2026-08-05, 18:39
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Du har fel fel fel. Jag betalar idag 69:-/månad för arbetarbladet och i det ingår expressen samt alla andra av bonniers mittmediatidningar samt allt på arcy och massor mer. Man får rätt mycket för pengarna. Hoppar man på ett erbjudande om några kronor för några månader och anger att det är för dyrt när man avslutar får man hela tiden nya erbjudanden.

edit; detta ingår;

Det där är inget jag vill ha. Den enda tidning jag funderar på att prenumerera på är New York Times, för jag hamnar gång efter annan på deras betalartiklar när jag googlar runt. Mycket frustrerande. Dock kan man LYSSNA på deras betalartiklar gratis, om man är snabb och behärskar ett visst knep!

Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Tror att många inte känner till det. Vet inte hur många månader de kollar bakåt men i vart fall tre månader om inte mer och har du typ en bil får du ju sälja den innan du får en enda krona av dem. Tror det ska rätt mycket till innan de pungar ut nuförtiden.

Sedan kan det vara så att folk som betalar in inte fattar problemet också. Alla frågar bara efter kontonummer. Eller att personen som går på soc, inte vill berätta att den går på soc, och då är det svårt att förklara varför den vill ha kontanter i stället, kanske.
Citera
2026-08-05, 18:40
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där är inget jag vill ha. Den enda tidning jag funderar på att prenumerera på är New York Times, för jag hamnar gång efter annan på deras betalartiklar när jag googlar runt. Mycket frustrerande. Dock kan man LYSSNA på deras betalartiklar gratis, om man är snabb och behärskar ett visst knep!

Sedan kan det vara så att folk som betalar in inte fattar problemet också. Alla frågar bara efter kontonummer. Eller att personen som går på soc, inte vill berätta att den går på soc, och då är det svårt att förklara varför den vill ha kontanter i stället, kanske.

Så kan det nog vara. Inget man vill skryta med precis.
Citera
2026-08-05, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Idioter som skriver utan att läsa.

Hon lever med sin man och pappa till barnet. Han jobbar i familjeföretag med låg lön och har varit skadad och sjukskriven med låg ersättning. Hon läser till undersköterska men har låg ersättning i föräldrapenning. De får hjälp av hennes mamma och nekas därför socialbidrag. Sammantaget har de skaffat barn i fel livssituation.
Det är ändå en ganska intressant situation som inget parti tycks vilja ta tag i. Hon som utbildar sig kan ju på sikt få ett välbetalt jobb och börja gå med vinst, han som driver företag kan säkert få företaget att rulla på vilket ger mer vinst.

Borde inte vi som samhälle kunna satsa på sånt här, d.v.s låt dem fortsätta studera och driva företag och betala ut en tusenlapp eller motsvarande låg summa i soss bidrag, givetvis under strikt översikt med full statlig insyn i deras privatekonomi, något alla bidragstagare borde tvingas till så att det inte går att fuska. För som det ser ut nu så måste de sluta studera och lägga ner företaget för att sen bli socialfall på heltid, då kostar det plötsligt oss skattebetalare tiotusentals kronor i stället.
Citera
2026-08-05, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.facebook.com/share/p/1CUibkgjy4/

Martina från Landskrona mår väldigt dåligt och tappar sitt hår pga sin ekonomiska situan. Hennes femåriga son kan inte ens få en glasspinne. Hur har det blivit så här? Kan nästan gissa att Martina är ensamstående mamma och drar hela lasset själv.

Hur många kvinnor är i Martinas situation och är den självförvållad eller är det systemets/statens fel? Vad tror ni?
Beror väl på.. Hur mycket har hon in/ut? Har hon onödiga kostnader så som överdriven dyr make up, lösögonfransar eller nån annan ”se bättre ut” utgift? Röker/snusar? Etc etc

Jag har varit ensamstående i flera år men nog lyckades jag kunna unna barna glassar + annat. Vissa saker får man minska för att kunna lyxa till det..

Så jag kan tyvärr inte svara på dina frågor för jag vet för lite.
Citera
2026-08-05, 18:52
Medlem
bo-jerrys avatar
Att det går knackigt och är synd om folk är inte alltid någons fel. Ibland blir det tyvärr så.
Citera
2026-08-05, 19:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.facebook.com/share/p/1CUibkgjy4/

Martina från Landskrona mår väldigt dåligt och tappar sitt hår pga sin ekonomiska situan. Hennes femåriga son kan inte ens få en glasspinne. Hur har det blivit så här? Kan nästan gissa att Martina är ensamstående mamma och drar hela lasset själv.

Hur många kvinnor är i Martinas situation och är den självförvållad eller är det systemets/statens fel? Vad tror ni?
Du har inte citerat något ur artikeln vilket är lite irriterande när man inte vill prenumerera på en tidning.

1000 kr kan inte stämma då det inte räcker till mat. Frågan blir vad för räkningar det är. Tyvärr så får man släppa på vissa räkningar och låta dem gå till Kronofogden om man inte har råd att betala bort dem på en gång. Ditt barn kan inte svälta för att du gjort ekonomiska beslut som inte funkar.

Det är ofta något som inte riktigt stämmer med de med absolut sämst ekonomi. I vissa fall har de dock inte fått ut sådana pengar de borde få t.ex heltidssjukskrivning osv. Jag mötte en person som gått på knäna i flera år och som ingen då berättat för, hade rätt till bostadstillägg. Personen trodde mig inte när jag sa att den nåste hem och omedelbart söka tillägget då den är berättigad det, för att den aldrig fått information mer än att den saknar rätt till bostadsbidrag, vilket är något annat.

Dock är reglerna vid försörjningsstöd sinnesjuka. Folk får inte ens spara undan en mindre buffert för då dras det av som inkomst om de inte har noll på kontot vid månadsslutet. Folk ska alltså klara av extrautgifter men genom at trolla öed knäna för de får inte spara ens till jul eller sommaraktiviteter. De ska helt enkelt inte klara av en plötslig utgift.
Man tillåts inte swisha glasspengar eller en födelsedagspeng till barn som har föräldrar med försörjningsstöd osv.
Citera
2026-08-05, 19:02
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Idioter som skriver utan att läsa.

Hon lever med sin man och pappa till barnet. Han jobbar i familjeföretag med låg lön och har varit skadad och sjukskriven med låg ersättning. Hon läser till undersköterska men har låg ersättning i föräldrapenning. De får hjälp av hennes mamma och nekas därför socialbidrag. Sammantaget har de skaffat barn i fel livssituation.

Det har ju inte gått att läsa eftersom ingen har kopierat in mer text än ingressen, och det var en betalartikel.

Jag tänker, att man väljer själv när man skaffar barn. Det är vettigast att arbeta upp en hyfsad SGI först, som föräldrapenningen sedan baseras på. Och detta gäller SÄRSKILT om man inte har en välavlönad pappa till barnet.

Och självklart kommer soc att dra av mammans inbetalningar på kvinnans konto från socialbidraget, det gör de ju alltid. De får be mamman att ge dem/skicka dem kontanter i stället, eller kanske presentkort på ICA eller något, och då kommer de ju att få fullt socialbidrag. Förstår inte hur folk kan vara så här dumma?
Citera
2026-08-05, 19:03
Medlem
HudHertiginnans avatar
Tycker lite synd om Martina. Hon verkar inte ha begåvats med så särskilt mkt intelligens och det är faktiskt inte alla som har den turen. Vad jag har lyckats utläsa ur artikeln och kommentarerna på facebook hoppade hon av skolan och gick inte ut gymnasiet. Det är något hon måste ta igen nu. Hon är föräldraledig just nu och har avbrott i studierna till undersköterska. Med andra ord har hon inte så mkt pengar.

Tycker att det är sorgligt. Varför väljer man samma väg som sin mor (som också är undersköterska och har fått vända på slantarna under hela livet)? Varför väljer man inte en mer luktrativ väg?

Jag tycker att vi ska ha ett skyddsnät för människor som hamnar i dessa situtioner. Men samtidigt kan inte skyddsnätet komma och rädda alla som varit lata/dumma/förlitat sig på samhället och gjort dumma val. Det är så dubbelt för mig. Samtidigt hoppas jag, naturligtvis, att det ska bli bättre för henne och alla andra som kämpar ekonomiskt. Måste vara skitjobbigt att inte kunna köpa glass till sina barn ens! Herregud. Jag hade gått sönder om jag inte fick åka på semester några gånger per år!
Citera
2026-08-05, 19:13
Medlem
Mailmanss avatar
Omöjligt att känna empati om man inte vet om hela historien. Känns som valfläsk
Citera
2026-08-05, 19:14
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HudHertiginnan
Tycker lite synd om Martina. Hon verkar inte ha begåvats med så särskilt mkt intelligens och det är faktiskt inte alla som har den turen. Vad jag har lyckats utläsa ur artikeln och kommentarerna på facebook hoppade hon av skolan och gick inte ut gymnasiet. Det är något hon måste ta igen nu. Hon är föräldraledig just nu och har avbrott i studierna till undersköterska. Med andra ord har hon inte så mkt pengar.

Tycker att det är sorgligt. Varför väljer man samma väg som sin mor (som också är undersköterska och har fått vända på slantarna under hela livet)? Varför väljer man inte en mer luktrativ väg?

Jag tycker att vi ska ha ett skyddsnät för människor som hamnar i dessa situtioner. Men samtidigt kan inte skyddsnätet komma och rädda alla som varit lata/dumma/förlitat sig på samhället och gjort dumma val. Det är så dubbelt för mig. Samtidigt hoppas jag, naturligtvis, att det ska bli bättre för henne och alla andra som kämpar ekonomiskt. Måste vara skitjobbigt att inte kunna köpa glass till sina barn ens! Herregud. Jag hade gått sönder om jag inte fick åka på semester några gånger per år!

Ja lite som att skjuta sig själv i foten och sen gnälla på att man blivit halt
Citera
2026-08-05, 19:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Varför är det alltid godis till ungarna man saknar när man inte har pengar?

Det blir en symbol för att man aldrig kan unna sig något och allt måste planeras in med skohorn.

Har man bara en hundring extra i månaden kan man slappna av och planera in godis, frysa egen isglass och poppa egna popcorn. Att leva precis på marginalen är stress, och det stänger av ens högre tänkande.

Citat:
Ursprungligen postat av HudHertiginnan
Tycker lite synd om Martina. Hon verkar inte ha begåvats med så särskilt mkt intelligens och det är faktiskt inte alla som har den turen.

Finns rätt många som inte är så smarta, de hamnar efter i ett modernt samhälle. Det blir ett sorts handikapp. Är man korkad går det åt rätt mycket energi bara att hålla sig flytande med hushållssysslor.
Citera
2026-08-05, 19:20
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Nej och även utlånande mammor måste ju få lov att sätta ner foten nån gång. Har man inte råd att köpa en Piggelin till ungen får han vara utan glass.

Absolut, man får ju hoppas att hennes mor inte hamnar i skiten för att hon känner att hon måste swisha sin dotter varje gång det krisar med pengar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in