2026-08-10, 08:21
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Så att skapa företag ska vara ungefär som att spela på lotto där vinnaren tar allt? Eller ska vi skapa ett samhälle där risk och slit ska belöna sig, men det ska också det lojala slitet av de vanliga anställda. Skulle det vara några bekymmer om en VD för ett större företag tjänade 2-3 miljoner per år istället för 20-30 miljoner? Skulle det vara några bekymmer om Elon Musk var värd bara 400-500 miljoner kronor istället för 7 000 000 - 8 000 000 miljoner kronor? Skulle hans liv vara så mycket sämre? Skulle utsikten att kunna gå i pension med endast en miljard på banken kanske kunna få honom att jobba mindre?

Nu kanske du hävdar att Musk är värd så mycket för att aktierna i de företag han äger ökat så mycket i pris. Sant så, men aktiernas värde speglar (förväntade) vinster. Vad är då en vinst - jo, mervärdet som arbetarna skapade. Om en större del av detta mervärde hade gått till arbetarna hade aktierna varit mindre värda.
Få se nu, vem sätter ribban, jo efterfrågan, varför har Vattenfalls VD 20 miljoner i årslön? Statligt bolag. Varför ska skattebetalarna stå för dessa orimliga löner i ett statligt bolag?
https://www.industrinyheter.se/20260508/45502/elkrisen-blev-jackpot-vattenfalls-chefer

Sedan kan jag notera att du vägrade svara på strejken i Finland, varför då?

Sedan kan vill åter titta på Nationalklenoden, Ericssons mobildivision, de hade över 30% av världsmarknaden, Alttså VÄRLDEN sedan kom Iphone. Ericsson tappade allt.
Ericsson fick säga upp 40-50 000 arbetare. Vem gjorde rätt här Iphone, eller Ericsson?
Ericsson hade allt förspänt men, tja vet faktiskt inte vad jag ska säga om det, kompetens i ledningen kompetens i regeringen, något blev helt fel.
Citera
2026-08-10, 08:26
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Enskilda bolag går i konkurs hela tiden, det kallas marknadsekonomi. Att enskilda företag missköts eller krossas av globala råvarupriser ändrar inte det faktum att arbetarnas samlade löneandel av BNP har sjunkit kraftigt under de senaste decennierna.
Näringslivets samlade vinstandel av förädlingsvärdet ligger på rekordhöga nivåer sammantaget. Vinsterna i näringslivet har vuxit snabbare än lönerna under decennier.
Vet inte hur långt tillbaka du går när du talar om arbetarnas löner vs BNP.
Går vi 100 bakåt har lönerna vs BNP skenat.

Här är min bild av en fackpamp och jo så gammal är jag så jag minns.
Hasse Hoffa
https://chef.se/artiklar/36-hasse-hans-ericson-transport-kanarieoarna/
Citera
2026-08-10, 08:42
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Som du påpekar räcker inte strejkkassorna om folk går ur facket, men folk går ur facket för att facket vägrar ta striden. Det blir en ond cirkel. Danska och norska fack har haft en betydligt tuffare hållning och vägrat acceptera att arbetarna ska ta smällen när storföretagen håvar in miljarder.

Det finns ingen ekonomisk anledning till att svenska arbetare ska ha lägre löner än i Danmark eller Norge, svensk produktivitet är i absolut världsklass. Det är ett politiskt och fackligt val att hålla nere arbetarnas andel av kakan.

O, du blinda och försoffade förkunnare av kapitalets minsta motståndets lag! Huru ringa och stoftbunden är icke din blick på historiens obönhörliga hjul och arbetarklassens majestätiska öde!

Att med sådan feberaktig iver kasta sig till marken inför hotet om kapitalflykt blottställer en tragisk brist på intellektuell skärpa och historisk insikt! Du förkunnar med darrande stämma att varje anspråk på rättvis fördelning av förädlingsvärdet omedelbart skulle fördriva varje fabriksflamma till främmande länder. Vilken monumentalt osann och vanmäktig vanföreställning!

Låt oss således nådigt belysa din intellektuella blindfläck: Huru förklarar du, o marknadens ödmjuke undersåte, att högkostnadsländer inom vår union, såsom Danmark och Tyskland alltjämt står som finansiella och industriella giganter? Där frodas astronomiska löner och stenhårda kollektivavtal utan att kapitalet i vild panik flytt fältet! Äro de tyska och danska kapitalägarna måhända drabbade av kollektivt vansinne, eller är det i själva verket så att högkvalificerad produktion, infrastruktur och en oumbärlig, organiserad arbetarklass väger oändligt mycket tyngre än jakten på billigaste möjliga slavarbete? Kapitalet stannar där värdet faktiskt skapas!

Och vad beträffar ditt teknokratiska svammel om arbetsgivaravgifternas procentsatser: att förväxla bruttolönens tekniska uppdelning med den faktiska, materiella klasskampen är ett skådespel i akademiskt självbedrägeri. Om det kallas lönekostnad, skatt eller avgift är för kapitalklassen skitsamma, vad som räknas är vem som lägger beslag på mervärdet!

Nej, du olyckssaliga profet för underkastelse! Att reducera en hel klass existens till att passivt frukta polska långtradare på E4:an är det slutgiltiga beviset på en förkrympt anda. Vår rättmätiga del av kakan viker sig icke för dina fega hot om utflyttning!

Att gå på den där individuella framgångsmyten är det ultimata självbedrägeriet. Sluta sug upp nyliberalt hittepå och vakna till verkligheten.

Alla som får en lön är arbetarklass.så länge det inte är ren stöld av arbetarnas mervärde i maskerad form, som toppdirektörers astronomiska ersättningar.

Herregud vilket svammel. Har du glömt ta din tablett idag ?
Citera
2026-08-10, 11:30
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Få se nu, vem sätter ribban, jo efterfrågan, varför har Vattenfalls VD 20 miljoner i årslön? Statligt bolag. Varför ska skattebetalarna stå för dessa orimliga löner i ett statligt bolag?
En statligt anställd VD som jobbar inom en monopolliknande bransch ska givetvis inte ha speciellt hög lön. Vad har denne egentligen riskerat annat än sin egen tid?

Citat:
Sedan kan jag notera att du vägrade svara på strejken i Finland, varför då?
Fanns finns det inga marginaler så finns det inga marginaler. Men då ska det verkligen vara så också, inte att "det finns inga marginaler efter att VD:n fått sina 50 miljoner och ägarna plockat ut 30 procent av omsättningen i utdelning".

Citat:
Sedan kan vill åter titta på Nationalklenoden, Ericssons mobildivision, de hade över 30% av världsmarknaden, Alttså VÄRLDEN sedan kom Iphone. Ericsson tappade allt.
Ericsson fick säga upp 40-50 000 arbetare. Vem gjorde rätt här Iphone, eller Ericsson?
Så i ett fall som detta där en högt betald ledning dabbade sig ordentligt så borde deras ersättningar ha legat på negativa några hundra miljoner per skalle för att de tappade bort tusentals miljarder i potentiellt aktievärde? Hur värderar man helt enkelt arbetsinsatsen när beslut X av person Y (exempelvis Stephen Elops beslut att köra på med Windows Mobile istället för Android) gjorde att Nokia helt förlorade sin dominanta position inom mobilvärlden?

Som du skrev i ditt första svar till mig, och nu vet jag inte om det stämmer, att bara 4 procent av alla företag överlever till sin hundraårsdag. Detta visar ju att det finns ett stort mått av slumpmässighet även inom entreprenadskap. Vilket vi för övrigt ser på alla de som lyckats med företag A men sedan misslyckats med företag B eller vise versa. Vilket får oss att gå tillbaka sitt mitt uttalande om företagande som ett lotto och huruvida vi vill ha det på det sättet. Eller om det är ok att beskatta de som lyckas väl väldigt högt. Inte för att vara ogina, utan helt enkelt för att ta in skattemedel där potentialen för detta är störst.
Citera
2026-08-10, 13:51
Medlem
Citat:
En statligt anställd VD som jobbar inom en monopolliknande bransch ska givetvis inte ha speciellt hög lön. Vad har denne egentligen riskerat annat än sin egen tid?

Väldigt OT men endast en marginell del av Vattenfalls verksamhet är monopolliknande. Inom kraftproduktion finns det många andra aktörer och en fungerande marknad.

De statligt ägda bolagen verkar självständigt på marknaden och EU granskar ordenligt att ingen medlemsstat gynnar sina egna bolag på något otillåtet sätt.
Citera
2026-08-11, 08:23
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Fanns finns det inga marginaler så finns det inga marginaler. Men då ska det verkligen vara så också, inte att "det finns inga marginaler efter att VD:n fått sina 50 miljoner och ägarna plockat ut 30 procent av omsättningen i utdelning".

Så i ett fall som detta där en högt betald ledning dabbade sig ordentligt så borde deras ersättningar ha legat på negativa några hundra miljoner per skalle för att de tappade bort tusentals miljarder i potentiellt aktievärde? Hur värderar man helt enkelt arbetsinsatsen när beslut X av person Y (exempelvis Stephen Elops beslut att köra på med Windows Mobile istället för Android) gjorde att Nokia helt förlorade sin dominanta position inom mobilvärlden?

Som du skrev i ditt första svar till mig, och nu vet jag inte om det stämmer, att bara 4 procent av alla företag överlever till sin hundraårsdag. Detta visar ju att det finns ett stort mått av slumpmässighet även inom entreprenadskap. Vilket vi för övrigt ser på alla de som lyckats med företag A men sedan misslyckats med företag B eller vise versa. Vilket får oss att gå tillbaka sitt mitt uttalande om företagande som ett lotto och huruvida vi vill ha det på det sättet. Eller om det är ok att beskatta de som lyckas väl väldigt högt. Inte för att vara ogina, utan helt enkelt för att ta in skattemedel där potentialen för detta är störst.
Exemplet med Finland, vill jag påvisa att strejka för att vinna några kronor kortsiktigt gav arbetslöshet. Totalt sett en förlust för arbetstagaren, det kommer nu och då människor som tror att strejka sig till allt är en bra sak. De har liten omvärldskoll, ringa kunskap om ekonomi, ringa kunskap om affärer.
Här litade arbetarna på en facklig gaphals, de förlorade allt. De får inga jobb någon annanstans.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in