2026-08-02, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det är väl inte "alltså" vad artikeln handlar om, snarare par där det inte funkar?

Den handlar om "Brist på donatorer gör att Region Stockholm nu har börjat köpa spermier från Danmark" det innebär ju att både par och ensamma tjejer kan använda sig av detta
Citera
2026-08-02, 13:23
Medlem
En donator får ge upphov till barn i högst sex familjer.
Men Danmark säljer spermier till hela Europa vilket gör
att en person kan bli genetisk förälder till 25 personer.

I Stockholm skulle 80 personer behöva donera spermier varje år, nuläget är det endast 25.
https://www.sverigesradio.se/artikel/stockholm-koper-danska-spermier-risk-for-lagkrock
Citera
2026-08-02, 13:23
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Det råder nog tyvärr en hel del äggröta i de där gamla äggkorgarna.. så spelar nog ingen roll hur mycket sperma man skickar in.
Citera
2026-08-02, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Så någon ska använda mina spermier för att tillverka ett barn, då blir ju jag pappa?
Hade inte varit så kul att bli uppsökt om 20 år av en unge som vill träffa sin riktiga pappa haha.

Ja, dessutom kan en räkning trilla ner där du får betala underhåll i 20 år.
Vad gäller arvsregler vet jag inte riktigt men så länge ingen adopterar ungen så lär de kunna ställa krav på sin laglott också.
Citera
2026-08-02, 15:38
Medlem
Fantens avatar
Det är väl snarare ett sundhetstecken ändå? Om man inte kan få barn på naturligt sätt - oavsett om det är för att man är för jobbigt att ens ligga med eller av mer medicinska skäl så är det i min bok ett tecken på att man inte ska ha barn.
Citera
2026-08-02, 18:59
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Hur mycket kostar spermier av högsta ariska kvalitet?
Citera
2026-08-04, 12:56
Medlem
Helvete vad jobbigt när ungen börjar prata och man inte förstår ett skit av vad de säger!

Citat:
Ursprungligen postat av Crops
Brist på donatorer gör att Region Stockholm nu har börjat
köpa spermier från Danmark – vilket kan krocka med svensk lag.

Varje år vänder sig över 2 000 stockholmare till regionen för att få hjälp
att bli med barn. Omkring 355 av dem behöver donerade spermier.
I Stockholm doneras spermier av ungefär 25 personer per år, och
därför har regionen börjat köpa donerade spermier från Danmark.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=1febf161-892e-495a-8ee7-d0cbae407ac8

Tankar om bristen på donatorer i Stockholm och Danska spermier i Sverige?
Citera
2026-08-06, 12:25
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
Alltså 355 kvinnor som inte har hittat den "rätta" ska bli ensamstående mammor. Jag bli inte alls förvånad om det kan sitta där framför datorn och välja ut. Precis som män vore djur

En pappa i ett barn liv är tydligen inte viktig. Det är ju den signalen man sänder ut till alla Sveriges män. Tycker så synd om dessa doneringsbarn. Mamma har tagit bort pappan i deras liv. varför inte ta bort pappadagar också.

Hmm, anar jag en incel bakom din illa dolda frustration över att du inte får komma till skott?
Citera
2026-08-06, 12:35
Medlem
helvete vad jobbigt när man inte förstår vad ungen säger sen..

Citat:
Ursprungligen postat av Crops
Brist på donatorer gör att Region Stockholm nu har börjat
köpa spermier från Danmark – vilket kan krocka med svensk lag.

Varje år vänder sig över 2 000 stockholmare till regionen för att få hjälp
att bli med barn. Omkring 355 av dem behöver donerade spermier.
I Stockholm doneras spermier av ungefär 25 personer per år, och
därför har regionen börjat köpa donerade spermier från Danmark.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=1febf161-892e-495a-8ee7-d0cbae407ac8

Tankar om bristen på donatorer i Stockholm och Danska spermier i Sverige?
Citera
2026-08-06, 12:43
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Hur mycket kostar spermier av högsta ariska kvalitet?

Från mig får din hustru dem helt gratis!

Men annars klurigt som tusan med donatorer. Inte bara är vet man väldigt lite om genetiska drag (inte minst vilka dispositioner som finns för att det skall bli en intelligent avkomma), men det finns även många misstag som beror på rent slarv. Mest tydligt då vita kvinnor och par har fått svartingar, i något fall även tvillingar. Det har då rört sig om mänskliga faktorn, att man blandat ihop eller inte förstått spermiernas märkning. Men då är det ju redan för sent och man kommer behöva dras med dessa resten av livet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in