2026-08-10, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om en person hittar ett presentkort på sex och löser in det så har personen köpt sex.
Exakt samma sak som om du hittar 2000spänn på gatan och köper sex med dem.

Jo, men ett hemmagjort presentkort är väl inget betalningsmedel?
Citera
2026-08-10, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Jo, men ett hemmagjort presentkort är väl inget betalningsmedel?

Nej inte ett betalningsmedel, men ett värdebevis.
Om det är "giltigt" hos mottagaren vill säga.
Om du driver berras kiosk och du delar ut presentkort som du gjort hemma och som du sedan tar som presentkort för varor i kiosken så är det ett värdebevis.

Det finns inga formkrav på ett presentkort, det måste inte var gjort på ett speciellt sätt eller av proffs.
Det kan vara gjort på vanligt papper hemma i köket hos en näringsidkare.
Köper du presentkort hos mindre butiker så är det oftast just det, en "hemmagjord" papperslapp.

Lagen bryr sig inte om vad du betalar med när du köper sex, det kan vara pengar, presentkort, en tjänst eller en sak.
Citera
2026-08-10, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej inte ett betalningsmedel, men ett värdebevis.
Om det är "giltigt" hos mottagaren vill säga.
Om du driver berras kiosk och du delar ut presentkort som du gjort hemma och som du sedan tar som presentkort för varor i kiosken så är det ett värdebevis.

Det finns inga formkrav på ett presentkort, det måste inte var gjort på ett speciellt sätt eller av proffs.
Det kan vara gjort på vanligt papper hemma i köket hos en näringsidkare.
Köper du presentkort hos mindre butiker så är det oftast just det, en "hemmagjord" papperslapp.

Lagen bryr sig inte om vad du betalar med när du köper sex, det kan vara pengar, presentkort, en tjänst eller en sak.

Ok, men ändå svårbevisat om utgivaren förnekar att det finns presentkort. Och att bjuda tjejer på middag eller drinkar som leder till sex har ju skett i alla tider.
Citera
2026-08-10, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
Jag vet att det är olagligt att köpa sex droger och illegala vapen men hur är det om jag köper ett presentkort på ett samlag hos en prostituerad, ett kilo kokain eller en illegal pistol och ger till en kompis i present som denna tar emot och har i sin besittning?
Har den som sålt presentkortet begått något brott? Om ja, viket?
Har jag som köpt presentkortet begått något brott? Om ja, vilket?
Har kompisen som tar emot presentkortet begått något brott? Om ja, vilket?
Vad händer om säljaren inte har några droger, vapen eller sex till salu? Påverkar det straffbarheten?

Tror ingenting bra alls händer baserat på hur du uttrycker dig och tänker men om du är en vuxen och har ett problem så behöver inte det vara negativt att få en böter för sexköp, du kan bli inbjuden till grupper för sexmissbrukare och sånt, eller var så iallafall men lagen är lagen, finns väl färjor till gdansk eller en biltur till danmark.
Citera
2026-08-10, 05:41
Medlem
auto-fellatios avatar
Jag inbillar mig att jag läst att om Kalle betalar Greta för att knulla med Sven så begår Kalle brott trots att det inte är han som knullar.

Minns ej Svens ansvar i det hela.

Frågan är om det kan appliceras på presentkort, logiskt borde ju inlösaren anses ansvarig.
Citera
2026-08-10, 18:13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Jag inbillar mig att jag läst att om Kalle betalar Greta för att knulla med Sven så begår Kalle brott trots att det inte är han som knullar.

Minns ej Svens ansvar i det hela.

Frågan är om det kan appliceras på presentkort, logiskt borde ju inlösaren anses ansvarig.
Jag är ganska säker på att Sven också kan dömas. Undantaget bör ungefär vara att Kalle betalar Greta för att ragga upp Sven, som då tror att han knullar på grund av sin charm, kvinnors kroniska kåthet eller liknande.
Citera
2026-08-10, 18:31
Medlem
Det borde vara den som nyttjar tjänsten och som använder presentkortet som betalningsmedel och värdehandling som står för den brottsliga handlingen.
Citera
2026-08-10, 20:16
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag är ganska säker på att Sven också kan dömas. Undantaget bör ungefär vara att Kalle betalar Greta för att ragga upp Sven, som då tror att han knullar på grund av sin charm, kvinnors kroniska kåthet eller liknande.

Frågan är vad som händer om Kalle köper presentkort/förbetalr hos Gretas Knull och Pizza.

Sven kanske bara använder det för att köpa pizza som ju är lagligt.

Kan Kalle eventuellt ha juridiskt ansvar beroende på Svens framtida beteende?

Synd att ingen verkar veta exakt vad juridiken säger. Juridik är ju tyvärr inte alltid logiskt.

Företagsekonomiskt har jag inbillat mig att presentkortsbetalning bokförs som nån slags försäljning, men kan ha fel. Kanske inte är förrän det löses in.
Citera
2026-08-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Ok, men ändå svårbevisat om utgivaren förnekar att det finns presentkort. Och att bjuda tjejer på middag eller drinkar som leder till sex har ju skett i alla tider.

Eftersom i princip alla som grips för sexköp grips på bar gärning och att man gör en husrannsakan i samband med gripandet så lär ju presentkortet hittas.
I 99% av fallen så berättar också den prostituerade vad som hänt, de vill inte bråka med polisen.
Så nej bevinsing är oftast inga som helst problem.

Att bjuda på drinkar och/eller middag är inte samma sak eftersom det inte finns någon som helst garanti för att det blir sex efter, tvärt om är det så att utdelningen är låg och de gånger du får sex så är det ju för att tjejen gillar dig, inte för att du bjudit på en drink eller middag. HAde tjejen inte gillat dig spelar det ingen roll att du bjuder på dyraste vinet eller dyraste middagen, du får inget sex ändå.
Om du och din date kommer överens om sex mot drinkar eller middag, då skulle det också räknas som sexköp.
Citera
2026-08-10, 23:08
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Det borde vara den som nyttjar tjänsten och som använder presentkortet som betalningsmedel och värdehandling som står för den brottsliga handlingen.
När det gäller sexköp är även främjande förbjudet.
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Frågan är vad som händer om Kalle köper presentkort/förbetalr hos Gretas Knull och Pizza.

Sven kanske bara använder det för att köpa pizza som ju är lagligt.

Kan Kalle eventuellt ha juridiskt ansvar beroende på Svens framtida beteende?

Synd att ingen verkar veta exakt vad juridiken säger. Juridik är ju tyvärr inte alltid logiskt.

Företagsekonomiskt har jag inbillat mig att presentkortsbetalning bokförs som nån slags försäljning, men kan ha fel. Kanske inte är förrän det löses in.
Det är väl inte konstigare än att ge bort presentkort på thaimassage, som i vissa fall har visat sig syssla med sexfäörsäljning? För några år sedan var det ju en del snack om att något skatterabatterat hälsobidrag användes till just sådant sexköp. Vad jag vet hölls ingen arbetsgivare ansvarig.
Citera
2026-08-15, 10:37
Medlem
Eftersom presentkortet inte lagligen kan användas till det som står på, så kan det nog inte heller vara en brottsförberedande gärning.

Skulle den man säljer det till tro att det funkar skulle det eventuellt kunna vara något slags bedrägeri, men en domstol skulle nog anse att köparen borde förstått att presentkortet inte var reko och välja att inte utsträcka lagens beskydd till den personen.
Citera
2026-08-19, 19:08
Medlem
Kanske kan man tillämpa principen om pactum turpe i någon mån här? Det gäller ju vanligtvis avtal, men jämför NJA 2008 s. 861, i HD:s domskäl på s. 867, där man ansett att principen eventuellt kan vidgas till att innefatta även otillbörliga utomobligatoriska skadeståndskrav, även om man inte dömde efter den principen i målet. Det betyder alltså att man inte får rättsordningens stöd i fallet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in