Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
Ja men odlar jag ett halvt kilo idag är det olagligt. Då spelar det ingen roll vad min konsumtion är eftersom att jag inte skulle vilja bli dömd för narkotikabrott.
Är det lagligt att ha hemma är det betydligt enklare att göra sig av med ett hekto av den skörden.
Och det är mycket möjligt att det legaliseras på ett sådant sätt att du fortfarande begår något olagligt om du odlar hemma. Det är också möjligt att det legaliseras på ett sådant sätt att du inte får inneha för stora mängder.
Att folk skulle kunna odla lagligt hemma är inte en nödvändig följd av att produktion regleras. Det kan regleras på så sätt att du måste, ha ett företag, söka någon form av licens, odla i speciella lokaler etc. Det vill säga precis som det är med att tillverka sprit idag. Du utgår nämligen i din ursprungliga fråga från att odlandet är lagligt, vilket inte behöver vara fallet.
Och om det nu legaliseras på det sättet att du inte får odla hemma så är mitt svar framförallt att de skulle avhålla sig från att köpa från grannen för att de inte vill vara kriminella och ej heller stödja kriminalitet.
Sen kan vi för all del diskutera ett helt hypotetiskt scenario där det är legaliserat på ett helt oreglerat sätt om du vill.