2026-08-05, 16:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut, blev väl ett gäng nu efter svininfluensan men mässlingvaccinet är väl testat och använts under många år, Jag är född i början av 70-talet och fick det redan då.

Men immuniteten avtar efter en tid och kan vara dålig för de som fått vaccin för länge sedan.
Jag har aldrig fått vaccin men haft mässlingen som barn.

Hittade det här men artikeln är för övrigt låst.

"Immuniteten mot mässling bland personer i Sverige är över lag god.

Personer födda i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet kan ha lägre immunitet än andra åldersgrupper, eftersom de kan ha undgått mässling och inte heller vaccinerats.

Personer födda och uppvuxna utomlands, särskilt i länder med konflikter eller bristfälliga vaccinations­program, kan också sakna immunitet.

Antikroppsnivåer efter mässlingsvaccination tenderar att sjunka över tid, men det är oklart vad detta har för betydelse för immuniteten.

Hur det vaccininducerade skyddet utvecklas på sikt måste följas och utvärderas fortlöpande."

https://lakartidningen.se/vetenskap/immunitet-mot-massling-i-den-svenska-befolkningen/
Citera
2026-08-05, 16:46
Medlem
Citat:
Sjukdomen mässling är mycket smittsam. En infekterad person kan smitta andra från 4 dagar före debuten av utslagen till och med 4 dagar efter det att utslagen har uppträtt. Det räcker att vistas i samma rum som en person med mässling, eller upp till 2 timmar efter att personen har lämnat rummet, för att smittas.
Intressant läsning.
Citera
2026-08-05, 17:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men immuniteten avtar efter en tid och kan vara dålig för de som fått vaccin för länge sedan.
Jag har aldrig fått vaccin men haft mässlingen som barn.

Hittade det här men artikeln är för övrigt låst.

"Immuniteten mot mässling bland personer i Sverige är över lag god.

Personer födda i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet kan ha lägre immunitet än andra åldersgrupper, eftersom de kan ha undgått mässling och inte heller vaccinerats.

Personer födda och uppvuxna utomlands, särskilt i länder med konflikter eller bristfälliga vaccinations­program, kan också sakna immunitet.

Antikroppsnivåer efter mässlingsvaccination tenderar att sjunka över tid, men det är oklart vad detta har för betydelse för immuniteten.

Hur det vaccininducerade skyddet utvecklas på sikt måste följas och utvärderas fortlöpande."

https://lakartidningen.se/vetenskap/immunitet-mot-massling-i-den-svenska-befolkningen/

Får väl kolla upp om man ska ta sig en dos till då.
Citera
2026-08-05, 17:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Får väl kolla upp om man ska ta sig en dos till då.
Ja jag tror det vore vettigt speciellt för äldre.
Jag tar varje år influensavaccin och numera brukar man fylla på med covidvaccin. Får se hur det blir i år.
Kanske de erbjuder påfyllnad av mässlings vaccin.

Mässlingen är den mest smittsamma typen av sjukdomar.

Sökte på nätet och fick följande:

"Äldre som drabbas av mässling löper risk att få mycket svåra och livshotande följdsjukdomar eftersom immunförsvaret är sämre."

Fy katten är 65+ så det vill jag inte drabbas av.
Citera
2026-08-05, 18:11
Medlem
En liten del av mig tror att det är nyttigt en slags självrensning av idioter.

Personer som är så egoistiska att man ej vaccinerar sig eller sina barn, förtjänar inte ett bättre öde.
Citera
2026-08-05, 19:37
Medlem
Tror jag var 8-10 år när jag fick sprutan.
Citera
2026-08-06, 20:45
Medlem
Händer med jämna mellanrum att det blir små mässlingsutbrott. Detta är pga att även om de flesta vaccinerar sig så får inte alla immunitet. Finns också en liten del ovaccinerade. Brukar oavsett hålla sig väldigt litet då resterande av populationen lyckats bli immuna.
Citera
2026-08-17, 16:50
Medlem
här kan man läsa artikel uppdaterad idag.
Citat:
Fem fall av mässling har rapporterats i Sverige i augusti, meddelar Folkhälsomyndigheten. Tre av de smittade har besökt festivalen Urkult, norr om Sollefteå, den 30 juli till 1 augusti.
Citera
2026-08-18, 19:47
Medlem
Så nu är det totalt 11 fall av mässling.
Citera
2026-08-20, 19:09
Medlem
Citat:
Mer eller mindre alla svenskar är vaccinerade mot sjukdomen och den var mer eller mindre utrotad här i landet tills vi utan kontroll importerade mängder med nya människor.
Bara att tacka och ta emot.

Som med mycket annat

Snart kommer väl bödelpesten tillbaka
Citera
2026-08-20, 19:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Som med mycket annat

Snart kommer väl bödelpesten tillbaka

Kanske inte men en släng av ebola är inte omöjligt skulle jag säga. Den rackaren är inte så rolig den heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in