2026-08-06, 15:24
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Hämtat in prisökningarna hur då, via deflation?
NEJ TACK.

Hur skulle det se ut det du nämner, förtydliga?
som jag har svartmarkerat
Citera
2026-08-06, 18:38
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Hämtat in prisökningarna hur då, via deflation?
NEJ TACK.

Genom reallöneökningar.
Citera
2026-08-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Inflationen, mätt som KPIF, föll kraftig till 0,7 procent i juli. Det kan jämföras med 1,3 procent i juni.

Bakom raset ligger bland annat den tillfälliga skattesänkningen på bensin.

– Siffrorna är lite sämre än vad Riksbanken hade räknat med och lite sämre än vad analytiker hade räknat med, säger SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/tt-flash-inflationen-rasade-i-juli

Är detta dåligt för landet eller bra. En annan sak som jag inte begriper är att var får SCB siffrorna ifrån?
För att jag som medelsvensson går till buktiken så känns det hela tiden att priserna antingen står stilla eller stiger. Jag inte på tal om det de senaste 6 år tycker jag att inflationen har legat på minst 100%!

Diskutera vad ni tycker!

Förväntat var att inflationen skulle sjunka ännu mer, så inflationen var alltså högre än väntat. Vilket ju inte är jättebra, men samtidigt, enstaka tiondelar en viss månad säger inte speciellt mycket. Om man bortser från tillfälliga lättnader på mat, bensin, och kollektivtrafik, så är den väl nära målet på 2%.
Citera
2026-08-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
0.7% inflation betyder att priserna stiger. Det är ett problem att folk tror att en sänkning av inflationen inte betyder fortsatta prishöjningar.
Precis, det är inflationen som gått ner inte priserna.
För att priserna skall gå ner så krävs deflation, vilket varit sällsynt.
Priserna kommer "aldrig" komma i nivå det var ens förra året dess mindre som det var innan 2020.
Minns nån sosse som såg framför sig hyressänkning (undrade om man skulle sänka) när inflationen sjönk från typ 10 till 5%.
Citera
2026-08-08, 07:35
Medlem
CC75s avatar
Jag tror inte att det kommer påverka någonting. Det som påverkar folk i gemen är vad RB gör och bankernas respons på det agerandet. RB vet vad dessa 0,7 beror på och jag kan inte se att RB med en hök vid rodret kommer att agera alls på denna siffra.

Jag är dock inte lika säker på det omvända som kommer att ske när vänstern (V, MP, S) vinner valet i höst och vi kommande år kommer att få kraftiga kostnadsökningar. Jag tror folk kommer att bli chockade kommande år och den stora majoriteten få det ekonomiskt sämre. Höga kostnadsökningar ger ringar på vattnet. Låga kostnadsökningar, inte alls lika mycket.

// CC
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in