2026-08-05, 12:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Ja TV-tiderna passar inte för en Europé, sen så valde SVT också att inte sända detta heller, nu när EM-Fridrotten börjar nästa vecka, de har ju de tufft ekonomiskt, Eurosport vill väl inte heller sända detta, så vitt jag såg i trådstarten så är det väl fridrottskanalen bara, men man kan inte få allt här.

Jag ser framemot nästa vecka med Almgren och Duplantis m.m Almgren går för guld de sa han i i tvsporten igår, märkligt annars när han tog VM Brons, en spännande nästa vecka sen..
Det är Eurovisionsport.com som sänder, kräver registrering men inget abonnemang. Jag tycker de brukar ha bra sändningar från friidrottsmästerskap, är det Phil Mitchell som kommenterar så blir det bra.
Citera
2026-08-05, 12:45
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det är Eurovisionsport.com som sänder, kräver registrering men inget abonnemang. Jag tycker de brukar ha bra sändningar från friidrottsmästerskap, är det Phil Mitchell som kommenterar så blir det bra.

Ja så var det jag blandade ihop friidrottskanalen och eurovisonsport.com jag har för mig att jag har registrerat mig där för några år sen och då var det precis som du skrev gratis, men som sagt tiderna är väldigt sena, de går väl efterhands titta, men man vill ju hellst se friidrott LIVE.
Citera
2026-08-05, 16:44
Medlem
Hur bör och hur kommer våra 5000-meterslöpare agera i natt? Carmen är inget problem. Hon skall inte dra en meter utan hänga på i stort sett oavsett tempo. Åtminstone om det är tre eller fler som drar iväg. Vänta och hoppas tempot är tillräckligt för att det bara skall vara några stycken kvar i slutet. Och sen göra som på SM. Går det långsammare är det bara att finna sig i det. Förr eller senare kommer tempot att höjas och då bör hon ha krafter kvar. Snabbheten i avslutningen är det inget fel på. Mitt tips trea.

Sebastian är klurigare. Det sämsta han kan göra är att agera hare som på SM. Det är tillräckligt många som kommer att hänga med och som kommer att springa från honom på de sista varven. Han kan ju hoppas på bra tempo från start och bara hänga med. Bör räcka för en placering 4-6. Går det långsamt hoppas jag han inte går upp själv förrän kilometern före mål. Men det är i vilket fall som helst inget bra scenario för honom. Mitt tips sexa. Men det kan bli något bättre eller klart sämre beroende på hur loppet utvecklar sig.
Citera
2026-08-05, 16:59
Medlem
Vad övriga svenska deltagare beträffar borde både Fanny och Majken ta sig till final baserat på årsbästa. Men det kan tänkas att flera av de som ligger efter i statistiken bara gjort ett enskilt lopp och har kapacitet för långt bättre resultat. Så inget självklart. Övriga svenska deltagare första dagen tror jag får svårt att gå till final/ överleva första omgången. Skulle någon trots allt göra det är det nog Evelina.
Citera
2026-08-05, 17:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Liveresultat här: https://worldathletics.org/competitions/world-athletics-u20-championships/oregon26/live/7204186

Filippa Engström på 100 meter är den som är sämst rankad i den svenska truppen men 200 meter är nog hennes huvudgren på detta mästerskap. Jag ser inte att hon skulle ha någon chans att gå vidare på 100m.
Senast redigerad av Alkibiades 2026-08-05 kl. 18:06.
Citera
2026-08-05, 19:27
Medlem
Alkibiadess avatar
Virjonen börjar med 13.36 i sjukampen.

Är Julia Dokter en lillasyster till Sofie Dokter?
Citera
2026-08-05, 19:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Två finländare finns med i anmälningslistorna för killarnas spjut men nu verkar ingen av dessa delta i kvalet. Spjut utan finländskt deltagande
Citera
2026-08-05, 20:10
Medlem
Nej, det gick inte för Filippa. Sprang ändå ok tycker jag, sett till hennes pb.
Citera
2026-08-05, 20:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Nej, det gick inte för Filippa. Sprang ändå ok tycker jag, sett till hennes pb.

Ja, två hundradelar ifrån perset är helt OK tycker jag också. Dessutom i -0.2 (det andra försöksheatet hade +1.9).
Senast redigerad av Alkibiades 2026-08-05 kl. 20:13.
Citera
2026-08-05, 20:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Filippa Engström blev 34:a och var två hundradelar ifrån sitt pers. Hon var rankad som 53:a på årsbästa. Det krävdes 11.57 för att gå vidare på och i heat 6 hade trean 11.66 (i - 0.1). Så Filippa presterade på nära-sin-persnivå, det var faktiskt inte många som presterade på persnivå (av 64 som kom till start så satte bara 6 personbästa). Hon presterade faktiskt bättre än vad jag hade förväntat mig.
Citera
2026-08-05, 20:51
Medlem
Virjonen 1.66 var en stor missräkning.
Citera
2026-08-05, 20:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Virjonen 1.66 var en stor missräkning.
Då kanske det kan bli kamp om guldet.