2026-08-05, 17:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vice versa betyder i detta fall att en man hamnar i samma läge om kvinnan tjänat mer än mannen. Jag köpte tex ut mitt ex ur en bostadsrätt jag köpt för mina pengar.

Att få hälften av något innebär inte försörjning särskilt länge.

Okej? Och vad har det med hemmafruar att göra? Du påstod att det är värre att vara hemma och ta hand om sitt barn och koka kaffe åt sin man än att arbeta, för att då kan hon minsann hamna på gatan om han lämnar henne. Men det gör hon inte, och inte på 60-talet heller. Varken i Sverige eller USA.
Citera
2026-08-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Okej? Och vad har det med hemmafruar att göra? Du påstod att det är värre att vara hemma och ta hand om sitt barn och koka kaffe åt sin man än att arbeta, för att då kan hon minsann hamna på gatan om han lämnar henne. Men det gör hon inte, och inte på 60-talet heller. Varken i Sverige eller USA.
En hemmafru hade inte haft ekonomiska muskler att köpa ut ett ex ur hemmet som jag hade.
Citera
2026-08-05, 17:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
En hemmafru hade inte haft ekonomiska muskler att köpa ut ett ex ur hemmet som jag hade.

Då är det ju han som hade fått köpa ut henne, och följaktligen hade hon inte hamnat på gatan.
Citera
2026-08-05, 20:06
Avstängd
Straminskys avatar
Citat:
Vadå vice versa? Du påstod att det innebär en ekonomisk risk att vara hemmafru för att hon kan hamna på gatan om mannen vill skilja sig. Det gör hon inte eftersom hon får hälften av allt han äger.

Varför tror du att kvinnan fick hälften när dom skilde sig USA på 60-talet?
Citera
2026-08-05, 20:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Varför tror du att kvinnan fick hälften när dom skilde sig USA på 60-talet?

För att hon gjorde det, förutsatt att hon inte hade varit otrogen eller liknande.
Citera
2026-08-05, 20:09
Avstängd
Straminskys avatar
Citat:
För att hon gjorde det, förutsatt att hon inte hade varit otrogen eller liknande.

Inte vad jag har läst:

- Under historisk amerikansk rätt tillhörde inkomster och egendom den som stod som ägare – vilket i regel var mannen som försörjde familjen.

- En hemmafru hade inte automatiskt rätt till hälften av mannens samlade tillgångar enbart genom äktenskapet.

- Visst ekonomiskt stöd kunde utgå, men det var upp till domstolens prövning och garanterade sällan en likvärdig delning av mannens totala förmögenhet eller framtida tillgångar.

Så det verkar som du missförstått hur det gick till och med det faller hela ditt argument.
Citera
2026-08-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Sluta se dig som offer på grund av ditt kön och dina egna tillkortakommanden. Du har en inre styrka att själv styra ditt liv, att skylla på andra/annat gör dig bara svag och dum. Likaså att utgå från klipp på internet. Skaffa dig lite egen livserfarenhet istället, så ska du få se att livet som kvinna inte är så hemsk.

Kolla på klippet själv så fattar du att jag var tämligen ironisk och antifeministisk i mitt svar.
Citera
2026-08-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Lol, var fan man fortfarande skoja om sådant?

Tveksamt. Klippet har några år på nacken. Och dessvärre är han som var motorn i showen dessvärre död nu. Han hann dock bjuda på många guldkorn innan han dog.
Det här är min favorit:
https://youtu.be/tXzhhVevLGA
Citera
2026-08-06, 21:18
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabaptist-Arne
Tveksamt. Klippet har några år på nacken. Och dessvärre är han som var motorn i showen dessvärre död nu. Han hann dock bjuda på många guldkorn innan han dog.
Det här är min favorit:
https://youtu.be/tXzhhVevLGA
Jag kollade in kanalen efter jag skrev och fattar att det är någon som har en humor kanal (verkade vara tre killar).

Men kul likafullt "you made me do this"
Citera
2026-08-08, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
När man vill skaffa barn påverkas i allra högsta grad av samhällsklimatet samt vilka möjligheter man har.
Om det promotas överallt för att måste förverkliga sig själv först och bostadsmarknaden är åt h-vete så väntar många onödigt länge. Kvinnor intalas dessutom att de har oändligt med tid på sig, samt att de ska ställa orimliga krav på män de knappt kan uppfylla själva. Och hittar de ingen man kan de inseminera eller adoptera. Ingen tänker på barnen, alla tänker på sig själva.

Det är först nu man tycker att det är konstigt att skaffa barn när man är runt 20, rent biologisk är det dock bättre att göra det i ung ålder. Man har dessutom mer ork för barnet.

Män har blivit lika hjärntvättade och bittra som kvinnor, men ingen vill offra lite av bekvämligheten för att finna frid i en kärnfamilj.

Det behöver inte vara tidigt eller sent. De allra flesta kvinnor skaffar faktiskt första barnet/barnen mellan 28-32. Några kvinnor gör det tidigare, några kvinnor gör det senare. Och då har de i regel hunnit utbilda sig, skaffa jobb, en bra man som också vill ha barn och bostad.

Bland flertalet av de jag känner så har de varit mellan 23-27 när de fick sina första barn. Men de har då också haft allt det där på plats: utbildning, jobb, en bra man som vill ha barn och en bostad. Det går att ordna det parallellt! Tex. Plugga och träffa mannen i sitt liv. Som man sedan flyttar ihop med, börjar jobba och alstra barn.

De som har "väntat" med barn, av de jag känner, är de som inte har lyckats finna en bra man som vill ha barn. Då har det blivit barn först vid 30+ eller 35+. Fastän att de varit färdigutbildade, haft fast jobb och bostad sedan 25+. Och haft barnlängtan sedan 20+. Ibland går det inte så smidigt med parbildandet! Något enstaka par var sena med barn pga. Lång utbildning, men det hör till ovanligheten bland de jag känner. Och något par kämpade med ofrivillig barnlöshet och fick barn sent därav. Efter många års kämpande. Men I regel så är det att de inte har funnit rätt man som vill ha barn! Och då har det blivit barn vid 30+ eller 35+.
Citera
2026-08-14, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
När jag talat med äldre kvinnor och män också för den delen så säger de unisont att bästa tiden att leva var runt 50-60-talet. Kvinnor hade noll stress och fick göra det de genetiskt är ämnade att göra - ta hand om barn, hus, familj, mat medan männen genetiskt fick göra det de var ämnade för - försörja och skydda sin familj. Naturligtvis fanns det yrkesarbetande kvinnor som stortrivdes med det och det är helt ok. Dagens situation däremot passar inte kvinnor alls.

I de flesta familjer som jag har lite insyn i så är det oftast mannen som lagar maten och/eller sköter all städning. Många män idag är kuvade och varken män eller kvinnor mår bra av det. Ta bort samhällets stigmatisering kring traditionella könsroller så lär kvinnors sjukskrivningar gå ner.

https://www.friatider.se/kvinnor-sjukskrivna-dubbelt-sa-ofta-trots-lika-arbete-hogre-lon-och-battre-villkor

Kvinnor behöver ju sjukskriva sig för att de har lata och inkompetenta män som inte klarar av att dela på hem och barn.

Nej sk m*n bara gnäller. Klart ni tyckte det var bättte när ni blev servade och kunde bestämma över och även våldta er fru helt lagligt.

Men gnäll på bara. Små offer.
Citera
2026-08-14, 13:04
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamp-Knapp
Kvinnor behöver ju sjukskriva sig för att de har lata och inkompetenta män som inte klarar av att dela på hem och barn.

Nej sk m*n bara gnäller. Klart ni tyckte det var bättte när ni blev servade och kunde bestämma över och även våldta er fru helt lagligt.

Men gnäll på bara. Små offer.

Våldta sin fru, bestämma över henne, blev servade? Du har tydligen inte upplevt den tiden. Lika pinsamt som talande att du inte förmådde bemöta mitt inlägg annat än med floskler och halvsanningar.

Män fick för övrigt lika och allmänröst i Sverige efter kvinnorna.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in