Citat:
Nej, jag har svarat på det du skriver. Och för att vara tydlig så ger jag mitt svar under den mening/stycke jag svarar på.Att jag nämner konsekvenser är inte att skapa en straw man. Jag har inte tillskrivit dig någon uppfattning. Du får läsa lite noggrannare.
Citat:
Ja, och det har framgått. Det behvöer du inte repetera.Och det är det du skriver här som jag också svarade på i mitt inlägg som du hade några problem med.
Citat:
Nej jag behandlar dom inte som en. Däremot, så fann jag det motiverat att lyfta fram den koppling som finns mellan att investera och möjligheten till avkastning. Det är förvånansvärt många på Flashback som saknar insikt om den kopplingen.Utan incitamentet till vinst så försvinner viljan att investera.
T ex har de med hjärtat till vänster inte startat Vinstfria bolaget AB som de kapitaliserat från sina plånböcker och inte kräver någon vinst av. Det hade varit det självklara att göra när man nu inte gillar vinst. Men det har dom inte gjort. Och dom är många.
Citat:
Det är inget nytt alls. Den som har inkomst/sparande kan välja att konsumera sjukvård.
Det som är nytt den här gången och som är den verkligt intressanta frågan är att kapital potentiellt börjar köpa något fundamentalt annorlunda: fler friska och produktiva år. Inte bara en dyrare bil eller ett större hus. Tid. Och tid som sedan kan omvandlas till ytterligare kapital.
Den gode Socialdemokraten och massmördaren Robert Mugabe köpte t ex top notch sjukvård i Singapore.
Om du är negativ till att de med sparande kan köpa sig bättre sjukvård så uppfattade jag dig helt korrekt. Och mina kommentarer var helt i linje med din uppfattning.
Citat:
Jag ser väl inte att detta gör någon skillnad mot tidigare. Men jag noterar att du gör det. Och i den mån du vill se någon åtgärd, som inte är frivillig på individbasis, så är du i allra högsta grad mot kapitalism.
Det kan vara fantastiskt för mänskligheten och samtidigt skapa en självförstärkande klyfta av en typ vi inte sett tidigare. Det är inte ett argument mot kapitalism. Det är en observation om vad som händer när humankapitalets biologiska tak börjar variera med förmögenhet.
Och det noterade jag och nämnde konsekvenser av att hämma vinster och riskkapital.