2026-08-09, 17:13
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Här är hans doktorsavhandling.
https://researchonline.ljmu.ac.uk/id/eprint/4552/1/158222_Jason%20Arday_%20Final%20PhD%20Thesis%20Ves rion%20Final%20Draft%20Oct%202015.pdf

Skummade bara lite och läste halva slutsatskapitlet innan jag fick nog. 2015 var visserligen när woke-eran hade kommit igång ordentligt, men det är bisarrt att självaste Cambridge kunde klassa det här tramset som vetenskap.
Citera
2026-08-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NgnJohn
Det sa jag inte, men att du inte kan föra en rationell debatt utan istället måste hitta på en massa halmgubbar att attackera så att du kan paradera runt och låtsas att du vann argumenten är ju inget nytt från dig.

”Glastak” är ett påhitt för lågbegåvade kvinnor och negrar med offermentalitet som inte klarar av de kunskapskrav och konkurrens som finns utan att medge det. Istället för att acceptera det och läsa på mer så skyller ni på rasism, sexism, osv., och begär särbehandling. Ungefär likadant som när kvinnor inte klarar av polisutbildning eller mönstring och kräver att myndigheter sänker kraven.

Det finns inte en enda lagstiftning i Sverige eller USA som förhindrar kvinnor eller minoriteter från att bli professorer. Att vita män är smartare än er och får positionen istället är inte diskriminering eller ett "glastak". Är fattigdom också orsaken till att negrar står för över 50% av alla mord i USA? Eller att dom har 80 IQ i genomsnitt? Typ som i Sverige fast här är det muslimer istället.

Wow, du lyckades hitta 7 professorer. Bra jobbat. Att 5/7 av dina exempel har doktorerat i meningslösa, påhittade ämnen verkar du ha missat. ”AI-etik” och ”ekonomisk ojämlikhet och skadestånd”? Vilket skämt. Hittade du inte bättre exempel? Jag hade kunnat radat upp antalet vita professorer i USA, men det hade inte fått plats på sidan.

Glastaket är självfallet inget "påhitt". Diskriminering kontra kvinnor i div. högre positioneringar genom tiderna och fortsatt idag är väl undersökt. Finns gott om studier på det ämnet.

Och vad fan är "negrar"? Herregud klarar du inte ens stava dina invektiv?
Citera
2026-08-10, 08:50
Medlem
Min brors kusins avatar
Nu har han tydligen ställt in turnén där han skulle promota sina nya memoarer, boken släpp inom kort...
Citera
2026-08-10, 18:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
Troligen inte, men denne Jason Arday ljuger ju hej vilt om saker som faktiskt är styrkt som lögn, t.ex vart med på tv innan han ens var född.
Hans mytomani är helt otrolig när man läst om dennes "bedrifter".
Möjligt..men vad har det med hans hudfärg att göra?
Att en professor/ människa ljuger eller är kriminell eller fuskar eller är dålig på vilket sätt som en människa kan vara dålig på säger inte ett skit om de grupper av människor som vederbörande tillhör.
Att denne Arday har fuskat big time är sig inte kopplat till hans hudfärg - vi har ju ett celebert helvitt exempel på sådant här i Paolo Macchiarini. Däremot är Ardays påfallande förmåga att få stöd och skydd från inflytelserikt håll, inte bara när han har dragit helt uppenbara lögnhistorier, utan också nu, när skandalen har uppdagats, mycket starkt starkt kopplad till hans hudfärg. Han hade lyckats bli "poster boy" för hela DEI-konceptet, och en sådan bara fick inte ifrågasättas på något sätt, vad han än anklagades för.
Citera
2026-08-11, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att denne Arday har fuskat big time är sig inte kopplat till hans hudfärg - vi har ju ett celebert helvitt exempel på sådant här i Paolo Macchiarini. Däremot är Ardays påfallande förmåga att få stöd och skydd från inflytelserikt håll, inte bara när han har dragit helt uppenbara lögnhistorier, utan också nu, när skandalen har uppdagats, mycket starkt starkt kopplad till hans hudfärg. Han hade lyckats bli "poster boy" för hela DEI-konceptet, och en sådan bara fick inte ifrågasättas på något sätt, vad han än anklagades för.

och Macchiarini fick inget sådant stöd, var inte en hyllad kirurg?

Jag ser bara 2 individer som fuskat sig upp i systemet där de nu befann sig via att vara karismatiska och skickliga lögnare... och blivit ertappade med detta.
men där alltså den enes hudfärg görs till "a thing" men inte den andres.
Citera
2026-08-12, 17:43
Medlem
Citat:
Glastaket är självfallet inget "påhitt". Diskriminering kontra kvinnor i div. högre positioneringar genom tiderna och fortsatt idag är väl undersökt. Finns gott om studier på det ämnet.

Och vad fan är "negrar"? Herregud klarar du inte ens stava dina invektiv?
Rada då upp lagarna som begränsar kvinnors möjligheter. Jag väntar.

Plural av neger. Vet att svenska kan vara svårt för blattekärringar som dig men du gör dig själv en tjänst om du läser en ordbok istället för att tramsa dig på flashback.
Citera
2026-08-12, 21:24
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Eller så vänder man på det och säger att Macchiarinis hudfärg har lika mycket att göra med fusk som Ardays. Jag har givetvis inga belägg för det annat än mina rasistiska fördomar, men nog tror jag att negrer är mer fuskbenägna än vita, även om det faktiska talet är lågt.

Citat:
Ursprungligen postat av NgnJohn
Rada då upp lagarna som begränsar kvinnors möjligheter. Jag väntar.

Plural av neger. Vet att svenska kan vara svårt för blattekärringar som dig men du gör dig själv en tjänst om du läser en ordbok istället för att tramsa dig på flashback.

En neger. Två negrer. Detta vet du mycket väl.

Jag håller dock med dig i sak.
Citera
2026-08-12, 23:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
och Macchiarini fick inget sådant stöd, var inte en hyllad kirurg?

Jo, inledningsvis. Men när sanningen ganska snart hade uppenbarats, blev Macchiarini "toxisk", och de på KI som hade lanserat och stött honom fick sin ställning där kraftigt försvagad

Citat:
Jag ser bara 2 individer som fuskat sig upp i systemet där de nu befann sig via att vara karismatiska och skickliga lögnare... och blivit ertappade med detta.
men där alltså den enes hudfärg görs till "a thing" men inte den andres.
Likheten i persontyp är ju uppenbar. Och en viktig skillnad mellan fallen är ämneskontexten. Det är, allt annat lika, lättare fuska sig fram i ett "tyckarämne" som kritisk rasteori än i ett posiivistiskt ämne som trachealkirurgi. Men att Ardays tillhörighet till en inkluderingsvärd grupp har varit honom till stor hjälp den här affären är ganska uppenbart. Och i Ardays fall var den inkluderingsvärda gruppen de svarta.

Men det hade kunnat vara något annat. Det hade nog gått lika bra med att vara transsexuell rom också.
Citera
2026-08-14, 21:55
Medlem
Limma skinkbits avatar
Hittad död:
https://www.dn.se/direkt/2026-08-14/kontroversiella-cambridgeprofessorn-hittad-dod/
– I nuläget betraktas hans död som oväntad, men vi misstänker inget brott, säger en talesperson för Londonpolisen.
Citera
2026-08-14, 22:03
Medlem
Troians avatar
Självmord får man väl anta.
Citera
2026-08-14, 22:04
Medlem
JustTrollings avatar
Måste väl vara familjen som ring ambulans efter självmordsförsök.

Jason Arday, the former University of Cambridge professor, has been found dead.

Mr Arday was found “unresponsive” at an address in Battersea, south London, on Friday afternoon.
The London Ambulance Service said it had been called to the scene at 3.06pm.

A spokesman said the service had dispatched an ambulance crew, an advanced paramedic in a fast response car and members of its Hazardous Area Response Team.

“Sadly, a person was pronounced dead at the scene,” the spokesman said.
https://www.telegraph.co.uk/news/2026/08/14/jason-arday-found-dead/
Citera
2026-08-14, 22:47
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Måste väl vara familjen som ring ambulans efter självmordsförsök.

Jason Arday, the former University of Cambridge professor, has been found dead.

Mr Arday was found “unresponsive” at an address in Battersea, south London, on Friday afternoon.
The London Ambulance Service said it had been called to the scene at 3.06pm.

A spokesman said the service had dispatched an ambulance crew, an advanced paramedic in a fast response car and members of its Hazardous Area Response Team.

“Sadly, a person was pronounced dead at the scene,” the spokesman said.
https://www.telegraph.co.uk/news/2026/08/14/jason-arday-found-dead/

Solklart självmord när korthuset föll. Men vad har han gjort för att de ska bedöma att skicka sitt HART-team? Slickat på ebola? Sprängt en bärande vägg?

https://en.wikipedia.org/wiki/Hazardous_area_response_team
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in