2026-08-10, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krass2014
Du kan skriva. Låt det följa med dig längst med vägen för det finns de som upplever samma och vill läsa om någon som tar sig ur detta och finner sin väg framåt.. Gör det du vill av livet, och skriv dagligen som motor, i en blogg kanske....och låt dina dagliga uppdateringar bli din morot och kontrollstation så du inte halkar ur spår.

Du kan. Tro mig.

Kan bli lite svårt i och med att jag är rätt dålig på att skriva hahah. Annars tycker jag att det var ett bra förslag, tack! Att skriva av mig känns bra och det vore ännu bättre om det på ett eller annat sätt hjälpte andra i liknande situation. Även om jag får räkna med att behöva ta s*** här på Flashback är det skönt att veta att inlägget med stor sannolikhet inte försvinner som det kan göra på andra forum. Återigen, tack!
Citera
2026-08-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schizo11
Äter du någon medicin mot depression?

Kan rekommendera voxra, det är som en hästspark.

Tankar om dig själv och vem du är har med åldern att göra, det är normalt att tänka på sin identitet i den åldern. Det är inte speciellt produktivt dock.

I övrigt så skulle jag rekommendera dig att inte stressa över möjliga utfall i livet. Visst skulle det vara tragiskt att bli en 30-årig bidragstagare som bor hos morsan.

Samtidigt är du sjuk för tillfället och behöver anpassa dina förväntningar.

Även om vi vill undvika 30-åringens situation, så kanske det inte är aktuellt med toppbetyg och ett "fint" universitet. Någonstans däremellan. Du är inte en annan person bara för att du inte presterar som du brukar.

Hur är det med sociala relationer?

Har du vänner, hur är relationen med familjen?

Nej, jag undviker helst medicin för att inte bli beroende.

Sådär, jag har inte brytt mig så mycket om att försöka bli social de senaste åren med tanke på att jag prioriterar skolan.

Ja, helt ensam är jag som tur är inte. Inte den bästa kanske, men det går.
Citera
2026-08-10, 12:35
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genz
Kan bli lite svårt i och med att jag är rätt dålig på att skriva hahah. Annars tycker jag att det var ett bra förslag, tack! Att skriva av mig känns bra och det vore ännu bättre om det på ett eller annat sätt hjälpte andra i liknande situation. Även om jag får räkna med att behöva ta s*** här på Flashback är det skönt att veta att inlägget med stor sannolikhet inte försvinner som det kan göra på andra forum. Återigen, tack!

Du är inte dålig på att skriva. Och man blir bättre ju mer man skriver.
Din blogg kommer hjälpa folk, och dig.
Lycka till!
Citera
2026-08-10, 12:48
Medlem
Citat:

Sådär, jag har inte brytt mig så mycket om att försöka bli social de senaste åren med tanke på att jag prioriterar skolan.

Det är möjligt att äta medicin under en kortare period, du blir inte beroende av antidepp. Däremot kan du få konstiga symtom när du slutar, det går över efter en vecka eller två. Det är definitivt värt det i din situation, medicin gör underverk om de används rätt.

Du nämnde att dina vänner och familj inte pushar dig. Det låter som att du förväntar dig en coach, vilket är orimligt i din situation. Du är ung och skolan är inte så seriös än.

Vad tycker du om att göra, hur fördriver du tiden när du inte pluggar? Fokusera mer på det och att njuta av dina sociala kontakters närvaro istället för att förvänta dig att de ska coacha dig.

Jag pluggar mycket och jag pratar inte om det med mina vänner, det är en annan värld. Jag vill också få bra betyg men det går inte ut över mina relationer eller min träning. Det är nyttigt att kunna släppa skolan och göra annat ibland.

Vad tänker du kring att skruva ner förväntningarna?
Citera
2026-08-10, 21:58
Medlem
Citat:
Jag uppskattar att du orkat läsa åtminstone delar av inlägget och försökt ge ett bra svar!

Mitt sätt att skriva haha? Hur då? Jag försökte bara uttrycka mig klart och så korrekt jag kunde, men mina andraspråksdrag går nog ändå att lägga märka till. Svenska är också ett av mina sämsta ämnen så jag undrar om du bara var ironisk? Jo, jag får väl hålla med om det att min energi inte alltid räcker till. Det som emellertid förvånar mig är att miljön jag befann mig i på högstadiet var MYCKET värre än den på gymnasiet, även om det endast gick ca. 450-500 elever i 7-9-skolan. Min klass var stökig och jag blev till på köpet mobbad. Däremot har det antagligen bidragit till att jag numera är klassens stumme pojke ("quiet kid").

Haha nej, jag var inte ironiskt. Min nivå är sämre många gånger, . Jag slarvar mycket särskilt här på flashback/mobilen när man skriver..

Såhär jag ska omformulera mig angående din energi. Jag tror du höll ut länge i högstadiet.. För att sedan krascha energimässigt i gymnasiet.. Det blev för mycket är min uppfattning. Låter mest rimligt utifrån hur du skriver. Sen så kräver gymnasiet mycket mer planering, eget ansvar och självständighet än högstadiet. Så därav din energi dipp tror jag.

Jävligt trist med mobbing..

Citat:
Skulle du kunna ge några konkreta exempel på att jag tänker svartvitt? Du är inte den enda som har sagt så och jag vill gärna själv kunna se varför jag uppfattas som fyrkantig. Nej, det skulle jag inte säga att jag gör. Jag råkar bara ha en tendens att föreställa mig det värsta och att tänka att just JAG inte kommer klara mig bra i livet. Jag är såklart medveten om att det finns framgångsrika människor, vilka haft en trasslig skolgång och därmed hoppat av. Annars känner jag en som bytt från gymnasium till folkhögskola och som verkar vara nöjd med sitt beslut.

I mitt fall handlar det mycket om att jag kommer från en kultur där betyg och sådant är viktigt. Även om jag är uppvuxen i Sverige har jag påverkats av det och jag har ju fortfarande kontakt med släktingar i hemlandet. De tror att jag är en mycket flitig pojke och att jag är en mönsterelev (jag har kanske varit det en gång i tiden), och det är inte ovanligt att man får frågan "Hur går det med studierna?".

Exempelvis kring dina "svartvita sidor". Du ser bara två utgångar: Antingen klarar du gymnasiet nu på ett bräde, ELLER så blir du en arbetslös 30åring som lever på bidrag hos morsan. Det finns inga tusentals nyanser däremellan i din kalkyl.. Nu vill jag bara säga att många tänker så utan Autism också.

Intressant nog har du dubbelstandarden för dig själv. Andra kan lyckas även om dom tar alternativa vägar men du kan inte göra det varför? Svaret kanske du också har därför du har en viss, vad ska vi kalla de, programmering? Att du har bara belönats i livet genom kanske betyg och prestation. Då är det enda som räknas. Risken här är prestige, prestige. Det blir för mycket helt enkelt. Här behöver man öva på att ta andra vägar exempelvis paus och utnyttja sen korrekt, samt förmodligen sänka kraven på dig själv.

Min krasch kom istället på universitetet, då hoppade jag av 1 år.. arbetade inom yrket (vården) jag skulle bli, och reste endel runt om i världen.. När jag kom tillbaka var jag en ny människa igen, ny energi .och skolan blev mycket lättare tack vare erfarenhet och perspektiven jag fick. Annars var jag faktiskt också i tankarna på att ge upp.

Citat:
Jag ser ändå en poäng med det du skrev. Egentligen tror jag att det hade varit bra för mig att ta en paus från skolan, i syfte att "låta min motor svalna" som du skrev. Hur menar du med att tid inte är bortkastad? Just nu ångrar jag flera beslut jag tagit och jag är rädd att en paus inte gör det bättre. Skolan är det enda jag är något bra på så jag vet inte ens vad jag skall sysselsätta mig med.

Som sagt ja, du har mycket upplevd press från släkten och kulturen du befinner dig i. Att bära på en hel släkts förväntningar och skammen över att inte vara "mönstereleven" längre är en enorm börda... Så jag hoppas du hittar sätt att få ner dom där kraven på dig själv. Vi kan ju tyvärr inte helt förhindra andras känslor/åsikter till 100% men vi kan styra lite hur vi själva vill leva och vad som är värt.

Citat:
Jag vill verkligen inte ändra bilden de har av mig, för jag kan bara inte göra dem besvikna på mig. Vad gäller skolan kan jag hur som helst hålla med om att jag tänker fyrkantigt.

Fattar men... Tänk så här rent logiskt.. Vad gör dem mest besvikna i längden? Att du tar ett år extra/läser i en långsammare takt och faktiskt tar dig i mål som en fungerande vuxen? ELLER att du kör slut på dig själv så hårt att du hamnar i en permanent krasch (eller inte finns kvar alls)?

Jag hade önskat att du kunde tala om för dom(familjen) hur läget ligger till även om det känns sjukt jobbigt.
Och kanske hur du tänker planera genom en paus. För att få dom "bästa" betygen om det är viktigt för dig. Alternativet hittar något annat att säga för att nå dit.

Hur kan en paus inte vara slöseri med tid? Antingen tar du mitt exempel ovan kring min resa osv. Eller så ser du det som att din motor/kropp skär sig om du inte tar en paus. Alternativet att fortsätta som du gör kanske inte finns. Att ta en paus betyder inte att du ska sitta och rulla tummarna och bli rastlös. Men kraven måste sänkas på vardagen så du kan ladda upp igen.

Ibland är vi bara mer rädd för den skam eller press vi lägger på oss själva. Och vill undvika den till varje pris. Blir inte lyckat bara. Men nästan vi alla ska gå igenom i livet med något som vi bär som blir för mycket, som vi förmodligen behöver göra nåt åt för att det ska bli en balans i oss själva. Utbrändhet är = obalans. Orsaken har du också svar på. Och du kan göra nåt åt det, vilket är guld. Men inte alltid kul. Men det blir bättre sen..

En fråga; Vad händer om dom blir besvikna på dig tror du?
Senast redigerad av rawjudge 2026-08-10 kl. 22:36.
Citera
2026-08-10, 22:08
Medlem
zombie-nations avatar
Som bokstavsbarn måste du förenkla och prioritera och lära dig på vilket sätt just du ska utföra saker på.

Du håller på att bli utbränd pga ökande krav. En sådan utbrändhet kan leda till livslång psykisk och/eller fysisk sjukdom.
Citera
Igår, 06:35
Medlem
Citat:

När människor är deprimerade så brukar det vara på två sätt. Antingen är deras liv skit vilket orsakar depression eller så är det ett medicinskt problem.

Eftersom ditt liv verkar okej så är jag angelägen om att du borde ge medicin en chans. Det verkar inte som att det finns någon magisk kombination av ord som löser problemet.

Även om du inte kan få en coach specifikt för skolan så kan du via vården få träffa en livscoach i ett visst antal tillfällen. Den kan hjälpa dig klura ut vem du är, vad du vill och hur du tar dig dit. Det är ett alternativ till terapi.
Senast redigerad av Schizo11 Igår kl. 06:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in