2026-08-08, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Du har klippt sönder mitt inlägg mening för mening och sedan argumenterat mot ståndpunkter jag aldrig intog. Det är en klassisk straw man och det håller inte.
Nej, jag har svarat på det du skriver. Och för att vara tydlig så ger jag mitt svar under den mening/stycke jag svarar på.

Att jag nämner konsekvenser är inte att skapa en straw man. Jag har inte tillskrivit dig någon uppfattning. Du får läsa lite noggrannare.

Citat:
Min poäng var en enda: en medicinsk revolution som kraftigt förlänger det friska livet kan vara enormt positiv för produktivitet och levnadsstandard och samtidigt förstärka ojämlikheten. Det ena utesluter inte det andra.
Ja, och det har framgått. Det behvöer du inte repetera.
Och det är det du skriver här som jag också svarade på i mitt inlägg som du hade några problem med.

Citat:
Ditt Thiel-exempel illustrerar precis problemet. Att riskkapital är nödvändigt för att finansiera innovation är korrekt. Men det säger ingenting om hur vinsterna och möjligheterna sedan fördelas. Det är två separata frågor och du behandlar dem som en.
Nej jag behandlar dom inte som en. Däremot, så fann jag det motiverat att lyfta fram den koppling som finns mellan att investera och möjligheten till avkastning. Det är förvånansvärt många på Flashback som saknar insikt om den kopplingen.

Utan incitamentet till vinst så försvinner viljan att investera.

T ex har de med hjärtat till vänster inte startat Vinstfria bolaget AB som de kapitaliserat från sina plånböcker och inte kräver någon vinst av. Det hade varit det självklara att göra när man nu inte gillar vinst. Men det har dom inte gjort. Och dom är många.

Citat:
Det som är nytt den här gången och som är den verkligt intressanta frågan är att kapital potentiellt börjar köpa något fundamentalt annorlunda: fler friska och produktiva år. Inte bara en dyrare bil eller ett större hus. Tid. Och tid som sedan kan omvandlas till ytterligare kapital.
Det är inget nytt alls. Den som har inkomst/sparande kan välja att konsumera sjukvård.
Den gode Socialdemokraten och massmördaren Robert Mugabe köpte t ex top notch sjukvård i Singapore.

Om du är negativ till att de med sparande kan köpa sig bättre sjukvård så uppfattade jag dig helt korrekt. Och mina kommentarer var helt i linje med din uppfattning.

Citat:
Det kan vara fantastiskt för mänskligheten och samtidigt skapa en självförstärkande klyfta av en typ vi inte sett tidigare. Det är inte ett argument mot kapitalism. Det är en observation om vad som händer när humankapitalets biologiska tak börjar variera med förmögenhet.
Jag ser väl inte att detta gör någon skillnad mot tidigare. Men jag noterar att du gör det. Och i den mån du vill se någon åtgärd, som inte är frivillig på individbasis, så är du i allra högsta grad mot kapitalism.

Och det noterade jag och nämnde konsekvenser av att hämma vinster och riskkapital.
Citera
2026-08-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Man får ta alla dessa profetior med en stor nypa salt , vad som är marknadsföring och vad som är realistiskt brukar vara långt ifrån varandra. Jag kommer ihåg att det pratades om att alla ärftliga sjukdomar skulle vara utrotade när man väl hade kartlagt vårt Dna.
Visst finns det osäkerhet och det går ju att springa på okända problem. Dock så är processen med att skapa nya läkemedel ganska känd.

Och det han uttalar sig om är en uppsnabbning i den processen. Där dels AlphaFold bidrar men också nya verktyg man har på gång.
Och AlphaFold är en framgång, som den teknik som utvecklades på DeepMind har skapat. Så det är i sig inte utan evidens som han uttalar sig. Det är baserat på fakta. Däremot är ju tidspannet 10 år kanske inte så väl förankrat. Utan lär väl vara mer en förhoppning.
Citera
2026-08-08, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag tror det är fråga om ett missförstånd.

Bara för att man har ett koncept för hur man skall bota en sjukdom (dvs att man "kan" bota sjukdomen) så innebär det inte att man kommer bota alla sjuka.

Blodcancerformen Hodkins lymfom har en 10-års överlevnad på nästan 90% i Europa. Det är högre än 1-års överlevnaden i Afrika (för samma sjukdom).

Och då har behandlingen ändå funnits i 70 år.

Alltså: bara för att man "kan" bota en sjukdom betyder det inte att man kommer att bota alla som är sjuka.
Förutom vilja och kapital kommer det också att krävas tillgång till sjukvård samt inte minst: Patientens vilja att underkasta sig vård. En del botemedel är sådana att det kommer vara väldigt besvärligt, ja till och med väldigt smärtsamt, att genomgå behandligen. T.ex. när benmärg behöver transplanteras, och andra behandlingar av samma typ, där stamceller används.

Slutligen: Livsstilssjukdomar kan vara svåra att komma åt. Vi vet redan vad som förorsakar lungcancer, hjärt-kärl sjukdomar etc, men utan livsstilsförändringar finns det inget hopp. Inte ens Ozempic fungerar om du fortsätter stoppa i dig pizza som förut.
Om vi tittar på vad Hassabis sa:
"It takes, on average, ten years and billions of dollars to develop just one drug, We could maybe reduce that down to months, or even weeks."

http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/120517597.cms?utm_source=contentofinterest&utm_med ium=text&utm_campaign=cppst

Han talar om att med de nya verktygen kan arbetet reduceras ned drastiskt. Man kan göra mycket av jobbet i ett datacenter och inte som nu i labb.
Och det är inte bara tiden som reduceras då utan även kostnaden.

En rimlig konsekvens av detta är då att läkemedelsbolagen kan skapa väldigt mycket fler läkemedel.

https://www.bbc.com/future/article/20260309-ai-is-finding-treatments-for-incurable-diseases
Här är en artikel där några använt sagda teknik för att leta efter substanser som kan vara effektiva mot bakterier som hittills varit hopplösa.
Collins and his colleagues designed 36 million compounds in this way with potential to work against the bacteria. The team selected 24 to synthesise in a laboratory. Seven proved to have some antimicrobial activity, and two were highly effective at killing strains of both bacteria that were resistant to other types of antibiotics.

Och har då hittat två substanser som visat sig vara effektiva. Vilket då bekräftar tekniken.

Vidare:
Collins and his laboratory have previously used AI to discover other powerful new antibiotic compounds that kill a wide range of bacteria that are resistant to treatment, including Clostridium difficile, a common bowel infection, and Mycobacterium tuberculosis, which causes tuberculosis.

Vilket indikerar att tekniken kan snabba upp utveckling av läkemedel.
Citera
2026-08-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Hur tänker du nu? att bota är ju just det de tjänar pengar på.
St0ny har inte tänkt hela vägen. Det är det här med flera logiska steg som är besvärligt.

Kunder som blir sjuka köper medicinen och blir friska.
-> dom lever längre och kan dra på sig mer sjukdomar och köper mer mediciner.

Senast redigerad av ekbo251 2026-08-08 kl. 21:51.
Citera
2026-08-09, 03:25
Medlem
Inte en chans. Låter som den vanliga hajpen kring AI. AI kan egentligen inte tänka i egentlig mening utan kompilerar "bara" mänskligt vetande. Säger inte att AI är värdelöst, jag använder det själv, men inställningen kommer att mogna under de kommande åren och man kommer tydligare se vad man kan och inte kan använda det till. Som stöd för sjukvården kan det absolut vara värt att pröva men sjukvården är rätt konservativ och var t ex sent ute med datorjournal (runt 2008-2010 i min region). Man får tänka på alla dessa inbyggda "segheter" i systemet.
Citera
2026-08-09, 04:55
Medlem
folkgemenskaps avatar
Välfärden är inte till salu
Att påstå att en ny AI-algoritm ska tas som intäkt för att hyvla ner skatteunderlaget och skära i sjukvården är en ren krigsförklaring mot landets vårdanställda. Sjukvården är inte en kostnadspost som ska optimeras bort för att ge utrymme för skattesänkningar åt de rika. Sjukvården är fundamentet i ett jämlikt samhälle! Om ny teknik gör läkemedel billigare ska de vinsterna oavkortat återinvesteras i fler kollegor på golvet, högre löner för undersköterskor och bättre villkor i offentlig regi, inte rullas ut som skatterabatter till riskkapitalister.

Teknikutvecklingen ska ägas av folket
Det talas varmt om amerikanskt riskkapital, men vem har finansierat grundforskningen, skolsystemet och den infrastruktur som gör AI överhuvudtaget möjligt? Det har den arbetande befolkningen gjort via skattsedeln! Att överlämna frukterna av denna kollektiva ansträngning till privata riskkapitalister i Silicon Valley är en enorm omfördelning från fattig till rik. När AI ökar produktiviteten ska det leda till kortare arbetstid och stärkt löntagarmakt, inte till att 75-åringar pressas kvar i arbetslivet för att hålla uppe avkastningskraven.

Demokrati står över techbolagens elbehov
Svenska kommuner och arbetarindex ska inte tvingas underkasta sig utländska storföretag som vill beslagta vår gemensamma, fossilfria el till strömslukande datacenter, medan vanliga hushåll får ta smällen på elräkningen. Den gröna och digitala omställningen måste vara rättvis, demokratiskt kontrollerad och byggd på stark kollektiv sammanhållning, inte på nyliberala drömmar om avreglering och skatteflykt!

När skattsedeln dimper ned i lådan,
och kronorna går till det gemensamma goda,
då känner varje ärlig löntagare i själen
att vi tillsammans bär hela samhället på hälen.
För skatt är inte stöld eller privat förlust,
det är trygghet, jämlikhet och framtidstro med lust!

Höj den för kapitalet! Höj den för varje vinst!
De som har allra mest ska fan inte bidra minst.
Låt kronorna rulla in till skola, vård och omsorgsfall,
medan direktörerna i sina villor drabbas av spader och anfall.

När högern rasar på Östermalm och skriker sig varm,
då vet vi att vi träffat helt rätt med vår skattecharm.
Ju mer deras ledarsidor tjuter och begråter sin kassa,
desto fler miljarder kan vi omfördela till den breda massa.
Så skatta förmögenheten, skatta varje aktieutdelningsfest,
för ju mer de gnäller, desto bättre fungerar vår modell som bäst!
Senast redigerad av folkgemenskap 2026-08-09 kl. 04:59.
Citera
2026-08-09, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Bota nästan alla sjukdomar inom 10 år. Vi kan ju hoppas. Till saken hör väl att de läkemedlen kommer ju knappast att vara gratis. Så även om de finns kommer de väl knappast att komma oss alla till godo. Vi skriver inte ens ut alla mediciner som finns idag till alla som behöver dem för de är för dyra för att användas.

Nya mediciner tenderar att vara svindyra. Nya maskiner är svindyra (eller jättebilliga beroende på hur man ser det). Den senaste maskinen som köptes till avdelningen gick på omkring 15 miljoner plus kostnaden för att bygga om och förstärka byggnaden plus de vanliga och återkommande kostnaderna för personal, utbildning och service. Det var några år sedan så i år skulle den säkert kosta runt 20 miljoner. Har AI en lösning på detta eller? Som är gratis? Inte det inte ...

Men visst om vi blir friskare och lever längre så kan vi jobba mer. Vi blir väl så att säga tvungna för AI medicinerna kommer knappast att vara gratis. Förhoppningsvis kommer vi kunna jobba mer och längre. Eller leva längre och göra andra roligare grejer. Förhoppningsvis roligare grejer. Det är inte speciellt kul att bli gammal och/eller sjuk.

Troligen kommer inte sjukvården bli mindre belastad. Belastningen kommer snarast bara att öka. Mer personer som blir äldre som kommer att kräva mer undersökningar och åtgärder. Såvida du inte vill undersöka dig själv eller att AI-robotarna gör det så kommer inte personalen på sjukhusen att försvinna eller ens minska. Istället kommer det bara bli mer och mer undersökningar för att skriva ut mer mediciner och genomföra fler åtgärder.

Så att såvida det inte kommer vara receptfria mediciner som du kommer köpa på ICA som botar allt och kostar som en Panodil så kommer knappast sjukvården, eller läkemedelskostnaderna, att bli mindre eller billigare.

Lever vi längre, för att vi inte blir sjuka, så kommer nästa problem -- kroppen slits sönder med tiden. Ben och leder håller inte i evighet. Organ håller inte för evigt. Om du inte har en tablett för detta är det operationer som gäller. Alternativt kommer du att leva längre i brutal smärta (vilket ingen vill) eller så får vi alla skaffa sexiga robot kroppar i metall till alla. Som måste underhållas ...

Därtill då tabletter stoppar inte alla olyckor eller andra traumatiska händelser. Så att sjukvården skulle bli mindre omfattande eller kosta mindre? Ren fantasi. Närmast en AI hallucination.
Produkter i största allmänhet har kostnader i enlighet med:
kostnad per enhet = rörlig kostnad per enhet + (fast kostnad)/(antalet sålda enheter under patentskyddet)

Det som påverkas här är då den fasta kostnaden. I huvudsak utvecklingskostnaden. Minskar utvecklingskostnaden med 90% så innebär det att andra termen minskar med 90%. Och minskar priset kan det mycket väl bli så att nämnaren i andra termen ökar. För att fler har råd med läkemedlet. Och ökar volymen faller priset än mer.

Det som tillkommer i utvecklingskostnaden är att betala för de nya verktygen och för datacenteranvändningen. Dock lär det blir så att det i vilket fall blir en klar minskning av utvecklingskostnad.

Så fler och billigare läkemedel är vad man kan vänta sig. Fler då i betydelsen att de täcker in fler sjukdomar.

För medicinsk utrustning gäller samma formel som ovan. Och det kan väl bli så att AI verktyg även där kan reducera utvecklingskostnad.

För både läkemedel och medicinsk utrustning finns en prisreducerande mekanism i att BNP/Capita stiger globalt. Vilket innebär att kunderna blir fler. (Då fler helt enkelt får råd att köpa). Och då ökar nämnaren i formeln ovan. Varvid andra termen krymper.

Det skall dock sägas att det inte är någon naturlag att BNP/Capita stiger. Dess ökning och därmed global levnadsstandard beror på mängden riskkapital och entreprenörer. Desto mer av riskkapitalet som staten stjäl desto mindre finns det kvar för produktutveckling. Och desto mer staten dämpar incitamenten desto mindre tillväxt.

Med sjukdomar i tråden avses de som kan botas med läkemedel. Det är ju det som trådstarten handlar om. Sjukvården hanterar andra åkommor som benbrott mm. De lär väl inte minska ned.

Men om någon sjuk bara besöker sjukvården en gång och får ett läkemedel utskrivet så borde det minska lasten. Jämfört med att det blir flera besök.
Och då bör kostnader för sjukersättning minska.

Skulle sjukvård och sjukersättning minska med så lite som 1% av BNP och detta istället skulle övergå till riskkapital, så talar vi om en fördubbling av riskkapital i Sverige. Det skulle få en betydande positiv påverkan på tillväxt.
Citera
2026-08-09, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Inte en chans. Låter som den vanliga hajpen kring AI. AI kan egentligen inte tänka i egentlig mening utan kompilerar "bara" mänskligt vetande. Säger inte att AI är värdelöst, jag använder det själv, men inställningen kommer att mogna under de kommande åren och man kommer tydligare se vad man kan och inte kan använda det till. Som stöd för sjukvården kan det absolut vara värt att pröva men sjukvården är rätt konservativ och var t ex sent ute med datorjournal (runt 2008-2010 i min region). Man får tänka på alla dessa inbyggda "segheter" i systemet.
1. Tror att du mer refererar till LLM'er när du skriver AI.
Det som avses här är tekniken reinforcement learning. Vilket är något helt annat. Båda sorterar in under begreppet AI dock.
Och verktyget AlphaFold var så pass betydande att det resulterade i Nobelpris. Det sparade in en extrem kalendertid och arbetsinsats. Det är diametrala motsatsen till hajp.

2. Det är inget stöd för sjukvården. Det är verktyg för läkemedelsbolagen för att förkorta och förbilliga utveckling av läkemedel. Resultatet blir fler läkemedel som täcker in fler sjukdomar och billigare läkemedel.
Sjukvården blir bara indirekt påverkad.
Citera
2026-08-09, 08:07
Medlem
Jag tror folk gör ett allvarligt tankefel:
Vårdens kostnader, som andel av BNP, har ökat från 5,5% till drygt 11% de senaste 50 åren.
Detta på grund av att vi har fått fler och bättre verktyg (inklusive läkemedel), så att vi kan behandla fler åkommor. Därmed förlänger vi livet på vårdtagarna, vilket bara innebär att dom behöver mer vård.
En "ond cirkel", om man så vill.

Av den hela kostnaden för sjukvården utgör läkemedel mindre än 10%.

Så om TS slutsats stämmer så gäller nog följande:

- Vi har inte råd med den drastiskt ökande kostnaden för sjukvården. Inte ens om läkemedel blev helt gratis. Vem skall vi vårda, och vem skall vi låta dö?
- Ju fler läkemdel desto större vinster för Big Pharma. Investera i läkemeldelsaktier!
Citera
2026-08-09, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Välfärden är inte till salu
Att påstå att en ny AI-algoritm ska tas som intäkt för att hyvla ner skatteunderlaget och skära i sjukvården är en ren krigsförklaring mot landets vårdanställda.
Här har vi en företrädare för att ingen utveckling får ske och inga förbättringar. Alla skall vara kvar som det alltid har varit. Permanent stagnation.

Citat:
Sjukvården är inte en kostnadspost som ska optimeras bort för att ge utrymme för skattesänkningar åt de rika. Sjukvården är fundamentet i ett jämlikt samhälle! Om ny teknik gör läkemedel billigare ska de vinsterna oavkortat återinvesteras i fler kollegor på golvet, högre löner för undersköterskor och bättre villkor i offentlig regi, inte rullas ut som skatterabatter till riskkapitalister.
Dvs genom att stjäla av spararna och säkerställa att inget riskkapital finns och att incitamenten till förbättringar elimineras så skall skribenten folkgemenskap säkerställa att ingen höjd levnadsstandard får ske och inga förbättringar får ske.

(Precis som man har haft det i Nordkorea i 65 år. Där har allt stått still. Folk får leva med undernäring i misär. Då mår skribenten folkgemenskap som bäst).

Citat:
Teknikutvecklingen ska ägas av folket
Var är då alla med hjärtat till vänster, och ni är många, som har startat Vinstfri Utveckling AB som ni kapitaliserar från era plånböcker och driver utan vinst.

Det finns inte. Ni gör inte detta. Ni är bara ett gäng egoister som vill parasitera på andra. Ni vill inte betala någon utveckling. Hade ni velat det hade vi sett er göra det.

Konsekvenserna av det du förespråkar är entydiga världen över. Det blir inga förbättringar, ingen utveckling utan i stället stagnation. (När ni inte ställer till med svältkatastrofer och folk svälter ihjäl).
Citera
2026-08-09, 08:22
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Kan ju vara så att du hellre ser att alla får det lika, och offrar produktivtetsökning och hög levnasstandard. Dvs du föredrar Nordkorea fram för Sydkorea.

Världen måste vara en enkel plats för dig utan några gråskalor och med tydliga binära uppdelningar.

Tyvärr påminner det inte om verkligheten.
Citera
2026-08-09, 09:46
Medlem
När AI hypen lagts sig om några år så kommer vi att skratta gott åt detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in