Citat:
USA har ingen psykiatrisk vård att tala om. Det är antingen mer fängelseliknande "care facilities" eller mer Celebrity Rehab-liknande mindre lyxhotell för alla kändisar och överklassungar som saknar mål och mening med livet. Psykolog/terapeut/kurator täcks oftast inte av privata sjukvårdsförsäkringar så att ens få prata med någon är något av en klassfråga. Det finns inte avgiftning och behandling att få för den som fastnat i ett missbruk, det är något som ska bekostas av patienten eller av dennes familj.
Inom många kyrkor får medlemmarna gå och prata med pastorn eller en diakon kostnadsfritt, men då landar ju allt i Gud och sådant påhitt. Det är dessutom en svår situation att öppna upp sig i eftersom man möter de människorna varje söndag och de känner alla andra i ens familj och bekantskapskrets. En del kyrkor kan även erbjuda behandling för missbruk, men det är också sjukt sektigt och bundet till att man ska vara fast vid Gud och församlingen. Annars är det entimmesmöten med AA/NA/CA-grupper som gäller, vilket också är rätt sektigt (särskilt i USA). Framför allt så är AA/NA/CA lite väl lite stöd för de flesta i den akuta fasen då personen klappar ihop både mentalt och psykiskt, de flesta klarar inte att bryta utan att få medicinsk hjälp att hantera abstinensen.
Man kan köpa sig till väldigt potenta mediciner som de flesta i Sverige bara kan drömma om och bli uppassad på dygnet runt i någon månad, men någon hållbar psykiatrisk vård där man behandlas med både terapi och långtidsverkande läkemedel med målet att man ska kunna klara av sin vardag och själv kunna förebygga att ens mentala ohälsa spårar har de så gott som inte. Allt handlar som vanligt om att någon ska tjäna pengar på patientgruppen eller att spärra in folk. Personer med svårare psykiatriska problem är inte en lukrativ kundgrupp.
Det är troligen en av de tyngsta av många anledningar till att samtliga länder i Europa totalt har haft mycket färre skolskjutningar än vad USA har per år eller att Sverige "endast" har omkring 15% så många våldsbrott per capita som USA. Folk mår psykiskt dåligt och missbrukare är dömda till att fortsätta missbruka.
Jag vet inte om Perez Hilton har någon vidare inkomst eller några pengar sparade från glansdagarna, det är det som kommer avgöra om han får någon vidare vård. Jag har aldrig varit intresserad av kändisar och skvaller men hans framfart var svår att missa unden en period där då bloggar var the shit. Nu måste det ha varit över 10 år sedan som jag ens hörde eller läste hans namn.
Jag tycker det är jobbigt att se lite från klippen, det här är alldeles uppenbart en människa som inte mår bra, men har ändå svårt att dra fram den där djupa empatin som jag kan känna med de flesta. Han har klivit över lik och aktivt förstört andra människors liv och levebröd bara för att själv få synas och tjäna pengar på skiten han prånglade ut.
Jag hoppas verkligen att man kommer att kolla på hans lämplighet som förälder. Om barnens enda förälder gör sådant här medan de är hemma så finns det stor risk för oro. Hans mamma bor ju i samma hus så hon kan inte skydda dem från honom. Tyvärr är barnskyddet i USA också ett jävla skämt, de placerar de flesta barnen hos vilken släkting som än vill ha dem, annars hamnar de generellt på större grupphem och får klara sig utan att ha en stabil anknytningsperson.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2026-08-07 kl. 16:14.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2026-08-07 kl. 16:14.