2026-09-10, 16:06
Medlem
Under alla mina år har jag insett att varken nolltoleransen eller narkotikapolitiken haft den minsta påverkan av folks drog/cannabisbruk, ingen tar det seriöst för ingen bryr sig om vad du gör i ditt hem.
Även om det blir lagligt lär du fortsätta köpa från dina kontakter då det skulle bli extremt beskattat.
Och även då betyder det inte att privata företag kommer sluta drogtesta sina anställda för sina egna personliga åsikter kring ämnet.
Det finns viktigare saker i dagens politik exempelvis massinvandringen, vill du cannabis blir lagligt röstar du på Piratpartiet men nästan ingen har hört om dom & det är en säker röst kastad i sjön.

Det viktigaste i dagens narkotikapolitik är avkriminaliseringen, och nästan alla partier vill ha en fortsatt kriminalisering för att 'rädda barnen', även fast många barn blir utnyttjade av organiserad brottslighet för att just ta hand om handeln & undvika bestraffning är det något alla partier blundar för, så lika bra du blundar för lagen, det gör alla andra. (Även våra politiker)
Fullständigt verklighetsfrånvänd politik
Citera
2026-09-10, 20:37
Medlem
LonelyHardstylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HD.
Under alla mina år har jag insett att varken nolltoleransen eller narkotikapolitiken haft den minsta påverkan av folks drog/cannabisbruk, ingen tar det seriöst för ingen bryr sig om vad du gör i ditt hem.
Även om det blir lagligt lär du fortsätta köpa från dina kontakter då det skulle bli extremt beskattat.
Och även då betyder det inte att privata företag kommer sluta drogtesta sina anställda för sina egna personliga åsikter kring ämnet.
Det finns viktigare saker i dagens politik exempelvis massinvandringen, vill du cannabis blir lagligt röstar du på Piratpartiet men nästan ingen har hört om dom & det är en säker röst kastad i sjön.

Det viktigaste i dagens narkotikapolitik är avkriminaliseringen, och nästan alla partier vill ha en fortsatt kriminalisering för att 'rädda barnen', även fast många barn blir utnyttjade av organiserad brottslighet för att just ta hand om handeln & undvika bestraffning är det något alla partier blundar för, så lika bra du blundar för lagen, det gör alla andra. (Även våra politiker)
Fullständigt verklighetsfrånvänd politik

Jag håller med dig men det betyder ej att man bara ska ge upp. Vi lever i en demokrati där man kan ändra på lagar så jag tycker att man borde använda det till att styra samhället åt rätt håll. Just nu ser det kanske hopplöst ut men det betyder ej att det måste vara så i framtiden. Frågan tas ju redan upp i allmänheten så vi har redan kommit ett steg längre. Sen kommer det som alltid i Sverige ta tid men så får det vara. Jag har fortfarande hopp i alla fall och kommer också rösta med den känslan.
Citera
HelgeBuks avatar

Moderatormeddelande

Postat av HelgeBuk 2026-09-12, 11:23
Moderator
Ämnet är inte "är cannabis farligt eller inte?" för det finns redan hundratals andra trådar om det.

Försök hålla er till ämnet. Många har fått varningar och fler kan det bli.

/Mod
2026-09-12, 20:34
Medlem
Det verkar som att det bara är centern och vänsterpartier (som offentligt verkar tiga om det rätt bra eller om det bara är Nooshi som hatar knarkare och hellre ser dem död) som vill utreda och eventuellt gå vidare med en avkriminalisering, resterande partier svarar inte ens på frågan vilket jag tycker säger mycket.

Vi får väl se vad det blir på söndag, jag har fortfarande inte bestämt mig, frågan är viktig för mig men det är inte den enda viktiga frågan. Sedan brukar har sällan märka någon skillnad på vilka som styr, min lön har vad jag vet aldrig förändrats mer än vid löneförhöjning (eller semester, sjukdom osv).

Jag avskyr polisstaten och kontrollsamhället vi styr mot med Tidö och allt tjafs om höjda straff. Vi vill ju att folk ska komma ut bättre och inte sämre, men sexualbrott och våldsbrott kan man väl absolut minska straffrabatten på lite grann men annars tycker jag folk inte inser hur hårt straff bara en månad i fängelse faktiskt är.

Det tar emot att rösta på partierna åt vänster eftersom Magdalena Andersson verkar utstrålar inkompetens, fast jag vet hon var en helt okej finansminister men utan inkvoterade skulle hon nog aldrig blivit partiledare för Sveriges största parti, även männen som varit partiledare senaste tio åren har såklart också utstrålat inkompetens. Men även om högern känns med kompetent så utstrålar de ganska mycket ick för mig.

Kanske bara ska ligga på soffan, för vår demokrati är uppenbarligen bara till för att lura i oss att vi har någonting att säga till om.
Men jag hoppas att ni känner större klarhet i valet än mig.
Citera
2026-09-12, 22:14
Medlem
LonelyHardstylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stadatskrivbord
Det verkar som att det bara är centern och vänsterpartier (som offentligt verkar tiga om det rätt bra eller om det bara är Nooshi som hatar knarkare och hellre ser dem död) som vill utreda och eventuellt gå vidare med en avkriminalisering, resterande partier svarar inte ens på frågan vilket jag tycker säger mycket.

Vi får väl se vad det blir på söndag, jag har fortfarande inte bestämt mig, frågan är viktig för mig men det är inte den enda viktiga frågan. Sedan brukar har sällan märka någon skillnad på vilka som styr, min lön har vad jag vet aldrig förändrats mer än vid löneförhöjning (eller semester, sjukdom osv).

Jag avskyr polisstaten och kontrollsamhället vi styr mot med Tidö och allt tjafs om höjda straff. Vi vill ju att folk ska komma ut bättre och inte sämre, men sexualbrott och våldsbrott kan man väl absolut minska straffrabatten på lite grann men annars tycker jag folk inte inser hur hårt straff bara en månad i fängelse faktiskt är.

Det tar emot att rösta på partierna åt vänster eftersom Magdalena Andersson verkar utstrålar inkompetens, fast jag vet hon var en helt okej finansminister men utan inkvoterade skulle hon nog aldrig blivit partiledare för Sveriges största parti, även männen som varit partiledare senaste tio åren har såklart också utstrålat inkompetens. Men även om högern känns med kompetent så utstrålar de ganska mycket ick för mig.

Kanske bara ska ligga på soffan, för vår demokrati är uppenbarligen bara till för att lura i oss att vi har någonting att säga till om.
Men jag hoppas att ni känner större klarhet i valet än mig.

Har du tittat på Piratpartiet? Dem är emot övervaknings samhället och vill legalisera
Citera
2026-09-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyHardstyler
Har du tittat på Piratpartiet? Dem är emot övervaknings samhället och vill legalisera
Jo, men jag tänkte på de partier som har en chans att komma in i riksdagen och gärna i nuvarande valet.

Gillar Piratpartiet men tror det bästa vore att man omorganiserade sig och skapade ett nytt parti dit man hänvisade medlemmarna som gillar de mer frihetliga frågorna osv.

Jag minns när de startade och var själv engagerad och brann för deras politik men jag insåg snabbt att det nog inte var möjligt för dem att komma in i riksdagen. Men ett nytt parti som riktar sig till oss som gillade Piratpartiet då och en ny generation kanske skulle ha en chans, men trots de haft lite framgång i andra länder tror jag aldrig ett parti som heter Piratpartiet kommer kolla in i riksdagen i Sverige.
Deras mål är att nå 1% i detta val och kanske komma in i någon eller några kommuner. Jag har inte och jag tycker inte ens man bör ha det tålamodet som skulle krävas för att de ska kunna förändra någonting.
Citera
2026-09-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
V och Mp är väl mest liberala till att puffa på då och då så....
Nu skulle jag aldrig rösta på dom pga alla sönderrökta hjärnorna i partierna men ...ett tips bah!😇

"Demokrati" i västvärldens välfärd har blivit ett skämt ändå nuförtiden
Du pröjsar allt senare ändå!

Av riksdagspartierna är väl V samt C mest "avslappnade", men det är bara innehav och vad man "har i kroppen". Inte full legalisering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in