2026-08-03, 09:56
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag är förvånad att en spanior påstås ha simmat närmare 250 kilometer på 24 timmar.

En amerikan har gått 230 kilometer på 24 timmar.

En litauer påstås också ha sprunging närmare 320 kilometer på 24 timmar.

I mitt tycke borde det vara mycket lättre att gå eller springa långt än att simma långt.
Om man simmar med en ström kan det gå riktigt fort.
Citera
2026-08-03, 21:50
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Bartłomiej "Foka"(Sälen) Kubkowski har nyligen som enda människa hitintills simmat från Sverige till Polen, en distans på 160 km det tog honom 55 timmar.

https://esopot.pl/pl/11_wiadomosci/44711_bartlomiej-foka-kubkowski-przeszedl-do-historii-polak-przeplynal-baltyk.html

Reglerna var sådana att simmaren inte fick sova eller vila sig under simningen och inte röra den medföljande båten. Simmaren fick vatten och mat på långa pinnar.

160 Km tycks mig vara mycket långt tidigare har jag hört att det är svårt att simma över engelska kanalen som är 34 km bred. Varför har det inte uppmärksammats i Sverige?
Många har försökt före honom och nån fick avbryta några kilometer från målet.
Det är svårare att hålla sig flytande på grund av det bräckta vattnet i östersjön medan i medelhavet och atlanten är det mycket lättare att simma, östersjön är också kallare.

https://www.youtube.com/watch?v=r2nzVg7UlRY
Senast redigerad av rex144 2026-08-03 kl. 21:55.
Citera
2026-08-04, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Många har försökt före honom och nån fick avbryta några kilometer från målet.
Det är svårare att hålla sig flytande på grund av det bräckta vattnet i östersjön medan i medelhavet och atlanten är det mycket lättare att simma, östersjön är också kallare.

https://www.youtube.com/watch?v=r2nzVg7UlRY

Polacker har nog ett specialintresse av att simma till Polen men det borde vara mycket lättare att simma till ön Rügen från området kring Trelleborg än att simma till Polen ändå har jag aldrig hört talas om att någon har simmat till Rügen.
Citera
2026-08-04, 00:24
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Polacker har nog ett specialintresse av att simma till Polen men det borde vara mycket lättare att simma till ön Rügen från området kring Trelleborg än att simma till Polen ändå har jag aldrig hört talas om att någon har simmat till Rügen.

Simma till Rügen? Det får tyskar göra. Det är inget som intresserar polacker.
Citera
2026-08-04, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Simma till Rügen? Det får tyskar göra. Det är inget som intresserar polacker.

Jo men Smygehamn till Rügen är bara halva avståndet så någon borde vara intresserad av det.
Citera
2026-08-04, 00:48
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Jag undrar hur många gånger han kissade och bajsade i vattnet.

Undrar vad Miljöpartiet säger om hans föroreningar av ett redan sjukt vattenklimat i Östersjön
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in