2026-08-05, 20:13
Medlem
Hon är en hjälte som för Sverige framåt. Utan barn stannar Sverige, När man blir ensamstående efter ett sambo förhållande så måste staten se till att alla ensamstående få ett rejält barnbidrag och de som inte väljer att skaffa barn ska få betala mer i skatt.
Citera
2026-08-05, 20:15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Skulderna har de väl också dragit på sig frivilligt, eller? Det bästa är att spara först och köpa sedan, då får man inga skulder. (Untantag: kvinnor som tvingats eller lurats att ta lån i mannens namn, och inte vågat annat.)

En del har ju varit dåligt klantiga. Men de värsta i skulder som jag vet har blivit utnyttjade ekonomiskt av partnrar och det är jävligt tragiskt. De har "lärt sig", men för sent. Ekonomiskt våld är en realitet.

Och SMS-lån borde inte ens vara tillåtet. Man utnyttjar människor som är lite korkade.
Citera
2026-08-05, 20:22
Medlem
vem köper en glass nuförtiden .. för 20+ kr som kostade 1,50 när man va ung
Citera
2026-08-05, 20:25
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsetramse
Tycker alltid det känns så tröttsamt med dessa "fattiga" människor.

Skulle gärna se deras kontoutdrag. Vågar man gissa att det är play-tjänster, mobilabonnemang för 499/månad, cigg och snus?

Det finns säkert en och annan som totalt ramlat mellan stolarna och verkligen inte har ett öre. Min bild är dock att de flesta bara är korkskallar som ständigt prioriterar fel.

Det finns absolut den kategorin av människor som köper först och tänker senare. Det där med att syna vad de lägger pengarna på hade varit intressant för där hade man säkert funnit förklaringar till en del ekonomiska svårigheter! Har man ansträngd ekonomi så får man prioritera det som är viktigt först och främst, sen får mobilabonnemang och TV/Filmkanaler stå åt sidan tills man har råd.
Citera
2026-08-05, 20:35
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
Det finns absolut den kategorin av människor som köper först och tänker senare. Det där med att syna vad de lägger pengarna på hade varit intressant för där hade man säkert funnit förklaringar till en del ekonomiska svårigheter! Har man ansträngd ekonomi så får man prioritera det som är viktigt först och främst, sen får mobilabonnemang och TV/Filmkanaler stå åt sidan tills man har råd.

Håller med!

Många är uppväxta med föräldrar som hade dålig ekonomi, låg inkomst och hög hyra. Men de anpassade sina utgifter till detta.

När jag var liten köpte mina föräldrar inte glass. De gjorde isglass i frysfacket varma sommardagar med söt saft och en pinne i. Det var läskande och gott.

Har Martina testat det eller sitter hon bara som en gapande gökunge och vill att andra skall lösa hennes självförvållade problem?

Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
vem köper en glass nuförtiden .. för 20+ kr som kostade 1,50 när man va ung

Eller så gjorde man den själv!
Citera
2026-08-05, 20:41
Medlem
Vi kommer att se mer och mer artiklar av denna typ fram till valet. Bara massmedia som bedriver valkampanj.
Citera
2026-08-05, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Tiden innan 80-talet var det mycket vanligt med bara en inkomst då mamman var hemmafru med flera barn. Då fick de vända och vrida på vartenda krona och inga glassar.

Jag har hört att det var mer vanligt förr att mammor kunde varva perioder med föräldrapenning, arbetslöshet och A-kassa och sen varacsjukskriven ett tag med sjukpenning, innan det var dags med nästa barn och föräldrapenning igen. Sen började det om igen.
Det var alltså inte bara så att familjen levde på mannens lön även om det såg ut som att frun var hemmafru på ytan.
Citera
2026-08-05, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Skulderna har de väl också dragit på sig frivilligt, eller? Det bästa är att spara först och köpa sedan, då får man inga skulder. (Untantag: kvinnor som tvingats eller lurats att ta lån i mannens namn, och inte vågat annat.)

I princip alla som äger en bostad kan vara en finanskris från massiva skulder.
Hur många tror du har marginal för 4% ökning av räntan?
När räntorna sköt i taket 2022-2023 ökade antalet personer med skulder hos KFM med 160 000st.

Eller om du tappar jobbet och inte kan få ett nytt jobb med tillräcklig lön ? Man kan gå från ganska bra marginaler till minus jävligt fort och det är inte alltid lätt att byta bostad och minska utgifter för att kompensera.
Citera
2026-08-05, 20:48
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
Hon är en hjälte som för Sverige framåt. Utan barn stannar Sverige, När man blir ensamstående efter ett sambo förhållande så måste staten se till att alla ensamstående få ett rejält barnbidrag och de som inte väljer att skaffa barn ska få betala mer i skatt.

Och de som inte kan få barn skall alltså straffas med mer skatt? Räcker det inte att de betalar in hög skatt som går till dagis, skolor, bostadsbidrag och barnbidrag? Barnbidrag som många föräldrar sätter in direkt på ett sparkonto!

Är det inte bättre att behovspröva barnbidraget? Tycker också att de som skaffar mer än två barn skall inte få bostadsbidrag, barnbidrag och andra bidrag. Jorden är överbefolkad, det bor mer än 8,5 miljarder människor på den. På sextiotalet var det strax över tre miljarder. Vårt problem är inte klimatfrågor, koldioxid eller energibrist. Med en tredjedels befolkning vore många problem lösta. Då räcker jordens resurser.

Att bara knulla på och fylla jorden med folk är lika begåvat som när lämlarna förökar sig och det blir massa lämlar som utvandrar och går mot sin död ett lämmelår!
Citera
2026-08-05, 20:50
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
En del har ju varit dåligt klantiga. Men de värsta i skulder som jag vet har blivit utnyttjade ekonomiskt av partnrar och det är jävligt tragiskt. De har "lärt sig", men för sent. Ekonomiskt våld är en realitet.

Och SMS-lån borde inte ens vara tillåtet. Man utnyttjar människor som är lite korkade.

Ja, det var därför jag skrev in det undantaget! Jag har också väninnor som inte är korkade egentligen, men de har varit helt i händerna på sina karlar.

Håller med.
Citera
2026-08-05, 20:52
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
I princip alla som äger en bostad kan vara en finanskris från massiva skulder.
Hur många tror du har marginal för 4% ökning av räntan?
När räntorna sköt i taket 2022-2023 ökade antalet personer med skulder hos KFM med 160 000st.

Eller om du tappar jobbet och inte kan få ett nytt jobb med tillräcklig lön ? Man kan gå från ganska bra marginaler till minus jävligt fort och det är inte alltid lätt att byta bostad och minska utgifter för att kompensera.

Det är därför man måste ha ordentliga marginaler när man köper hus, och har man inte det är det bättre att bo kvar i hyreslägenheten. Där kan du också få hyran betald av soc utan problem, om du skulle bli meddelös, medan de inte kommer att betala för amorteringar på ägarlägenheter och villor.
Citera
2026-08-05, 20:53
Medlem
Cremefraicheds avatar
Déjà vu~ har vi en tråd om fattig singelkvinna igen, eller är det feta white trashen?

Nej men seriöst, vart är fadern? Vart är hennes familj? Men är det så att man har strul såhär så gå till kyrkan, det finns folk som hjälper till där. Eller röda krosset - i dagens samhälle år 2026 så finns det gott med alternativ där ute som hjälper dig i nöd.

Men det största problemet ligger här i, vart är fadern och vad är historian där?
Vart är hennes familj och vad är historian där?
Hur ser egentligen henne situation ut?

För jag är ändå såhär - jag vill hjälpa till och mer skatt som går till mat till fattiga, inga som helst problem. Men då ska det inte gå till godis, läsk, glass och sånt eftersom det är lyxvara. Mat på bordet är vad befolket kan stå med och att äta en bra macka med sallad, ost och skinka i är klart mycket godare än godis!

Höj bidraget för alla som behöver mat på bordet och ska gå runt, men enbart till saker som inte räknas som "godis" och "ohälsosamt inom fetma perspektiv".

För mina skattepengar ska aldrig gå till nå jävla lat fläskberg som äter sig fetare på mina skattepengar. Varför ska jag göda en gris som begår en dödlig synd som är hennes långsamma självmord? Fetma skadar och dödar. Den enda som är glad är snabbmatsindustrin och big pharma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in