2026-08-09, 23:05
Medlem
KaptenPaddocks avatar
Tänk er koppla upp ett gym på energinätverk. Soleneregi, vindenergi, vågenergi och gymenergi Jag undrar verkligen, är det någon som har räknat ut vad man kan utvinna?
2026-08-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenPaddock
Tänk er koppla upp ett gym på energinätverk. Soleneregi, vindenergi, vågenergi och gymenergi Jag undrar verkligen, är det någon som har räknat ut vad man kan utvinna?

Vad menar du med att koppla upp ett gym till solenergi, vindkraft osv? Antar att frågan är hur mycket energi kan man utvinna från rörelseenergin i maskinerna, men vad det har med vindkraft förstår jag ej.

Kanske är så att man hade kunnat utvinna lite energi faktiskt men tror det hade varit omständigt med kopplingar mellan alla maskiner och det hade förmodligen varit dyrare i längden för gymmet än att bara betala sin vanliga elkostnad.
2026-08-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenPaddock
googla lite, tex "En ganska normal person på en motionscykel kan ligga runt 100 W mekaniskt under längre tid"

Har vi då 10 personer som kör 1 timme har vi 1 kWh.

Säg vi har ett stnad gym säg vi har 100 gäster en dag alla är där en 1 timme, vi säger alla ger 0.1 kWh, då har vi på en dag 10kWh eller på ett år 3600 kWh

Ett modernt landbaserat vindkraftverk producerar i snitt 8 till 25 miljoner kilowattimmar (kWh) el per år (8–25 GWh). Dvs det behöves 8000 000 / 3600 = 2200 sådana gym för ersätta årsproduktionen från 1 vindkraftverk.

Så rätt små mängder energi :P
2026-08-10, 00:11
Medlem
Smekarn87s avatar
4.5 kaffebryggare gissar jag på.
2026-08-10, 00:31
Medlem
Det går att utvinna energi, men väldigt lite. En person som tränar på exempelvis en motionscykel kan under en längre stund kanske leverera runt 100–200 W mekanisk effekt.

Så 50 personer som samtidigt tränar hårt kanske ger storleksordningen 5–10 kW. Det räcker ungefär till några hushålls momentana elförbrukning, men knappast till att göra gymmet till ett kraftverk.
2026-08-10, 00:55
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det går att utvinna energi, men väldigt lite. En person som tränar på exempelvis en motionscykel kan under en längre stund kanske leverera runt 100–200 W mekanisk effekt.

Så 50 personer som samtidigt tränar hårt kanske ger storleksordningen 5–10 kW. Det räcker ungefär till några hushålls momentana elförbrukning, men knappast till att göra gymmet till ett kraftverk.

Det borde ju räcka för att driva själva gymmet. Lampor och fläktar osv. Kanske inte AC dock.
2026-08-10, 01:35
Moderator
Dretskols avatar
Detta har inget med sport att göra.

Tråd låst

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in