2026-08-05, 17:33
Medlem
Huzzahs avatar
Jag har varit ensamstående sen mina barn var i tioårsåldern och det har tidvis varit tufft trots att jag alltid tjänat bra. Barn kostar en jävla massa pengar, inte minst i matkostnader. Märker stor skillnad på min ekonomi nu när de börjat tjäna egna pengar.

Om det är systemet eller de ensamstående mammornas fel vågar jag dock inte svara på, men givetvis får man en helt annan ekonomi om man är två och mycket i samhället är såpass dyrt att det är mer anpassat för tvåsamhet. Själv tycker jag inte om gemensam ekonomi oavsett om man är i par eller inte så tycker det är ganska dumt att samhället är byggt så.
Citera
2026-08-05, 17:36
Avstängd
Merwinnas avatar
Kan du eller någon annan citera lite mer, alla har inte Facebook.

För att veta om det är hennes fel eller inte, måste man först veta hur det kommer sig att hon är ensamstående mamma. Det kan man ju bli utan att det är ens eget fel, men normalt så skaffar man inte barn förrän man vet att mannen är vettig och ansvarsfull. Så att han tar sitt ansvar även efter en eventuell separation - både praktiskt och ekonomiskt. Och då blir det ju inte så här.

Dessutom brukar det alltid vara så i sådana här fall, att personerna betalar av på gamla skulder - för mer eller mindre dumma och onödiga saker - och att det är det som minskar deras ekonomiska marginaler. Men det berättar de aldrig.

Existensminimum är inte så lite i Sverige, och normalt kan man köpa både en och flera lådor med glasspinnar till barnen i närmaste livsmedelsaffär, och särskilt om man passar på när det är på extrapris. Att köpa glassar till styckpris på typ Pressbyrån är förstås inte ekonomiskt. Ofta fattar dessa "stackars fattiga" personer inte det, dock.

Jag kommer ihåg en man som jag hade till uppgift att handleda en tid (vi kan säga att jag var hans boendestödjare även om det inte var direkt min jobbeskrivning). Han hade till vana att bli hungrig och törstig när han var ute på stan, och då måste han gå till Pressbyrån eller motsvarande och köpa en läsk och en chokladkaka - till deras monstruösa priser. Han lärde sig ALDRIG det som jag försökte lära honom: att köpa ett storpack kexchoklad i vanliga affären och se till att alltid ha en i väskan (eller ännu hellre frukt), och att dricka vatten innan han gick hemifrån, samt ha med sig en plastmugg så han kunde dricka ur den någonstans på en offentlig toalett eller en fontän. Men det gick ALDRIG IN.

Detta var bara ett exempel på hans dåliga ekonomiska beslut, det fanns mycket värre. Men ändå fattade han aldrig att hans ekonomiska situation var hans eget fel. Den var Försäkringskassans fel, socialtjänstens fel, regeringens fel, statsministerns fel, "de rikas" fel...
Senast redigerad av Merwinna 2026-08-05 kl. 17:39.
Citera
2026-08-05, 17:41
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det är oansvarigt att lära barnen äta glass. Inte nyttigt alls. Det finns så mycket smarrigt nu när det är säsong för svenska jordgubbar, hallon, blåbär m.m.

Sant, glass är skit. Rågbröd är bättre.
Citera
2026-08-05, 17:44
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Hur många hundar har hon?
Hur många paket cigg per dag röker hon?

Om hon röstat rött så har hon skitit i skåpet och får stå för konsekvenserna av det!
Citera
2026-08-05, 17:45
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Citat;

OK, det stod inte i TS. Då kan det vara så att mannen måste överge familjeföretaget och skaffa sig ett jobb till rimlig lön någon annanstans. Detta scenario har jag nämligen också sett IRL: en person som inte vill ge upp sitt egna företag, fast han (ja det är vanligen en han) bara skuldsätter sig mer och mer. Han vill inte inse att det aldrig kommer att bli lönsamt. Och frun/sambo får då bära hela familjens ekonomiska börda, med löftet om att "du kommer att få det mycket bättre SEDAN, då ska du bli en direktörsfru!"...
Citera
2026-08-05, 17:45
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Var är sonens pappa?

Vet man ens vem det är?
Citera
2026-08-05, 17:46
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Jag har varit ensamstående sen mina barn var i tioårsåldern och det har tidvis varit tufft trots att jag alltid tjänat bra. Barn kostar en jävla massa pengar, inte minst i matkostnader. Märker stor skillnad på min ekonomi nu när de börjat tjäna egna pengar.

Om det är systemet eller de ensamstående mammornas fel vågar jag dock inte svara på, men givetvis får man en helt annan ekonomi om man är två och mycket i samhället är såpass dyrt att det är mer anpassat för tvåsamhet. Själv tycker jag inte om gemensam ekonomi oavsett om man är i par eller inte så tycker det är ganska dumt att samhället är byggt så.

Tyckte jag läste nånstans att den största gruppen försörjningsstödsmottagare är ensamstående utan barn, givetvis kan det vara tufft även om man är helt själv! Man får oftast inte hela bilden eller sanningen när man läser om sånt här, men det där att hon hade fått en massa swish av sin mor är ju ganska dumt om man ska försöka få hjälp av socialen. Då hade kontanter varit att föredra, de syns inte på hennes konto.
Citera
2026-08-05, 17:53
Medlem
Amsvartners avatar
Nu har inte jag mäktat med att läsa tråden..men..mamman har säkert råd med cigg?
Citera
2026-08-05, 17:54
Medlem
Tiden innan 80-talet var det mycket vanligt med bara en inkomst då mamman var hemmafru med flera barn. Då fick de vända och vrida på vartenda krona och inga glassar.
Citera
2026-08-05, 17:55
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vet man ens vem det är?
Han är anonym i artikeln men de lever tillsammans.
Citera
2026-08-05, 18:07
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, det stod inte i TS. Då kan det vara så att mannen måste överge familjeföretaget och skaffa sig ett jobb till rimlig lön någon annanstans. Detta scenario har jag nämligen också sett IRL: en person som inte vill ge upp sitt egna företag, fast han (ja det är vanligen en han) bara skuldsätter sig mer och mer. Han vill inte inse att det aldrig kommer att bli lönsamt. Och frun/sambo får då bära hela familjens ekonomiska börda, med löftet om att "du kommer att få det mycket bättre SEDAN, då ska du bli en direktörsfru!"...
Facebooklänken är bara en blänkare till deras artikel; https://www.hd.se/landskrona/martina-32-har-inte-rad-att-kopa-glass-till-sin-son-far-be-mormor-om-hjalp
Citera
2026-08-05, 18:07
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
Tyckte jag läste nånstans att den största gruppen försörjningsstödsmottagare är ensamstående utan barn, givetvis kan det vara tufft även om man är helt själv! Man får oftast inte hela bilden eller sanningen när man läser om sånt här, men det där att hon hade fått en massa swish av sin mor är ju ganska dumt om man ska försöka få hjälp av socialen. Då hade kontanter varit att föredra, de syns inte på hennes konto.

Mest fascinerad att folk tror att Soc delar ut pengar så fort man har en dålig månad. Har du en morsa som swishar dig så kommer hon få försörja dig.🤷🏼‍♀️ Så ja det var ganska korkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in