Citat:
Ursprungligen postat av
Tranquility Bas
Nej, det tror jag inte och din "källa" gör det inte mer trovärdigt. På valsedlarna så står hela partinamnet så även om man tror att SD står för Socialdemokraterna så skulle man ta valsedlarna för Sverigedemokraterna? Bättre kan du.
Har inte påstått att partiförkortningen står på valsedeln. Det är ett missförstånd från din sida pga att jag uttryckte mig klumpigt. Kan medge det.
Jag skrev:
"Jag vill minnas att det rådde en viss förvirring i förra och förrförra valet, och att det var en hel del invandrare som röstade på SD just för att de trodde att det stod för SocialDemokraterna."
Vad jag ville få fram var att Sverigedemokraternas och socialdemokraternas namn och partiförkortningar är så likartade för någon som bara pratar arabiska, att det gjorde så att en del invandrade väljare blandade ihop partierna, och kanske t.o.m. röstade på fel parti eftersom de trodde att Sverigedemokraterna var det invandringsvänliga bidragspartiet.
Åtminstone så var det vad som rapporterades i media just då. De gjorde antagligen en höna av en fjäder.
I inlägget som skrevs precis före det här inlägget, så svarar användaren SirDuke på det jag skrev och han kommer helt klart ihåg vad som sas då.
Det här är som sagt ingenting som jag har hittat på. Inte mitt problem att du inte minns eller tog del av nyhetsrapporteringen när det hände.
Tror du mig
nu då?
Valextra: ”Folk tar fel på (S) och (SD)”
Det finns tydliga kunskapsbrister i sådant som har med svensk politik att göra, och det finns exempel på hur människor blandat ihop Socialdemokraterna med Sverigedemokraterna.
– Det är dels en bildningsfråga och dels en språkfråga. Vi har ibland blivit misstagna för att ringa från socialen när vi sagt att vi är från socialdemokraterna, säger Anna Johansson (S).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/valextra-folk-tar-fel-pa-s-och-sd