2026-08-07, 23:40
Avslutad
Har 2 gånger betalat en donation för hjälpa fattiga, inga värsta summor men upptäckte vid andra betalningen att denna sida har verkligen använt sig av en legit sida.

En betalning gjordes 31 juli och den andra står reserverad idag men ännu inte bokfört. Kontaktade banken och dem bad mig reklamera köpet.

Hur stor är chansen att jag får den lilla summan tillbaka och vad kan jag göra för att stoppa denna sida så inte fler luras? Hae skrivit på deras Facebook sida men kommentaren tas bort hela tiden. Har anmält detta till Facebook.

Vad mer kan jag göra?

Kommer jag kunna reklamera?

När jag godkände med bankid så verka det vara rätt sida men om jag jämfört så var det lite lite skillnad.

Är pengarna borta?
Citera
2026-08-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcren369
Har 2 gånger betalat en donation för hjälpa fattiga, inga värsta summor men upptäckte vid andra betalningen att denna sida har verkligen använt sig av en legit sida.

En betalning gjordes 31 juli och den andra står reserverad idag men ännu inte bokfört. Kontaktade banken och dem bad mig reklamera köpet.

Hur stor är chansen att jag får den lilla summan tillbaka och vad kan jag göra för att stoppa denna sida så inte fler luras? Hae skrivit på deras Facebook sida men kommentaren tas bort hela tiden. Har anmält detta till Facebook.

Vad mer kan jag göra?

Kommer jag kunna reklamera?

När jag godkände med bankid så verka det vara rätt sida men om jag jämfört så var det lite lite skillnad.

Är pengarna borta?
Om det är lite skillnad på beloppet, valutakurs (?), så får inte reserverade beloppet "träff" med betalda beloppet utan försvinner efter några dar.
Citera
2026-08-08, 00:24
Medlem
Nej du kommer inte få tillbaka det genom reklamation. Banker nekar i princip alla reklamationer som du själv har signerat.

Varför betalar du via okända sidor för att sedan i efterhand inse misstaget? Finns det någon anledning till att du inte funderade på detta innan du knappade in kortnumret?
Citera
2026-08-08, 20:07
Medlem
Grattis, du har vaknat upp och förstått att det är en scam att ge pengar till fattiga och diverse "behövande".

Men nej, inga "chargebacks" i Sverige.
Citera
2026-08-08, 20:17
Medlem
Det är lite från fall till fall..var nån som snodde mitt Google konto beställde massa prylar i ett spel för 10-15.000 fick det tillbaka direkt.

I det caset hade jag inte godkänt med BankID o liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in