2026-08-10, 14:42
Medlem
eternussermos avatar
Vem är det som betalar för alla turister? Skulle bli förvånad om en enda av vår löpardamer tar sig till final, ja förutom maraton då där det är final direkt.
Citera
2026-08-10, 14:52
Medlem
Intressant att se om våra tjejer i kula, diskus och tresteg har det som krävs för en framskjuten placering.
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Kvällspass 2026-08-10
Citera
2026-08-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fiasko för alla nordiska längdhoppare. Alla sex hoppare utslagna.
Pulli slösade bort bra 8m form med tre övertramp. Uselt.
Citera
2026-08-10, 15:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Just Henriksen som förväntad, ryggskadat

OK, det hade jag inte koll på.
Citera
2026-08-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Vem är det som betalar för alla turister? Skulle bli förvånad om en enda av vår löpardamer tar sig till final, ja förutom maraton då där det är final direkt.

Behöver väl erfarenhet från större mästerskap annars lär ju ännu färre lyckas så klart man ska åka även om man kanske inte har jättestor chans iaf som ung och lovande.

Men svaret på din fråga är du, jag och alla andra skattebetalare men det är nog inte många kronor du behöver betala för att nån som kämpat hela livet med sin sport ska få sin chans 👍
Citera
2026-08-10, 15:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Intressant att se om våra tjejer i kula, diskus och tresteg har det som krävs för en framskjuten placering.

Du menar att Fanny och Axelina inte har kapacitet till framskjutna placeringar? Det var en intressant tanke.
Citera
2026-08-10, 15:18
Medlem
Herregud, inte turistdiskussionen igen....
Citera
2026-08-10, 15:46
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Behöver väl erfarenhet från större mästerskap annars lär ju ännu färre lyckas så klart man ska åka även om man kanske inte har jättestor chans iaf som ung och lovande.

Men svaret på din fråga är du, jag och alla andra skattebetalare men det är nog inte många kronor du behöver betala för att nån som kämpat hela livet med sin sport ska få sin chans 👍
Herregud, jag kan köpa att Cernjul är med, men den stora massan är ju 23+ och kommer aldrig att bli tillräckligt bra. Att det finns en 47-åring med i maratonlaget säger en del det också.

det här eviga snacket om att "skaffa erfarenhet" köper jag inte heller. Bara trams, grädden flyter till toppen.
Citera
2026-08-10, 15:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Kval- och försöksförutsättningar ikväll:

20.10 (21.38) Slägga damer. Kvalgräns: 71.50
Patricia Kamga (SB 72.17) kvalgrupp 1
Malin Garbell (SB 71.49) kvalgrupp 2
Grete Ahlberg (SB 70.61) kvalgrupp 2
Jag tror att Kamga och Garbell kommer klara kvalet men inte Ahlberg. Men varken Kamga och Garbell har hög stabilitet så ibland blir det både upp och ned.

20.55 Tresteg damer. Kvalgräns: 14.15
Maja Åskag (SB 14.24) kvalgrupp 1
Emilia Sjöstrand (SB 13.63) kvalgrupp 2
Ingen vågad gissning att tro att Åskag klarar kvalet medan Sjöstrand inte gör det.

22.00 3000m hinder damer. 8 bästa per heat till final, inga tider.
Emilia Lillemo (SB 9:46.23) försöksheat 1
Julia Samuelsson (SB 9:51.75) försöksheat 2
Jag tror Lillemo går vidare till finalen men inte Samuelsson.
Citera
2026-08-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Herregud, jag kan köpa att Cernjul är med, men den stora massan är ju 23+ och kommer aldrig att bli tillräckligt bra. Att det finns en 47-åring med i maratonlaget säger en del det också.

det här eviga snacket om att "skaffa erfarenhet" köper jag inte heller. Bara trams, grädden flyter till toppen.

Äh blir som att slå huvudet i en vägg detta 🤣

Är ju hur viktigt som helst med erfarenhet inom vilken sport som helst.
Sen absolut det finns ”grädden” som bara går in i första mästerskapet och vinner men detta händer väldigt sällan.

Tror väl att ditt bidrag till svenska deltagandet i detta EM hamnar på under 1 kr (5-10 öre enligt ai) vill du gnälla så finns det betydligt sämre saker dina skattepengar läggs på än att ge nån yngre eller för den delen nån äldre deltagare som nått toppskiktet i sitt land i sin idrott chansen att nå sina mål.

Nu orkar jag inte med nån lång diskussion med nån tomte så kan avsluta där.
Senast redigerad av kallejansson 2026-08-10 kl. 15:59.
Citera
2026-08-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Aha, jag antar att Alhaji J. sagt "grillar i huvudet". Han är allt lite rolig ibland. Men tveklöst en riktig friidrottsentusiast, och jag tycker han blivit lite måttligare med snacksaligheten allteftersom åren går.

Mjo, det är många vardagliga uttryck han slaktar och än värre när han försöker imponera med "svåra" ord.

Ständigt ska det "knytas an" med långa haranger om ditt och datt, följt av "för att återgå till... så menar jag naturligtvis 2024 och inte 2004" när sändningen redan har gått vidare. Tajmingen har väl inte direkt blivit bättre.
Citera
2026-08-10, 16:48
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Du fattar fortfarande inte och verkar vara trögfattad, alla sitter inte och kollar på SVT play och extrakameror, de finns folk som kollar på den linjära sändningen och de visar efteråt om t.ex Fanny har stött 22 meter i finalen.

De som har suttit och kollat på liveresultatet med siffror bara kan väl spoila detta? eller har hängt på en extrakamera på SVT Play, du verkar inte fatta alls detta, gå nu till din extrakamera, spoila sen vad du såg som inte har visats än?

Instämmer. Du sätter ord på mina tankar.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Men det kan gälla kommentarer om aktiva från andra nationer (som man inte vet om SVT kommer att visa eller kommentera).

Sätt det inom spoilertag eller ha lite is i magen/fingertoppskänsla förslagsvis. Hopp/kast-medaljaspiranter el reela medaljkast/medaljhopp önskas läggas inom spoilertag. Även allt i svenskintresse som ej visats i huvudsändningen. Är det så svårt? Och allt av ovan intresse visas i SVT inom några minuter vanligtvis.

Som nämnts, jag är en av många som inte hänger på låset till liveresulten eller har flera skärmar uppe utan njuter av det visuella när atleter samt friidrottsutövare utför stordåd eller misslyckas totalt. Hopp och förtvivlan i stunden (utan något förutbestämt facit - läs, att ha blivit spoilad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in