2026-08-09, 01:28
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag har sökt men inte hittat ngn lämplig tråd så jag försöker här.

Jag är ute efter en kamera för både fram och bakruta plus att den ska ha parkeringvarnare som säger till vid eventuellt vid krock eller vandalism. Helst uppkoppling mot tändaruttag som man slipper dra kablar över hela bilen mr än nödvändig, jag förstår att jag kommer att behöva dra en kabel från bakrutant. Utan abonnemang är önskvärd och uppkomling till mobilen.
Vill inte ha något med GPS eller inspelningar av hastighet så jag hoppas att det går att koppla bort.

Jag har varit inne på Power,Elgiganten Kjell & company med mera och ingen har någon information om kameror. Jag har försökt att googla söka på YouTube men utan framgång.

Allt på Amazon och liknande har 5+ så det litar jag inte direkt på.
Senast redigerad av Psyko Dad 2026-08-09 kl. 01:32.
Citera
2026-08-09, 01:42
Medlem
SMART4SSs avatar
En kamera som ... kan du utveckla det där mer specifikt!?

Just nu låter det som att du fantiserat fram en produkt som inte finns.

Bara den här raden får det att brinna i huvudet ... och dom andra raderna med för den delen.

Utan abonnemang är önskvärd och uppkomling till mobilen.

Det du kan få utan att installera en massa sensorer är två kameror som såklart måste strömförsörjas och om dom inte har egna mobila uppkopplingar en 4-5G Router som skickar vidare vad kamerorna registrerar till din mobila telefon.

Enklast vore en 360-Kamera med E-sim.
Senast redigerad av SMART4SS 2026-08-09 kl. 01:59.
Citera
2026-08-09, 02:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
En kamera som ... kan du utveckla det där mer specifikt!?

Just nu låter det som att du fantiserat fram en produkt som inte finns.

Bara den här raden får det att brinna i huvudet ... och dom andra raderna med för den delen.

Utan abonnemang är önskvärd och uppkomling till mobilen.

Det du kan få utan att installera en massa sensorer är två kameror som såklart måste strömförsörjas och om dom inte har egna mobila uppkopplingar en 4-5G Router som skickar vidare vad kamerorna registrerar till din mobila telefon.

Enklast vore en 360-Kamera med E-sim.

Mackan testar 360-kamera på MC:

Dag 1 | Ensam på MC genom Europa | – Säsong 3 (eng sub)
https://www.youtube.com/watch?v=NoTcDyufqi4

Insta 360 heter den.
Citera
2026-08-09, 03:01
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Mackan testar 360-kamera på MC:

Dag 1 | Ensam på MC genom Europa | – Säsong 3 (eng sub)
https://www.youtube.com/watch?v=NoTcDyufqi4

Insta 360 heter den.
Och den har egen uppkoppling?

Edit: Kollade videon nu, märkligt hjälmval när man ska ligga och nöta landsväg.
Senast redigerad av SMART4SS 2026-08-09 kl. 03:25.
Citera
2026-08-09, 19:40
Medlem
Paponims avatar
Du har ju inte fått några vettiga svar så jag får väl förbarma mig...

Kolla in sajten https://dashcamtalk.com/
Dom är seriösa och det finns ett forum där diverse olika typer diskuteras. Där finns en massa nördar som testar och lägger upp exempelvideor och har sig.

Jag skaffade en Viofo med 4K fram och 1080 bak utan skärm men med wifi så man vid behov kan ansluta mobilen för att rikta in kamerorna, ladda ner filmer och ändra inställningarna. Tror det är 4 år sen och den funkar fortfarande perfekt.

Obs att du behöver så hög upplösning som möjligt (typ 4K) för att kunna läsa av andras regskyltar. Även hög känslighet på natten är ett plus.

Wifi-anslutning till mobilen är bättre än inbyggd skärm eftersom enheten blir mindre iögonfallande med tanke på inbrott. Wifi-anslutningen sätter du bara igång när du ska göra något med kameran, normalt har man den avstängd. Kameran har förstås GPS men det brukar gå att stänga av i inställningarna

Det är mycket bättre på alla sätt att koppla kameran permanent till bilen via säkringsdosan. Du behöver [jord] + [permanent +12V] + [+12V vid tändning på].
När jag beställde min direkt från Kina så fanns det tillbehörskit för detta inkl. kablage med "grenkontakter" så man enkelt kan montera själv direkt i säkringsdosan.

Tänk på att alldeles oavsett behöver du kränga in kabeln till bakre kameran typ under listen vid vindrutan. Då är det bara att trycka in strömkabeln också i samma veva.

Kan du inget om bil-el och/eller är allmänt obegåvad så rekommenderas att du hittar någon firma som vill göra jobbet. Det kan vara ganska knixigt att få till en snygg kabeldragning till bakre kameran.

Jag testade att googla "Dashcam" och fick upp en massa träffar. Det borde du också göra!
Citera
2026-08-14, 16:03
Medlem
Nu har ju jag inte samma önskemål och krav på s k Dash Cam - men ändå........

Jag har en kamera i vindrutan som jag köpt hos Kjell & Co.
Strömförsörjning samtidigt med tändning påslagen och då automatisk start av inspelning.
Pris cirka 500:-.

Bak har jag på taket en kamera jag köpt hos JULA.
Monterad medelst magnetfot.
Ansluten via spiralsladd som kläms i dörren.
Genom strömställare valfritt avstängd, ständigt påslagen eller påslagen samtidigt med backljusen.
Pris cirka 400:- plus ungefär lika mycket för magnetfot + kabel + strömställare.

Mina kameror har jag mest för att dokumentera offroadkörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in