2026-08-06, 20:41
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Nej. Offrets utsaga är ofta viktig, men den är inte tillräcklig i sig. Skillnaden är att i sexualbrott blir det ofta ord mot ord utan oberoende vittnen eller teknisk bevisning, vilket gör trovärdighetsbedömningen betydligt mer central än vid exempelvis ett rån eller en misshandel där det oftare finns skador, vittnen, kameror eller annan stödbevisning.

Det är därför sexualbrott ställer särskilt höga krav på en objektiv bevisvärdering, inte lägre. Just därför blir det problematiskt när opinion och drev börjar väga tyngre än bevis.
Om offrets utsaga är att en person slagit ner en annan och det inte finns vittnen eller kamera, då blir det ju en bedömning om trovärdighet. Har målsäganden slagit sig själv i ett försök att sätta dit den åtalade? Har målsäganden frivilligt gett bort pengarna eller blev den rånad? Har den åtalade pullat barnet i en lokal eller hittar barnet på? Ibland finns det mer bevisning, ibland inte.
Citera
2026-08-06, 21:49
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Om offrets utsaga är att en person slagit ner en annan och det inte finns vittnen eller kamera, då blir det ju en bedömning om trovärdighet. Har målsäganden slagit sig själv i ett försök att sätta dit den åtalade? Har målsäganden frivilligt gett bort pengarna eller blev den rånad? Har den åtalade pullat barnet i en lokal eller hittar barnet på? Ibland finns det mer bevisning, ibland inte.
Jag tror vi pratar förbi varandra. Jag förstår inte heller hur "barnet" kom in i diskussionen. Det är en helt annan typ av fall som inte diskuteras här i tråden.

Självklart ska en målsägandes berättelse kunna vara bevisning. Problemet är att sexualbrott ofta skiljer sig genom att själva händelsen saknar yttre spår och att bevisningen därför i hög grad hamnar i trovärdighetsbedömningar.

"Stödbevisning" i form av att någon i efterhand säger "hon ringde mig och berättade" visar att personen berättade en viss sak vid en viss tidpunkt, men bevisar inte automatiskt att berättelsen är sann.

Därför måste man kunna hålla två tankar samtidigt: verkliga offer ska tas på allvar, men en anklagelse är fortfarande inte samma sak som bevisad skuld.
Citera
2026-08-07, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
De vanliga:
Scenario 1:
Full ensam svensk brud som knappt kan krypa hem blir knullad av Abdullah som inte ens får stå i kassan för sin kusin.
Scenario 2:
Osäkra Sara som inte vet om hon ville ens beställa en kebabpizza eller en sallad. Hon vet inte ens om hon egentligen typ asså ens vill vara ute den kvällen. Hennes expojkvän skrev ett jättetaskigt meddelande 1 timme innan och han svarade inte efter 1000 sms (+ emojis). Hon vet typ inte riktigt asså typ om hon ville ligga med killen på restaurangen utan valde att runka av honom vilket hon nu har jättemycket ångest för och kan inte gå till jobbet för.
Scenario 3:
Amanda vill göra slut med Hassan och besöker arbetsplatsen varpå han ger henne en sista omgång.
Scenario 4:
Adhd autisten Liam får ett cp-ryck på sitt ex Emma som är där och slickar av korvar och mjukglassar.
Scenario 5:
Jalil betalar Linda 300 kr för ett toaknull vilket hon sen vill ha 500 för.

Solklart Scenario 5. Tack för noga genomförd utredning. Case closed.

Stäng tråden innan den blir oseriös!
Citera
2026-08-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
100% säkert. Sannolikt inte ett ställe som serverar svensk husmanskost heller eller fläsk rent generellt.
Du jobbar inte i restaurangbranschen va? Det är lika många utlänningar som serverar röding som kebab, och svensk serveringspersonal är inte raketingenjörer.
Citera
2026-08-08, 07:56
Medlem
Onanikrems avatar
Kan det vara en kebabtekniker i farten igen?
Citera
2026-08-08, 08:15
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan det vara en kebabtekniker i farten igen?

Snubben är släppt och misstankarna avskrivits, så det verkar vara en våldtäktsskrikerska igen.

Har faktiskt egen erfarenhet av det. En tjej jag dejtade ringde upp mig och sa att hon blivit våldtagen av en kille, jag blev såklart förskräckt. Det visade sig dock att det hela försiggått på en fest, där jag och tjejen hade många gemensamma vänner. Så hon ville förekomma att det kom fram att hon varit "otrogen" (vi hade bara träffats nån månad, så det är väl en definitionsfråga). Samtalet gick ungefär såhär:

-Jag har blivit våldtagen!
-Men fan vad hemskt, du måste anmäla och åka in och bli undersökt
-Nej, det kan jag ju inte. Det var en kompis!

Haha! Brudar är ena jävla svin
Citera
2026-08-08, 09:41
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Jag tror vi pratar förbi varandra. Jag förstår inte heller hur "barnet" kom in i diskussionen. Det är en helt annan typ av fall som inte diskuteras här i tråden.

Självklart ska en målsägandes berättelse kunna vara bevisning. Problemet är att sexualbrott ofta skiljer sig genom att själva händelsen saknar yttre spår och att bevisningen därför i hög grad hamnar i trovärdighetsbedömningar.

"Stödbevisning" i form av att någon i efterhand säger "hon ringde mig och berättade" visar att personen berättade en viss sak vid en viss tidpunkt, men bevisar inte automatiskt att berättelsen är sann.

Därför måste man kunna hålla två tankar samtidigt: verkliga offer ska tas på allvar, men en anklagelse är fortfarande inte samma sak som bevisad skuld.
Exakt som i flera (för att inte säga de flesta) andra fall, men när det gäller våldtäktsfall eller sexuella utnyttjanden av barn när ungen är över 12 så verkar många utgå från att en anklagelse är falsk om det inte finns filmbevis där gärningsmannen erkänner. Rätten gör en bedömning om trovärdighet, medan flashback tillskriver offret minus på trovärdighetsskalan redan från början och menar på att det absolut inte kan vara sant eftersom horor och slampor knullar runt och sen ångrar sig och okynnesanmälet, oavsett om de kan något om situationen eller inte.
Citera
2026-08-08, 10:13
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Jahaja det var som fan, en bland alla miljontals fakeade "våldtäkter".

Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
enligt nazi feministerna på forumet tex tomathoran hamburgaren bimbodeluxe 1234 tex så är det här fenomenet extremt sällsynt, tomathoran gick tom så långt så hon sa en tjej aldrig gjort såhär mer än en gång heller

Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Snubben är släppt och misstankarna avskrivits, så det verkar vara en våldtäktsskrikerska igen.

Har faktiskt egen erfarenhet av det. En tjej jag dejtade ringde upp mig och sa att hon blivit våldtagen av en kille, jag blev såklart förskräckt. Det visade sig dock att det hela försiggått på en fest, där jag och tjejen hade många gemensamma vänner. Så hon ville förekomma att det kom fram att hon varit "otrogen" (vi hade bara träffats nån månad, så det är väl en definitionsfråga). Samtalet gick ungefär såhär:

-Jag har blivit våldtagen!
-Men fan vad hemskt, du måste anmäla och åka in och bli undersökt
-Nej, det kan jag ju inte. Det var en kompis!

Haha! Brudar är ena jävla svin
Det kan säkert var ett fall av "Du knullade mig! Bli ihop eller så anmäler jag" vilket är som ett juridiskt ankarbarn för kvinnor av denna sort. Skrämmande.
Citera
2026-08-08, 11:07
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Exakt som i flera (för att inte säga de flesta) andra fall, men när det gäller våldtäktsfall eller sexuella utnyttjanden av barn när ungen är över 12 så verkar många utgå från att en anklagelse är falsk om det inte finns filmbevis där gärningsmannen erkänner. Rätten gör en bedömning om trovärdighet, medan flashback tillskriver offret minus på trovärdighetsskalan redan från början och menar på att det absolut inte kan vara sant eftersom horor och slampor knullar runt och sen ångrar sig och okynnesanmälet, oavsett om de kan något om situationen eller inte.
Jag tror du blandar ihop två saker. Jag säger inte att en anklagelse ska ha minus på trovärdighetsskalan, men den ska heller inte ha plus bara för att den kommer från en kvinna. Jag utgår inte automatiskt från att kvinnor ljuger, men jag utgår lika lite från att de alltid talar sanning.

Falska sexualbrottsanklagelser förekommer. Hur vanliga de är kan diskuteras, men det är ett uppenbart forskningsproblem: det är knappast karriärbefrämjande att ägna sin akademiska karriär åt att undersöka falska anklagelser, incitament, felaktiga domar och ansvarsförskjutning. Det betyder inte att forskningen är värdelös, men man bör fundera på vilka frågor som faktiskt ställs och vilka som blir socialt eller akademiskt kostsamma att ställa.

Sedan har vi incitamenten: skadestånd, ansvarsförskjutning och numera en kultur där offerrollen oftast ger både bekräftelse och status. Lägg till väninnegrupper som förstärker varandras berättelser. Att någon i efterhand säger "hon ringde mig och berättade" bevisar att hon berättade, men inte att berättelsen är sann.

Och varför drar du in barn, igen? Tråden handlar om en vuxen kvinna på en restaurang. Det är ett helt annat händelse- och beviskomplex.

Min poäng är enkel: varken Flashback eller domstolen ska börja med att tro på eller misstro målsäganden. Man ska börja med frågan: vad kan faktiskt bevisas?

Nu kan du gå och flytta målstolpar någon annanstans. Jag är klar här.
Citera
2026-08-08, 11:10
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Jag tror du blandar ihop två saker. Jag säger inte att en anklagelse ska ha minus på trovärdighetsskalan, men den ska heller inte ha plus bara för att den kommer från en kvinna. Jag utgår inte automatiskt från att kvinnor ljuger, men jag utgår lika lite från att de alltid talar sanning.

Falska sexualbrottsanklagelser förekommer. Hur vanliga de är kan diskuteras, men det är ett uppenbart forskningsproblem: det är knappast karriärbefrämjande att ägna sin akademiska karriär åt att undersöka falska anklagelser, incitament, felaktiga domar och ansvarsförskjutning. Det betyder inte att forskningen är värdelös, men man bör fundera på vilka frågor som faktiskt ställs och vilka som blir socialt eller akademiskt kostsamma att ställa.

Sedan har vi incitamenten: skadestånd, ansvarsförskjutning och numera en kultur där offerrollen oftast ger både bekräftelse och status. Lägg till väninnegrupper som förstärker varandras berättelser. Att någon i efterhand säger "hon ringde mig och berättade" bevisar att hon berättade, men inte att berättelsen är sann.

Och varför drar du in barn, igen? Tråden handlar om en vuxen kvinna på en restaurang. Det är ett helt annat händelse- och beviskomplex.

Min poäng är enkel: varken Flashback eller domstolen ska börja med att tro på eller misstro målsäganden. Man ska börja med frågan: vad kan faktiskt bevisas?

Nu kan du gå och flytta målstolpar någon annanstans. Jag är klar här.
Tänker du att det är ett större problem att man misstror människor som anmäler våldtäkt, än att man misstror människor som blir utsatta för andra former av brott? Tänker du att det är ett större problem att man misstror offret än att man utgår ifrån att offret i stort talar sanning?
Citera
2026-08-14, 13:37
Medlem
Det skall ha hänt under måndagsklubben som hålls på restaurang Esters som ägs av krögaren Aziz Acar

Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Oklart vad som anses vara "restaurang" och om det även kan vara en pizzeria. Letade runt lite och om det det avses vara en mer riktig restaurang så finns det tydligen ett ställe som heter Black Pearl som ska vara suspekt. Isåfall behöver det inte vara en kåt pizzabagare med låg impulskontroll.
Citera
2026-08-14, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baluba6
Det skall ha hänt under måndagsklubben som hålls på restaurang Esters som ägs av krögaren Aziz Acar

Sedvanligt förnedringsbrott av muslim dårå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in