet fungerar tydligen inte du heller.
Du kan inte betala 20 % i skatt eftersom inkomst beläggs med sociala avgifter= skatt på drygt 30 % och inkomstskatt som är minst 20 % på rimliga inkomster.
Är det enbart skatt på utdelning så kommer den från et bolag som betalar många miljoner i skatter och avgifter redan.
Svagbegåvningsvänster briljerar.

Den låga effektiva skattesatsen för de ultrarika beror till stor del på att de använder holdingbolag för att parkera och återinvestera vinster utan att ta ut dem som beskattad lön. Därmed smiter de undan att betala skatt efter sin bärkraft och det behöver åtgärdas.

För övrigt är "sociala avgifter" ingen skatt. Det är inbetalningar till pension, a-kassa, föräldraförsäkring och andra försäkringar. Endast den allmänna löneavgiften är en skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in