2026-08-19, 18:06
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konta-Kinte
Eller någon som gjort på annat sätt? Hissat upp bilen fram och skrapat ren kugg för kugg på krans-ringen?
Har gjort så på flera bilar .
Framför allt barnbarnen har en tendens att köra med skrapande bromsar länge innan jag blir less på att höra eländet och skruvar åt dom .
Induktionen tenderar att göra kuggkransen svagt magnetisk så mettallfammet fastnar på den.

Då gäller mejsel och tryckluft.
Citera
2026-08-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Har gjort så på flera bilar .
Framför allt barnbarnen har en tendens att köra med skrapande bromsar länge innan jag blir less på att höra eländet och skruvar åt dom .
Induktionen tenderar att göra kuggkransen svagt magnetisk så mettallfammet fastnar på den.

Då gäller mejsel och tryckluft.

Okey jag snurrade runt och skrapade rent kugg för kugg på krans-ringen genon lilla hålet. Var lite skitiga. Vissa kuggar var lite lägre än andra mer nötta liksom. Men dom var inte av nånstans. Men nu är båda sidor rena har även gjort ren givare och magneten funkar på båda givarna åxå. Men när jag släcker lampan och kör iväg så tänds den igen under körning så fort jag bromsar. JAg vet inte om det är fel på givarna eller krans-ringarna suck. Är väl ganska mycket jobb att byta ringarna mycket som måste bort först.
Citera
2026-08-20, 18:39
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Konta-Kinte
Okey jag snurrade runt och skrapade rent kugg för kugg på krans-ringen genon lilla hålet. Var lite skitiga. Vissa kuggar var lite lägre än andra mer nötta liksom. Men dom var inte av nånstans. Men nu är båda sidor rena har även gjort ren givare och magneten funkar på båda givarna åxå. Men när jag släcker lampan och kör iväg så tänds den igen under körning så fort jag bromsar. JAg vet inte om det är fel på givarna eller krans-ringarna suck. Är väl ganska mycket jobb att byta ringarna mycket som måste bort först.
Den tänds först när du bromsar?
I så fall är det ju inte givarna, nu fungerar väl olika system på olika sätt men generellt fungerar ABS så att om givarna är hela och har kontakt så slocknar lampan några sekunder efter du dragit igång bilen, om kransarna är trasiga eller saknas så tänds lampan när du rullat några meter.
Om det hackar och lampan tänds under inbromsning så kan det vara en sprucken krans som gör det, men du har känt på kransarna och det är ingen som sitter lös och det finns ingen spricka i ringen om jag förstår saken rätt?
I så fall kan ju problemet ligga i ABS-styrningen. Kallödningar har ju förekommit på vissa, eller glappkontakt i kontakter kan också vara en felkälla.
Citera
2026-08-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Den tänds först när du bromsar?
I så fall är det ju inte givarna, nu fungerar väl olika system på olika sätt men generellt fungerar ABS så att om givarna är hela och har kontakt så slocknar lampan några sekunder efter du dragit igång bilen, om kransarna är trasiga eller saknas så tänds lampan när du rullat några meter.
Om det hackar och lampan tänds under inbromsning så kan det vara en sprucken krans som gör det, men du har känt på kransarna och det är ingen som sitter lös och det finns ingen spricka i ringen om jag förstår saken rätt?
I så fall kan ju problemet ligga i ABS-styrningen. Kallödningar har ju förekommit på vissa, eller glappkontakt i kontakter kan också vara en felkälla.

Tack för bra svar. Den har tänts både vid bromsning och vanlig rull. Men såg ingen spricka i nån krans. Ska försöka känna på nån kontakt imon. Usch abs-styrning låter som mkt jobb. En verkstad felsökte jag knäppte kort men svårt se vad som står. typ vänster framhjul sen nåt med krets öppen.
Citera
2026-08-23, 13:01
Medlem
Finns inga tecken alls på att det skulle vara abs-styrboxen. Jag ska köpa ett oscilloskop. Då kommer jag få veta både om givaren och kransen är riktig.

En fråga: Om krans-ringen har ojämna kuggar och dessa kuggar får dålig eller ingen kontakt med givaren kommer lampan tändas då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in