2026-08-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Har haft 6 st hitintills i år. Haft hundratals. En gång fick jag en stor ring men proverna visade ingenting. Har aldrig känt nått ?

Precis samma gäller för en bekant. Han plockar ca 10st/år - inga symtom.
En annan bekant tappade känseln i ansiktet bara några dagar efter fästing med röd ring.
Varför kan en volvo ha mängder med fel medan en annan tillverkad några timmar senare går hur bra som helst. Varför får vissa cancer medan andra aldrig utvecklar det. Jag har frågat mig många gånger om det verkligen är Borrelia som jag lider av. Jag har kommit fram till att jag vet inte - men jag chansar och kommer snart starta behandling.
Citera
2026-08-06, 14:19
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pennan22
Det är verkligen intressant och jag har förstått det som du säger också att människor verkligen reagerar olika. Studierna som jag läst är nästan alltid för personer som varit svårt sjuka i 5-50år. Man förstår att det är svårare att få dem friska jämfört de som varit sjuka några månader/år.

Jag har kontakt med dr.X. Fått svag/ingen respons gällande Disulfiram där. Här pratar vi istället Doxycykline, Rifampicin och Azitromycin under en längre period, ungefär som vid behandling av tuberkulos.

Jag har siktat in mig på en antibiotikakur med ovanstående. Detta för att även få ihjäl Anaplasman och Bartonellan. Jag siktar på att köra endast 6-8v i stark dos.

Det kanske är klokt att köra Disulfiram innan. Vad tror du, och hur länge?

Piperallicin finns ju endast som intravenöst. Piller är en sak, men intravenöst så kan det det gå åt skogen snabbt. Jag hade varit mycket, mycket försiktig där. Du kan köpa skiten via tex indiamart men här avråder jag som sagt starkt

Citat:
Precis samma gäller för en bekant. Han plockar ca 10st/år - inga symtom.
En annan bekant tappade känseln i ansiktet bara några dagar efter fästing med röd ring.
Varför kan en volvo ha mängder med fel medan en annan tillverkad några timmar senare går hur bra som helst. Varför får vissa cancer medan andra aldrig utvecklar det. Jag har frågat mig många gånger om det verkligen är Borrelia som jag lider av. Jag har kommit fram till att jag vet inte - men jag chansar och kommer snart starta behandling.

Vi kör helt grundläggande, och framför allt - inte ge medicinska råd utan att känna och undersöka patienten innan.

Detta gäller då för en vuxen man, med en vikt på eller över 70 kg.

En sådan person tål utan några som helst egentliga, och framför allt inte svåra biverkningar lätt 50 mg disulfiram av god kvalitet. Disulfiram är ett mycket välkänt preparat, med god dokumention. Då främst i doser på lika med eller över 500 mg per dag.

För att då med nära 100% säkerhet veta om vår typiska standardperson enligt ovanstående exempel lider av Borrelia, ges personen 50 mg ( absolut inte mera ) disulfiram i samband med måltid, säg senast 18:00 på eftermiddagen.

Runt 13:00 nästföljande dag ber man sedan Dr Herxheimer kontakta patienten. Om patienten mår ungefär samma som dagen innan, möjligen lätt "lummig" har patienten med största sannolikhet inte Borrelia.

Känner sig däremot patienten svettig, yr, muskelvärk, huvudvärk,lätt illamående och allmänt sämre än dagen innan, konstaterar då Dr Herxheimer att det är med stor sannolikhet att patienten lider av borrelia.
Senast redigerad av SmyghukareN 2026-08-06 kl. 14:22.
Citera
2026-08-06, 14:46
Medlem
Tack för svar.

Eftersom jag ej vet till 100% vad jag lider av så har jag antagit något eller allt av följande:
Virusinfektion (Covid m.fl.)
Bakterienfektion (Borrelia, Anaplasma, Bartonella)
AA-amyloidos (felveckade proteiner till följd av att kroppen fightas med en infektion)

Hälsan har varit mycket, mycket låg men idag är jag på benen, låt oss säga 70-80%. Jag kan vara vaken hela dagar men det är ungefär som om jag vore 80år gammal med dålig blodcirkulation och lite känselbortfall samtidigt som inflammationer vandrar runt mellan, hjärta, hals, ben, huvud och blindtarmen. Symptomen varierar utifrån vilket av dessa ställen inflammationen är. Det är tufft.

Idag tar jag:
Virusinfektion - Metformin 1500mg/dag - Methylene Blue (korta perioder med ca 10-50mg/dag) - Allicin - Andographis Paniculata - svart valnötsextrakt
Bakterieinfektion - Örter (Japanese knotweed, Cryptolepsis m.fl)
AA-amyloidos - Intermittent fasta - Augmented NAC - Glutation

I övrigt tar jag LDN (låg dos naltrexone) samt sedvanliga vitaminer och mineraler och sund kost.

En snabb koll - inga läkemedel verkar krocka med Disulfiram. Ska kolla lite noggrannare men kan helt klart vara intressant att se ifall Disulfiram medför Herx-reaktion.

Förstår jag dig rätt om det har tagit dig ca 18h innan herx började?
Örterna som jag tar är tinkturer i alkohol, små doser <0,5cl 40%. Tror du att det kan vara problem i kombination med Disulfiram?
Citera
2026-08-06, 15:14
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Tack för svar.

Eftersom jag ej vet till 100% vad jag lider av så har jag antagit något eller allt av följande:
Virusinfektion (Covid m.fl.)
Bakterienfektion (Borrelia, Anaplasma, Bartonella)
AA-amyloidos (felveckade proteiner till följd av att kroppen fightas med en infektion)

Hälsan har varit mycket, mycket låg men idag är jag på benen, låt oss säga 70-80%. Jag kan vara vaken hela dagar men det är ungefär som om jag vore 80år gammal med dålig blodcirkulation och lite känselbortfall samtidigt som inflammationer vandrar runt mellan, hjärta, hals, ben, huvud och blindtarmen. Symptomen varierar utifrån vilket av dessa ställen inflammationen är. Det är tufft.

Idag tar jag:
Virusinfektion - Metformin 1500mg/dag - Methylene Blue (korta perioder med ca 10-50mg/dag) - Allicin - Andographis Paniculata - svart valnötsextrakt
Bakterieinfektion - Örter (Japanese knotweed, Cryptolepsis m.fl)
AA-amyloidos - Intermittent fasta - Augmented NAC - Glutation

I övrigt tar jag LDN (låg dos naltrexone) samt sedvanliga vitaminer och mineraler och sund kost.

En snabb koll - inga läkemedel verkar krocka med Disulfiram. Ska kolla lite noggrannare men kan helt klart vara intressant att se ifall Disulfiram medför Herx-reaktion.

Förstår jag dig rätt om det har tagit dig ca 18h innan herx började?
Örterna som jag tar är tinkturer i alkohol, små doser <0,5cl 40%. Tror du att det kan vara problem i kombination med Disulfiram?

Du borde känna det redan på sen förmiddag dagen efter, och känslan är definitiv, du mår sämre.

Den lilla ynkliga mängden DSF borde inte ge utslag för alkohol, var från början själv lite orolig för detta, men även 50 mg varannan dag av DSF under längre tid har för mig inte gett minsta utslag.
Men kan naturligtvis vara en osäkerhetsfaktor.
Citera
2026-08-06, 22:34
Medlem
30-50mg inmundigat
Citera
2026-08-07, 18:19
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
30-50mg inmundigat

Antar att Dr Herxheimer har hört av sig, så hur lyder diagnosen?
Citera
2026-08-07, 23:40
Medlem
Allmänna måendet varierar samtidigt som LDN reducerar symptomen - det är därför lite svårt att utröna hur jag egentligen mår. Tänk dig LDN som en slags alvedon.

Svag yrsel, lite svettningar, avsevärt piggare under natten (hade svårt att somna).
Inget nämnvärt värre under förmiddagen.

Läste lite forskning under dagen. Många med borrelia mår bättre även med låg dos samtidigt som vissa studier menar på att det förhindrar viss amyloidobildning.

Tog ytterligare 50-60mg vid 18:00 idag. Hittills ingen herx.
Citera
2026-08-08, 09:53
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Allmänna måendet varierar samtidigt som LDN reducerar symptomen - det är därför lite svårt att utröna hur jag egentligen mår. Tänk dig LDN som en slags alvedon.

Svag yrsel, lite svettningar, avsevärt piggare under natten (hade svårt att somna).
Inget nämnvärt värre under förmiddagen.

Läste lite forskning under dagen. Många med borrelia mår bättre även med låg dos samtidigt som vissa studier menar på att det förhindrar viss amyloidobildning.

Tog ytterligare 50-60mg vid 18:00 idag. Hittills ingen herx.

Enligt min och väldigt många andras erfarenhet, så finner jag det något otroligt att du har en borrelia infektion i kroppen.

Man kan naturligtvis aldrig vara 100% säker, men tar man 50 mg disulfiram av god kvalitet, ger detta nästan alltid utan undantag en massdöd av borreliaspiroketer, med medföljande Herxheimer reaktion.

Upplevde detta återigen själv nu för några dagar sedan.

Att du blir något piggare kan vara DSF själv, en lätt uppiggande substans.

Absolut ofarligt i dom små mänger detta är fråga om, lätt enket att prova.

Hjälper dig att förstå vad du drabbats av, tar bort ett "x" ur problemekvationen.
Citera
2026-08-08, 10:00
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Har haft 6 st hitintills i år. Haft hundratals. En gång fick jag en stor ring men proverna visade ingenting. Har aldrig känt nått ?

Alltid grunden är ditt eget immunförsvar, det går överhuvudtaget inte att leva som människa speciellt länge utan fungerande immunförsvar. Du måste lita på det och hjälpa det, finns ingen annan väg.

Dessutom, det standardprov som VC tar är extremt opålitlig men bygger på antikroppar från just ditt immunförsvar.

Om du är minsta tveksam om du har borrelia eller inte, prova med den lilla mängden 50 mg, och se vad som händer.

Läs även på om vad en typisk Jarisch-Herxheimer-Reaktion är för något, så vet du vad du eventuellt har att vänta dig.
Senast redigerad av SmyghukareN 2026-08-08 kl. 10:05.
Citera
2026-08-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Enligt min och väldigt många andras erfarenhet, så finner jag det något otroligt att du har en borrelia infektion i kroppen.

Man kan naturligtvis aldrig vara 100% säker, men tar man 50 mg disulfiram av god kvalitet, ger detta nästan alltid utan undantag en massdöd av borreliaspiroketer, med medföljande Herxheimer reaktion.

Upplevde detta återigen själv nu för några dagar sedan.

Att du blir något piggare kan vara DSF själv, en lätt uppiggande substans.

Absolut ofarligt i dom små mänger detta är fråga om, lätt enket att prova.

Hjälper dig att förstå vad du drabbats av, tar bort ett "x" ur problemekvationen.

Jag är ganska påläst också om Disulfiram mot borrelia och jag hade bestämt mig för att köra på det i slutet av förra året. Kontakt med en kunnig men försiktig läkare och eftersom jag även har anaplasma och bartonella så valde jag att gå på antibiotikabehandling. Nu har jag väntat på dessa sedan december men returneras till avsändaren gång på gång. Din tråd fick mig att börja tänka på Disulfiram igen. Tack för det!

Jag kan aldrig veta exakt vad jag lider av. Likt malaria och tuberkulos så är det inte alla som får symptom. Bakterierna kan finnas hos "friska" individer. Jag tror de flesta har borrelia men ett fåtal har någon form av immunbrist, stress, virus eller dylikt som medför att bakterierna växer till sig. Jag är positiv för borrelia, anaplasma och bartonella - huruvida de är orsaken till mina symptom vet jag ej.

Såhär ser det ut hittills:

Dag1 30-50mg
Dag2 50-60mg
Dag3 100mg
Dag4 0mg (huvudvärk, illamående, mindre skakningar och smärta vid revbenen)
Dag5/idag 100mg (symptomfri och mått riktigt bra. 100mg intaget för några timmar sedan)

Majoriteten får som du säger herxheimer-reaktion redan från ca 50mg. Däremot talar det inte för alla. Vad jag har förstått så kan vissa ta upp mot 125mg utan svår herx.

Fortsätter försiktigt fram och försöker tolka varför jag haft en så bra dag idag. Skulle nästan våga kalla det den bästa dagen sedan väldigt, väldigt länge.

Effekten av disulfiram ska ju inte vara trevlig på något sätt. Som du nämnde så kan vissa bli piggare men annars ska det ju bara vara otrevliga saker alltså som bieffekter av läkemedlet eller herx. Råkar jag bara ha en bra dag eller har det hänt något? Morgondagen blir spännande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in