2026-08-08, 13:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det går rykten på sociala medier om att Storbritannien och Polen planerar något mot Ryssland nästa månad. Om det bara rör sig om konspirationsteorier eller en faktisk läcka är svårt att veta, men det är onekligen intressant i samma veva som det strömmar in en massa olika varningar från väst om att "vara beredd"... Lägg därtill den där märkliga händelsen med drönaren full med sprängämnen i Tyskland som bara har hamnat där utan att någon flygande drönare har setts..... rör det sig om en "false flag" för att börja förbereda folket? Nato reagerade ju knappt någonting, ingen artikel 5 eller liknande, utan det kom bara lite märkliga nyheter för att sedan bli knäpptyst. Att ÖB i Sverige dagarna innan dessutom går ut igen och varnar nu känns minst sagt märkligt.. Kanske han vet vad UK/Polen planerar..

Det pågår saker hela tiden, som helt eller delvis kan spåras tillbaka till Ryssland eller Iran eller dess ombud. Nato är inte till för att agera mot dessa "småsaker" - det är staternas egna ansvar. Det är i regel heller inget direkt hot mot respektive stats existens. Artikel 5 är till för ett storskaligt angrepp. Den mindre kända Artikel 3, reglerar att medlemsstaterna har ett eget ansvar och inte kan lämna över det nationella säkerhetsansvaret till Nato.

Citat:
Artikel 3
För att effektivare uppnå målen för detta fördrag ska parterna, var för sig och tillsammans,
genom kontinuerlig och effektiv egen beredskap och ömsesidigt bistånd, upprätthålla och
utveckla sin individuella och kollektiva förmåga att försvara sig mot väpnade angrepp.
https://um.fi/documents/35732/0/Nordatlantiska+f%C3%B6rdraget.pdf/38051ff3-87f3-08eb-f2e5-4c55e1916ff7?t=1652697072504

Jag har tidigare i tråden (se nedan) visat på tre potentiella scenarier. Du kan fundera på på vilka sätt t ex gränskränkningar, drönaraktiviteter och påverkansoperationer kan passa in i respektive scenario. Märk väl att ett exempel på påverkansoperation är spridandet av påståenden att "Det finns inget hot, det handlar bara om att Försvarsmakten vill ha mer pengar i nästa statsbudget". Det är ett sätt att undergräva försvarsviljan och har använts i långeliga tider. På 80-talet kallade motsvarande människor sådant för "budgetubåtar", dvs att det fanns inga främmande ubåtar i svenska vatten, utan det var ett påhitt för att motivera ökade försvarsanslag. Det var inte korrekt då heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det kan finnas ett flertal skäl till ÖBs bedömning. Låt mig lyfta fram några:

1) Ryssland kan mycket väl, under pågående Ukrainakrig, även anfalla ett eller flera Nato-länder i syfte att testtrycka om Artikel 5 i Nato-stadgan håller vatten i ett skarpt läge. Kommer Spanien till Estlands undsättning, t ex? Gör USA det? Detta bedömer jag är det främsta hotet just nu.

2) I ett läge där Ryssland är på väg att förlora kriget i Ukraina, kan det vara mera önskvärt för både den ryska politiska och militära ledningen att heller förlora mot Nato. Då kan ett anfall mot ett eller flera Nato-länder - som internt marknadsförs som att Nato anfallit - vara ett sätt att förlora mindre skamligt.

3) Internfallet. I ett läge där Ukrainakriget drar ut avsevärt mer på tiden, jämför med Afghanistankriget, och detta småningom verkligen leder till stora inrikesproblem för Putin, så kan man inte utesluta att ett krig som Nato "startar" mot Ryssland skulle kunna inledas i syfte att samla landet bakom Moskva. Ett slags Falklandsscenario, kan man säga.

Av dessa tre, fler scenarier, kan säkert formuleras, så bedömer jag som sagt att det första är det mest sannolika just nu. Det kan givetvis förändras av allehanda orsaker över tid. Men, att Ryssland skulle anfalla Nato för att man bedömer att Ukraina förlorar ser jag inte som rimligt, just nu.

Sedan bör man minnas att scenarier aldrig exakt inträffar i verkligheten. De är främst till för att strukturera förutsättningar och läge.
Citera
2026-08-08, 13:06
Medlem
GlassBilsGlasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
ÖB: Det är valår och jag vill ha mer pengar till försvaret.
ÖB: Jag vill dansa med regnbågsfärgade dildos i pedofilfestivalen och svenska män ska dö i kriget mot Putin medans de svenska kvinnorna ska bli gravida med muslimaraber och afrikaner. 😂
Citera
2026-08-08, 13:15
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlassBilsGlass
ÖB: Jag vill dansa med regnbågsfärgade dildos i pedofilfestivalen och svenska män ska dö i kriget mot Putin medans de svenska kvinnorna ska bli gravida med muslimaraber och afrikaner. 😂

Jag har sagt detta väldigt länge själv och är glad över att andra också insett det.

Och de svenska kvinnorna ska bli gravida med dessa antingen självmant eller med tvång, glöm inte bort den lilla detaljen. Stora massvåldtäkter kommer att ske på kvinnor och flickor.
Citera
2026-08-08, 13:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

ÖB avstod väl från Pride? Det tycks mig som att nuvarande ÖB håller på att få Försvarsmakten att i viktiga avseenden tillnyktra. Det är givetvis hans uppgift att förklara för svenska folket att vi lever i en riskfylld omgivning och vi alla behöver vara mentalt förberedda på detta.
Citera
2026-08-08, 13:18
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
ÖB avstod väl från Pride? Det tycks mig som att nuvarande ÖB håller på att få Försvarsmakten att i viktiga avseenden tillnyktra. Det är givetvis hans uppgift att förklara för svenska folket att vi lever i en riskfylld omgivning och vi alla behöver vara mentalt förberedda på detta.

"ÖB Michael Claesson stödjer myndighetens deltagande i Pride, men har valt en mer lågmäld och distanserad personlig roll jämfört med sin företrädare Micael Bydén.

Claesson ställer sig bakom att Försvarsmakten som organisation fortsätter delta i Pride och representeras i paraden. Myndigheten motiverar detta med att engagemanget handlar om inkludering, mänskliga rättigheter och att nå ut brett med sin värdegrund.

Till skillnad från företrädaren Micael Bydén (som ofta gick längst fram i uniform) har Michael Claesson valt att inte delta personligen i Prideparaden. Försvarsmakten har uppgett att det handlar om prioriteringar med hänsyn till det tuffa omvärlds- och säkerhetsläget, men betonar att han ställer sig bakom att myndigheten har representation på plats.

Sammanfattningsvis bevarar Claesson Försvarsmaktens officiella stöd för Pride och HBTQ-frågor som en del av värdegrunden."
Citera
2026-08-08, 13:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
"ÖB Michael Claesson stödjer myndighetens deltagande i Pride, men har valt en mer lågmäld och distanserad personlig roll jämfört med sin företrädare Micael Bydén.

Claesson ställer sig bakom att Försvarsmakten som organisation fortsätter delta i Pride och representeras i paraden. Myndigheten motiverar detta med att engagemanget handlar om inkludering, mänskliga rättigheter och att nå ut brett med sin värdegrund.

Till skillnad från företrädaren Micael Bydén (som ofta gick längst fram i uniform) har Michael Claesson valt att inte delta personligen i Prideparaden. Försvarsmakten har uppgett att det handlar om prioriteringar med hänsyn till det tuffa omvärlds- och säkerhetsläget, men betonar att han ställer sig bakom att myndigheten har representation på plats.

Sammanfattningsvis bevarar Claesson Försvarsmaktens officiella stöd för Pride och HBTQ-frågor som en del av värdegrunden."

Han avstod alltså, precis som jag skrev. Självklart kan han inte gå ut och förbjuda Försvarsmaktens deltagande. Det skulle vänstern aldrig acceptera. (I vänstern ingår givetvis L.)

Bra att ÖB personligen prioriterar omvärlds- och säkerhetsläget. Det styrker även hans uttalande om det som denna tråd handlar.
Citera
2026-08-08, 13:29
Medlem
leprasjuklings avatar
Behövs planeras för interneringsläger för femte kolonnerna i SD, många av dem kan stödja fascisterna i öst vid ett anfall.
Citera
2026-08-08, 13:58
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Du behöver naturligtvis inte oroa dig över SD om du vill behålla status quo, SD-ledaren åker regelbundet till Israel och pussar Netanyahu på munnen, ingen risk. SD uppmuntrar till omskärelse av judiska bäbisars snoppar, SD är inget motstånd mot status quo, lugn nu.
Vad har detta med israel att göra?
Nrj, ryssfascisterna måste besgras en gång för alla då de är ett ständigt hot mot det fria Europa. Det är inte status quo. De starka fascistgrupperna i många länder som i Sverige SD är där ett stort problem.
Citera
2026-08-08, 14:03
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Jag rekommenderar dig varmt att fråga exempelvis AI om SD:s Jimmie Åkesson åker till Israel och bugar för Mossad och Israel samt ifall han uppmuntrar till omskärelse av judiska bäbisars penisar eller ej. Jag rekommenderar dig varmt att kolla upp all fakta innan du uttalar dig. Ifall du undrar, SD vill fortsätta den totala massinvandringen av araber och afrikaner till Sverige. Du älskar nuvarande världsordning, du vill behålla den, SD är perfekt för dig. SD är inte din motståndare utan din vän.
Israel är inte topic, inget av det du skriver är ett svar på mitt inlägg.
Citera
2026-08-08, 14:11
Medlem
Självklart måste vi vara beredda på ett ryskt angrepp eller fler.
Vi ber ju om att få det!
Sverige kapar fartyg som fraktar ryskt spannmål och skänker sedan det stulna fartyget inkl last till Ukraina.
Vi tänker fortsätta på den linjen dessutom.
Vi har trupper stationerade längs gränsen mellan det Lettland och Ryssland.
Kristersson har sagt offentligt att vi ska hjälpa Ukraina att få in bättre träffsäkerhet med drönare på mål långt in i Ryssland.
Vi skänker massa Gripen stridsflygplan som kan användas offensivt mot ryskt territorium.
Vi inleder samproduktion av drönare med Ukraina.
Vår regering är ständigt på hugget verbalt mot Kreml samtidigt som vi skänker våra Patriotmissiler till Zelensky.
What could possibly go wrong?
hint "hög svansföring kombineras med otillräckligt nationellt försvar" istället för att prioritera eget försvar såväl militärt som civilt och att inte provocera.
Citera
2026-08-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Självklart måste vi vara beredda på ett ryskt angrepp eller fler.
Vi ber ju om att få det!
Sverige kapar fartyg som fraktar ryskt spannmål och skänker sedan det stulna fartyget inkl last till Ukraina.
Vi tänker fortsätta på den linjen dessutom.
Vi har trupper stationerade längs gränsen mellan det Lettland och Ryssland.
Kristersson har sagt offentligt att vi ska hjälpa Ukraina att få in bättre träffsäkerhet med drönare på mål långt in i Ryssland.
Vi skänker massa Gripen stridsflygplan som kan användas offensivt mot ryskt territorium.
Vi inleder samproduktion av drönare med Ukraina.
Vår regering är ständigt på hugget verbalt mot Kreml samtidigt som vi skänker våra Patriotmissiler till Zelensky.
What could possibly go wrong?
hint "hög svansföring kombineras med otillräckligt nationellt försvar" istället för att prioritera eget försvar såväl militärt som civilt och att inte provocera.

Spannmål som Ryssland stulit från Ukraina*
Ja, vi har trupp. Vi ska inte ha Ryssland i vår bakgård.
Ja, vi skänker en massa. Hoppas det leder till moskoviternas imperium att falla sönder.
Kreml är ingen seriös aktör.
Så ja, det blir hög svansföring. Befolkningen får tanka undermåligt bränsle, Ryssland åker med rekordfart tillbaka till medeltiden.
Citera
2026-08-08, 14:35
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Det hjälper knappast Ryssland att vinna kriget med att bomba bostadshus i Kiev o andra städer. Ukraina har lite bättre och mer logisk strategi.

Jo, jag tror att om ryssarna bombar sönder den civila infrastrukturen och bostadshusen i Ukarinas städer ebbar morståndsviljan bort till slut. Nu kommer vintern och utan el, vatten och värme blir det svårt att hålla ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in