2026-08-02, 09:16
Medlem
slagskotts avatar
Den jävla sommaren är snart över och med en vecka kvar tills semestern är det bara planering kvar tills man förhoppningsvis får fyllt frysen med svamp igen.

Jag har 100+ waypoints som jag överfört fån gps:en till datorn och sedan manuellt lagt över till mymaps men jag finner inget sätt att faktiskt navigera utifrån mymaps när jag väl kommer ut i skogen och speciellt inte när man befinner sig i terräng där man helt saknar mobiltäckning, någon som har andra bra metoder, mjukvara eller hårdvara?
Citera
2026-08-02, 09:37
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Doc går helt efter väderkorn och magkänsla för var finna Karl Johan.

Odalmäns praktika, som att mossan växer på nordsidan och slikt nedärvt från min en gång bondesläkt.

Alltid min vintage S1LVA orienterar-kompass med, så att inte riskerar gå vilse och återfinnas av M1ssin' Peeps först till påska.

Appar, är leksaker för amatörer utan skogsmanna- och skokvinno-insikt.
Citera
2026-08-02, 10:09
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
Doc går helt efter väderkorn och magkänsla för var finna Karl Johan.

Odalmäns praktika, som att mossan växer på nordsidan och slikt nedärvt från min en gång bondesläkt.

Alltid min vintage S1LVA orienterar-kompass med, så att inte riskerar gå vilse och återfinnas av M1ssin' Peeps först till påska.

Appar, är leksaker för amatörer utan skogsmanna- och skokvinno-insikt.

Om du har 100+ olika ställen på ett område sträckandes 50-100 kvadratmil som du besöker 1-2 gånger per år i landskap som du aldrig besökt annars så är det för mig omöjligt att komma ihåg vart/hur man kommer dit, vilka ställen som skogsmaskiner röjt osv.

Jag har mymaps på paddan med kordinater som vi använder för att navigera till själva tilltänkta parkeringen och sedan har vi varsina garmin e-trex för att inte helt rota bort oss i skogen.
Citera
2026-08-02, 10:56
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag går mycket på vad det är för marktyper och vilken svamp jag söker. Även när på året är bra att bejaka.

Vissa trivs i mellan skog och gamla ängsmarker som tex kantareller. Andra som tex pepparriska gillar tall och sand eller blodriskan som verkar dras till björkpartier.

Man kan nästan känna i jord och i mossa vilken svamp som bör finnas där.
Citera
2026-08-02, 11:07
Medlem
AlfaQhards avatar
Man känner på lukten om det finns svamp
Citera
2026-08-02, 12:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Plockade mängder med kantareller i början av juli men sen har de torkat bort. Karl-johan eller andra soppar har jag inte sett ett spår av.
Citera
2026-08-02, 16:41
Avstängd
Åh, jag vet inte, har du funderat på att plotta det på en fysisk karta av papper? Eller är karta och kompass för svårt för moderna cucks som dig att använda sig av? Why are you gheey?
Citera
2026-08-02, 16:57
Avstängd
Var det en typisk flashbacktävling nu igen?
Gå bara ut i skogen bakom huset och plocka svamp. Lite mindre än tidigare år i närtid, men nån liter i timmen hittar man om man vet var de brukar vara.
Mobilen i fickan, vilse går man inte, men bra om man bryter benet eller nåt och behöver ringa 112.
Hoppas faktiskt på lite regn på nätterna nu så man kan plocka av sina ställen en gång till om några dagar.
Så jävla överdrivet allt ska bli jämnt.
Skäms ni inte?
Citera
2026-08-04, 11:45
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Jag har mymaps på paddan med kordinater som vi använder för att navigera till själva tilltänkta parkeringen och sedan har vi varsina garmin e-trex för att inte helt rota bort oss i skogen.
Tack för tipset! Doc kommer överväga MyMaps med koordinater och Garmin eTrx.

Min vintage handhållna Garmin nüvi 42 LM tar en lunch på sig koppla upp emot satelliter och har varit så ända sedan den köptes ny. Men eTrx bör väl lira i min 5G iOs 26.x.x-uppdaterade iPhone om appen väl nedladdad.
Citera
2026-08-04, 18:12
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
Tack för tipset! Doc kommer överväga MyMaps med koordinater och Garmin eTrx.

Min vintage handhållna Garmin nüvi 42 LM tar en lunch på sig koppla upp emot satelliter och har varit så ända sedan den köptes ny. Men eTrx bör väl lira i min 5G iOs 26.x.x-uppdaterade iPhone om appen väl nedladdad.

Dum fråga förmodligen men kopplar en iphone upp mot satteliter ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in