2026-08-07, 14:42
Medlem
Idag belv jag uppring av försäkringskassan, vi ska utreda din arbetsförmåga!!!

Ja utred du!

Kan du jobba med annat än vara snickare o takläggare/egenföretagare?
Svar ja!
Sedan en massa strunt frågor. samt bakgrund.

Därefter berätta handläggaren om 180dagarna, du kan jobba med annat, svar: ja jag kan även jobba med mitt företag!

Som jag ser det kommer du nekas sjukpenning från o med nu, du ska ställa dig till arbetsmarknadens förfogande, men det sätter mig i en dålig sits? försäkringskassan tar inte hänsyn till din situation.

Tar man min bakgrund, blev sjuk förra året, en hjärtinfarkt, fick medicinering, detta gav kraftiga biverkingar, jag avsluta alla och blev bättre, vid nov bröt jag ett ben i foten, blev sjukskriven 8+6veckor, under rehab träning får jag sedan en reptur i hälsenan för rehabträningen gick för snabbt, men jag jobbade även under rehab tiden, fick vara sjuk 14 dagar. sjukvården har sedan försökt testa sig fram med olika hjärt/stain mediciner o kroppen har varje gång fått kraftiga muskelsmärtor, man tag även blodprover o konstatera, du har hög "sänka" det indikera du berätta sanning, du är intollerant mot medicineringen o och det skapar muskelinflamationen.

Dvs alla sjukdomar hänger verkligen inte ihop, var o en är en ny sjukdom, vilket även sjukintyg berätta, fraktur 14veckor, 2 veckor reptur, brusten bakercysta 2 veckor osv för kroppen samla vätska runt knä/vader/fötter, gav enorma smärtor, ultraljud o konstaterat, bakercystan sprucken på grund av vätskan som samlats, samt en massa vanliga 1 veckas sjukskrivningar då till följd av fel medicineringen, men alla är olika händelser. dvs försäkringskassan plussa ihop och jag passera nu 180dagar, får ett så hårt besked, du kommer nekas sjukpenning, men jag ska först utreda o du får beslutet, hur över klagar jag beslutet? du kommer få skicka in din åsikt.

Har nu läst tiden, vad är 180 dagars regel?

Inser handläggare ljuger åt mig, jag har jobbat imellan gränsen är 5 dagar mellan sjukskrivningar jag har jobbat längre tid i mellan var sjukdom, samt regel gäller inte vid olika sjukdom/skador, en hjärtinfarkt har inget med en fraktur i foten o göra lika lite som en fel medicinering har som skapa muskelinflammation som i sin tur skapa baksidan av knä svullna upp och brister(bakercystan) osv

Detta är första gången jag varit sjuk så här mycket under 1år, men visst handen på hjärtat ar jag även använt tiden frikostigt men efter gällande regler.

Hur ser reglerna ut?

1)Har man som jag olika sjukhändelser gäller inte 180 dagar regel, man får inte plussa på som handläggaren.
2)Har man luckor i sjukskrivningen, varit ut o jobba mer än 5dagar imellan gäller inte heller 180dagar
3) har man olika/separata regabiliteringskedjor gäller inte heller 180dagar
4)Handläggaren får inte slå ihop olika medicinska oberoende skador till samma.
5) Inte framföra felaktiga påståenden, typ har du inte cancer på tungan kan du jobba med marketing.
6/ Genom gå medicinsk utredning som gett dessa spridda sjukskrivningar, testa 4 st olika, alla gav biverkingar. Handläggare får inte ringa o hota du måste ställa dig till arbetsmarkandes förfogande jobba med annat för vården inte hitta rätt medicinering åt dig.

Nu kommer jag inte vara nådig på sjukskrivningarna framöver, när man för engångs skull får en hop av komplikationer, man försöker jobba imellan man plågar sig även trots smärtor, och FK ringer o i princip hota en, dels man vet inte ens själv om vilka regler som gäller fören man läst in ett nytt ämne, som punkt listan, jag behöver inte ställa mig till arbetsmarkandens förfogande o byta arbete, det är inte arbetet i sig som är problemet, det är dom olika åkommor som skapar förloppet, nu kommer jag knappt våga testa nya medicinerna, om dessa skapa samma biverkingar som tidigare får man vara orolig man inte har rätt till sjuksystemet.

Fler som råkat ut för likande hot från försäkringskassans handläggare?

Dvs där handläggare inte läst sjukintyg osv innan man ringer upp o påstår du råka ut för 180dagars regel, du kommer bli nekad sjukpenning och du måste ställa dig till arbetsmarknadens förfogande?
Vi bryr oss inte om hur du löser det, det är inte vår uppgift. Måste medge det var ett av dom sjukaste samtal jag fått på länge. Nu när jag pluggat in vad som gäller känns det bättre, få se vad FK tar för beslut.
Citera
2026-08-07, 14:54
Medlem
Försäkringskassans uppgift är att betala ut så lite som möjligt och spara in pengar åt staten. Var glad åt att du skulle kunna jobba med annat samt även i ditt företag, alla har inte samma tur.

Hur kommer det sig att du inte jobbar i ditt företag föresten?
Citera
2026-08-07, 15:36
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Försäkringskassans uppgift är att betala ut så lite som möjligt och spara in pengar åt staten. Var glad åt att du skulle kunna jobba med annat samt även i ditt företag, alla har inte samma tur.

Troligtvis för att han inte kan leva på det hans företag ev. får in. Många egna företagare som har anställningar för att få in pengar och så jobbar de med sin egen firma när det kommer in jobb.
Citera
2026-08-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Troligtvis för att han inte kan leva på det hans företag ev. får in. Många egna företagare som har anställningar för att få in pengar och så jobbar de med sin egen firma när det kommer in jobb.

Förmodligen, men är det rimligt att arbeta med något man inte kan försörja sig på och uppbära sjukpenning som kompensation? Nu har inte du påstått det men det känns lite som att det är ts åsikt. Han har ju till och med nämnt att han kan jobba med annat.
Citera
2026-08-08, 08:56
Medlem
Citat:

Jo jag arbeta enbart i mitt företag, det är min 100% syssla.

Men utredning gick uppebart snabbt, idag lördag kl 8:00 plinga det till i mobilen, vi kommer betala ut xxxxkr till dig den 11 augusti. Det menas att utredningen gav godkänt för min sjukskrivning att passera 180dagars gränsen.

Jag gick igenom alla sjukskrivningar, visst det är tätt med sjukskrivningar och försäkringskassan betalar min sjukpenning eftersom jag är enskildföretagare blir det staten som betalar sjukpenningen, visst jag använder konstant luckor i lagen, jag får välja antal karensdagar själv, 1 till 90st, jag som vet om jag kommer bli ofta sjuk iår valde 1 kraensdag, men jag kan jobba en fulldag till kl 16, samma dag sjukskriver jag mig o resterande dag gäller som karens, dvs arbetsdagen efter ger direkt sjukpenning.

Kan ana att handläggare sett detta mönsten varav den hårda tonen med du kommer bli strycken från systemet, men jag har varit nogrann o följa lagen har jag insett när jag gick igenom alla sjukskrivningar, dvs punktlistan jag la upp, det är från sjuklagen, genom det kunde inte FK göra något åt saken.
Citera
2026-08-08, 09:30
Medlem
Citat:
Förmodligen, men är det rimligt att arbeta med något man inte kan försörja sig på och uppbära sjukpenning som kompensation? Nu har inte du påstått det men det känns lite som att det är ts åsikt. Han har ju till och med nämnt att han kan jobba med annat.
Vad jag läst på för en ev rättslig tvist med FK är att handläggaren gjorde fel, jag är inte rädd för rätten, har gått upp många gånger i olik ärenden helt själv, oftast med mitt företag och ordförande för en BRF förening.

Genom att så många har bidrag, vi har invnandring osv som får bidrag, har jag börja nyttja systemet till max, dvs lite sjuk och man har rätt o sjukskriva sig, sjukpenningen är uppdelat på 7dagar per vecka, men man jobbar bara mån-fre, detta är lite märkligt, för att kompencera använder man sig av helg samt ex midsommar helg/påsk osv till sjukskrivning, dels genom fel medicineringen som ger muskelsmärtor ska man inte behöva plåga sig för att kunna jobba, en längre helg tar jag som kompensation, dvs jobba mån-tors, dvs sjukskriver mig em torsdag o det räknas som karensdag o sjukpenning fre-sön.

Vården vill promt jag testar alla olika mediciner, visst jag testar för det måste jag för att få fortsatt vård, nu gått igenom 4st olika o alla ger muskelsmärtor, detta är även konstaterat via "sänkan" jag har fått en konstant muskelinflammation genom att följa vården, just nu är jag helt ren från medicin inne på 2 månaden o börjar få bukt med inflammationen, visst jag har enorm smärt tröskel, som i vintras jobba 3 dagar med bruten fot för att bli klar, förstod detta kommer ge sjukskrivning en längre tid, även läkaren förundrad jobba du med denna fot? du har fakturer över lederna i foten!!!, tog 14 veckor o läka. sedan rehab, man gick ut hårt, träna upp foten, mycket promenader, övningar men man tvinga mig samtidigt o jobba, detta gav i sin tur överbelastning på den friska fotens hälsena som råka ut för en reptur, sjukskriven igen. fördel jag hade gått upp lite i vikt under hösten, benbrottet och repturen utgjorde jag kunde motionscykla och lyfta vikter, gick ner 12kg i vikt, dvs jag kunde träna heltid, 2pass om dagen. har nu 5kg kvar till min vanliga fina form, visst man kan använda sjuktiden till träning o lägga upp arbetet där efter. Enda förundrande är att det dragit ihop över 180dagar jag fått ut, det är ett halvår, ändå har jag byggt en utbyggnad sedan maj på 60kvm som jag håller på färdigställa, sjuk o torktider på plattan för att kunna kakal badrum nästa vecka. sjukpenningen använder jag för rehab, fortsätta min träning på heltid dagar jag är sjuk, nå min optimala vikt,85kg, dvs som i filmen Rocky3, anser det är en unik chans jag har fått, alla sjukskrivningar är juridiskt bärande. varav punktistan.

Men jag gör inget fel, det visa även den negativa handläggaren där systemet nu skicka du får utbetalat den 11 aug, det är ett godkännade att alla sjukskrivningar nu är granskade under dessa 180dagar., men jag har varit extremt nogrann hur dessa har skrivits o noggran med sjukintyg på olika sjukorsaker som spräcker gränserna, sedan var det ännu en punkt när vården fel medicinera och orsaka att jag blir sjuk fanns ännu en punkt som gav undantag i 180 dagars, det menas jag kan fortsätta i samma takt ett tag till innan systemet plinga till igen. Nu är jag mer förberedd på ett sådant samtal, nu kan jag läsa lusen av handläggaren om vad lagen berätta.
Senast redigerad av hjorten16 2026-08-08 kl. 09:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in