Bartłomiej "Foka"(Sälen) Kubkowski har nyligen som enda människa hitintills simmat från Sverige till Polen, en distans på 160 km det tog honom 55 timmar.
Reglerna var sådana att simmaren inte fick sova eller vila sig under simningen och inte röra den medföljande båten. Simmaren fick vatten och mat på långa pinnar.
160 Km tycks mig vara mycket långt tidigare har jag hört att det är svårt att simma över engelska kanalen som är 34 km bred. Varför har det inte uppmärksammats i Sverige?
Många har försökt före honom och nån fick avbryta några kilometer från målet.
Det är svårare att hålla sig flytande på grund av det bräckta vattnet i östersjön medan i medelhavet och atlanten är det mycket lättare att simma, östersjön är också kallare.
Många har försökt före honom och nån fick avbryta några kilometer från målet.
Det är svårare att hålla sig flytande på grund av det bräckta vattnet i östersjön medan i medelhavet och atlanten är det mycket lättare att simma, östersjön är också kallare.
Polacker har nog ett specialintresse av att simma till Polen men det borde vara mycket lättare att simma till ön Rügen från området kring Trelleborg än att simma till Polen ändå har jag aldrig hört talas om att någon har simmat till Rügen.
Polacker har nog ett specialintresse av att simma till Polen men det borde vara mycket lättare att simma till ön Rügen från området kring Trelleborg än att simma till Polen ändå har jag aldrig hört talas om att någon har simmat till Rügen.
Simma till Rügen? Det får tyskar göra. Det är inget som intresserar polacker.