Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps0.0
När man vill skaffa barn påverkas i allra högsta grad av samhällsklimatet samt vilka möjligheter man har.
Om det promotas överallt för att måste förverkliga sig själv först och bostadsmarknaden är åt h-vete så väntar många onödigt länge. Kvinnor intalas dessutom att de har oändligt med tid på sig, samt att de ska ställa orimliga krav på män de knappt kan uppfylla själva. Och hittar de ingen man kan de inseminera eller adoptera. Ingen tänker på barnen, alla tänker på sig själva.
Det är först nu man tycker att det är konstigt att skaffa barn när man är runt 20, rent biologisk är det dock bättre att göra det i ung ålder. Man har dessutom mer ork för barnet.
Män har blivit lika hjärntvättade och bittra som kvinnor, men ingen vill offra lite av bekvämligheten för att finna frid i en kärnfamilj.
Det behöver inte vara tidigt eller sent. De allra flesta kvinnor skaffar faktiskt första barnet/barnen mellan 28-32. Några kvinnor gör det tidigare, några kvinnor gör det senare. Och då har de i regel hunnit utbilda sig, skaffa jobb, en bra man som också vill ha barn och bostad.
Bland flertalet av de jag känner så har de varit mellan 23-27 när de fick sina första barn. Men de har då också haft allt det där på plats: utbildning, jobb, en bra man som vill ha barn och en bostad. Det
går att ordna det parallellt! Tex. Plugga och träffa mannen i sitt liv. Som man sedan flyttar ihop med, börjar jobba och alstra barn.
De som har "väntat" med barn, av de jag känner, är de som
inte har lyckats finna en bra man som vill ha barn. Då har det blivit barn först vid 30+ eller 35+. Fastän att de varit färdigutbildade, haft fast jobb och bostad sedan 25+. Och haft barnlängtan sedan 20+. Ibland går det inte så smidigt med parbildandet! Något enstaka par var sena med barn pga. Lång utbildning, men det hör till ovanligheten bland de jag känner. Och något par kämpade med ofrivillig barnlöshet och fick barn sent därav. Efter många års kämpande. Men I regel så är det att de inte har funnit rätt man som vill ha barn! Och då har det blivit barn vid 30+ eller 35+.