2026-08-07, 08:52
Medlem
Nu har även Thailand drabbats av en skolskolskjutning. Sju döda inklusive den unga gärningsmannen.

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/3297975/gunfire-erupts-at-debsirin-nonthaburi-school-in-thailands-bang-kruai-seven-dead-many-injured

Skolskjutningar verkar bli vanligare i världen. Beror det på internet och spridningen av nyheter? Och att folk tar efter.
Citera
2026-08-07, 09:26
Medlem
buddy99s avatar
Otyg som sprider sig,kan det ha rasistiska motiv.
Citera
2026-08-07, 10:04
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Eller är det en psyksjuk transa nu igen? Det har ju blivit betydligt vanligare än "rasister" de senaste åren...
Citera
2026-08-07, 10:10
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu har även Thailand drabbats av en skolskolskjutning. Sju döda inklusive den unga gärningsmannen.

Nio döda. Han sköt sina far/morföräldrar också.
Citera
2026-08-07, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Nio döda. Han sköt sina far/morföräldrar också.

OK jag hörde även rykte om att även kompisens föräldrar har blivit dödade. Men jag vet inte om det är sant.
Citera
2026-08-07, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Eller är det en psyksjuk transa nu igen? Det har ju blivit betydligt vanligare än "rasister" de senaste åren...

Du får gärna komma med underlag för saker som du skriver och inte bara vara en papegoja för högerextrem propaganda där de skriker om transpersoner som om det skulle vara något att fokusera på.

https://www.factcheck.org/2025/09/few-mass-shooters-have-been-transgender/

https://factually.co/fact-checks/education/percentage-school-shooters-transgender-6f1868

https://factcheck.afp.com/doc.afp.com.988Y9CQ

Citat:
A factsheet compiled by the Rockefeller Institute of Government, a public policy think tank, describes the profile of mass shooters in the United States as "white" and "overwhelmingly male" (archived here).

Som vanligt är det oftast, precis som i barnporrfall eller våldtäkter/massmord, klassiska typer. Betyder dock inte att man ska vara rädda för dessa.

Till och med Elons patetiska försök till propaganda (grok) skriver om en handfull av alla tusentals:
https://grokipedia.com/page/List_of_mass_shootings_by_transgender_individuals

Kanske sluta vara en sorglig stereotypisk FB-are? Eller fortsätt. Vad vet jag. Jag är inte din mamma.
Citera
2026-08-07, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99

Det tror jag inte. Gärningen verkar ha hänt i en statlig skola. Dessutom är rasism sällan ett motiv för ett brott i Thailand.
Citera
2026-08-07, 10:34
Medlem
Jag känner inte till många skolskjutningar i Thailand, där elever är GM. En skedde dock tidigare i år i Hat Yai. Dock är slagsmål mellan yrkesskolor mycket vanligare. Du har kanske runt 2000+ sådana per år. Då används ofta knivar, rörbomber och mm. Jag och några vänner stoppade ett sådant slagsmål utan att veta om det. Vi som glada västerlänningar hamnade mitt i mellan två gäng. Då slutade de tjafsa med varandra.

Ett skäl till att det ökar är att Thailand har jvl många illegala vapen i omlopp. Thailand har alltid varit ett centrum för illegala vapen. Och de utländska marknaderna har minskat - Färre inbördeskrig och uppror i grannländerna.
Citera
2026-08-08, 13:24
Medlem
Apologs avatar
Vapenägande är väl ganska begränsat i Thailand eller?
Vad var det för vapen?
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag känner inte till många skolskjutningar i Thailand, där elever är GM. En skedde dock tidigare i år i Hat Yai. Dock är slagsmål mellan yrkesskolor mycket vanligare. Du har kanske runt 2000+ sådana per år. Då används ofta knivar, rörbomber och mm. Jag och några vänner stoppade ett sådant slagsmål utan att veta om det. Vi som glada västerlänningar hamnade mitt i mellan två gäng. Då slutade de tjafsa med varandra.

Ett skäl till att det ökar är att Thailand har jvl många illegala vapen i omlopp. Thailand har alltid varit ett centrum för illegala vapen. Och de utländska marknaderna har minskat - Färre inbördeskrig och uppror i grannländerna.
Är det rent territoriella anspråk eller varför slåss deras yrkesskolor med rörbomber och knivar? Fälttestar de sina slöjdalster?
Citera
2026-08-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog
Vapenägande är väl ganska begränsat i Thailand eller?
Vad var det för vapen?

Är det rent territoriella anspråk eller varför slåss deras yrkesskolor med rörbomber och knivar? Fälttestar de sina slöjdalster?

Ja men massor av illegala vapen. Det härstammar från vietnamkrig och framåt.

De bråkar och hamnar i våldsamma gängkrig beror på en djupt rotad tradition av institutionell rivalitet, machokultur och ett arv av hämndaktioner som gått i arv mellan studentgenerationer i över 50 år.Det rör sig inte om konflikter kring droghandel eller politisk ideologi, utan om att försvara "skolans ära".

Varför det fortsätter

1. Skolrivalitet och institutionell stolthet

2. Traditionen av "Sotus"* och nollning

3. Lättigenkännliga symboler - Alla har skoluniform men med olika symboler

4. En ond cirkel av hämnd - Som blodshämnd

5. Sociala och ekonomiska faktorer - Många av studenterna är fattiga och får inte den respekt de tycker de ska ha (helt rätt), så de försöker få respekt genom våld (helt fel). Studenterna är långt ner på totempålen

*Seniorera studenter tvingar yngre studenter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in