2026-08-05, 10:04
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Ja, störtlöjligt. Det finns fan folk till allt i den här farsen.
Instämmer.
Det är ett fåtal människor som lyfter blicken och konstaterar att jag tillför inte mycket i den här cirkusen - jag säger upp mig.
De flesta hittar på en massa saker för att visa att de behövs. Fast det i verkligheten finns ett väldigt litet behov av det de producerar.
Som exempelvis alla administratörer som polisväsendet vuxit med sedan millenniumskiftet.
Samt de som kommit fram till att det här namnbytet behövs.
Senast redigerad av GustavAdam 2026-08-05 kl. 10:06.
Citera
2026-08-05, 10:32
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Om historiska namn ska bytas varje gång samtidens politiska vindar vänder kan vi lika gärna numrera gatorna. Det blir enklare än att ständigt skriva om kartan för att hålla jämna steg med dagens moraliska mode.

Rysslands angrepp mot fredliga Ukraina har nu pågått längre än ww1.

Det är definitivt befogat att ta bort alla svenska referenser till en ond diktatur som Ryssland.
Citera
2026-08-05, 10:33
Medlem
Wyrdkins avatar
Ungefär på samma nivå som när den liberala transvestiten Jam Jönsson i Stockholm ville bojkotta Geely tills han kom på att Geely äger Volvo.
Citera
2026-08-05, 10:38
Medlem
Ördögs avatar
Extremt löjligt förslag. Påminner om hur norrbaggarna 1945 bytte namn på Tyskebryggen i Bergen till Den-Fryktelige-Uovervinnlige-Norske-Motstandsbevegelse-bryggen, bara för att på något vis bearbeta skammen över att ha låtit sig invaderas fem år tidigare.

Jag hatar den ryska imperialismen, krigsgalenskapen och herrefolksattityden. Men dessa företeelser bekämpas inte genom utsuddade av såna där namn, som är ett vittnesbörd om historiska förbindelser.
Senast redigerad av Ördög 2026-08-05 kl. 10:56.
Citera
2026-08-05, 10:55
Medlem
Kinaskis avatar
Vad sägs om Vårtgården?

Skämt och sidor. Några mer realistiska förslag:

Greta Thunberg Peace on Earth plaza.
Slussen Beach / Slussen Strand
Southermalm North - SoNo
Tele2 Torg
Strawberry Area
Slussen by Telia

Edit: Och såklart Brooklyn Brewery Market
Senast redigerad av Kinaski 2026-08-05 kl. 11:05.
Citera
2026-08-05, 11:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Då borde du vara för namnändringen. Det finns knappast något mer ryskt än att ändra namn på gator vid regimskifte.

Finns knappt en gata i ryssland som haft samma namn i mer än hundra år, pga alla revolutioner, utrensningar och regimer som kommit och gått.

Shostakovitj och Tjajkovskij i all ära, men stället måste inte heta Ryssgården, bara för att även ryska kompositörer gjort bra musik.

Jag är normalt sett emot dylika namnändringar, av samma anledning som dig, men jag bryr mig inte nämnvärt i detta fall.

Just precis, det här med dylika namnbyten av politiska skäl är en sak som sådana som Putin sysslar med - och uppenbarligen sådana putinbeundrare som Moderaterna och Christofer Fjellner.
Citera
2026-08-05, 11:08
Medlem
Vill Televinken visa lite stake i sitt försök att sitta kvar vid makten så kastar han ut ryska ambassaden och skickar trupp till Ukraina. Det här typ "bläää du är dum", så nu byter vi namn på Rysstorget tror jag väljarna skiter fullständigt i?
Senast redigerad av halaltarzan 2026-08-05 kl. 11:14.
Citera
2026-08-05, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Vad sägs om Vårtgården?

Skämt och sidor. Några mer realistiska förslag:

Greta Thunberg Peace on Earth plaza.
Slussen Beach / Slussen Strand
Southermalm North - SoNo
Tele2 Torg
Strawberry Area
Slussen by Telia

Edit: Och såklart Brooklyn Brewery Market
Gröna el-backen
El-cykel stradan😄😄
Citera
2026-08-05, 11:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma

Det är definitivt befogat att ta bort alla svenska referenser till en ond diktatur som Ryssland.
Jätte viktigt. De borde döpa om rysk caviar till Kyivs KalasKaviar. Och vi borde ändra ordet kRyss till Kyiyss.
Citera
2026-08-05, 11:50
Medlem
Fioehlbaerths avatar
De så kallade ryssugnarna, som finns utspridda i Stockholms skärgård, bör fortsättningsvis benämnas orchugnar.
Citera
2026-08-05, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryssg%C3%A5rden?wprov=sfti1#

Ryssgården, uppfördes 1641 av Stockholms stad, för ryska handelns räkning. Det var alltså en särskild handelsplats för ryska handlare i Stockholm. Efter en brand i början av 1800-talet upphörde allt bögrysseri på platsen, Gud vare tack!!

Eftersom vi alla sedan februari 2022 behöver kancellera Ryssland och allt ”ryskt” så har (m) i Stockholm föreslagit att det lilla torget ska byta namn:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/moderaterna-i-stockholm-vill-andra-namn-pa-ryssgarden/

https://www.facebook.com/share/p/1QyQRUne5H/?mibextid=wwXIfr

https://x.com/Bulletin_Nu/status/2074986434927235467

Ett alldeles logiskt och rättvist förslag, anser jag.

Vad tycker ni?

Snacka om att det har spårat ur! Är det inte framsidan på ett kefirmjölkspaket som måste bytas ut så är det något annat. Snart kommer de väl att hugga ner Rysstallen i skärgården också för att den förknippas med Ryssland.
Citera
2026-08-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma

Det är rätt imponerande hur vissa tror att man bekämpar Putin genom att byta namn på ett gammalt torg i Stockholm, eller byta namn på busshållplatser. Det är lika effektivt som att byta profilbild för att stoppa ett krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in