2026-08-02, 20:56
Medlem
israelisinnocents avatar
Funderade faktiskt på hur thaiplockarna aldrig stöter på björn

Hur många är de ungefär per sommar?
Citera
2026-08-02, 21:05
Medlem
Äntligen kanske vissa förstår att björnen är ett farligt djur.
Citera
2026-08-02, 21:55
Medlem
Kul throwback till när twitter överöstes av kvinnor som hellre stötte på en björn i skogen än en man..
Citera
2026-08-02, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kanske hade hon hund med sig? Det ökar risken en del att bli attackerad. Även älgar kan ju bli aggressiva när man har hund med sig.

Nej, hon var ensam. Det regnade, vilket kan ha lett till att björnen inte hörde henne.
Citera
2026-08-02, 22:27
Medlem
Var är ni alla som tycker att björnen bara går till anfall mot gubbar i flanellskjorta med gevär? Ni är så osynliga i den här tråden.
Citera
2026-08-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Funderade faktiskt på hur thaiplockarna aldrig stöter på björn

Hur många är de ungefär per sommar?

Har ökat till knappt 1000 personer I år, verkar bara vara 1 thailändska resten män. För några år sedan va de flera 1000 personer som kom men inga kvinnor, ser du en thailändska ute och plockar bär är de en som bor i Sverige och är importerad..
Citera
2026-08-02, 23:01
Medlem
Såg bilderna på kvinnans skador i Aftonbladet, jag hoppas verkligen att hon återhämtar sig snabbt.
Coolt av hennes bekanta att ta hand om henne och köra hanne till sjukhuset. Strongt av alla inblandade!
Ber för henne ikväll, för att han snart skall vara återställd.
Tror också på att man skall höras när man är ute i skogen, man kan ju gå och sjunga så att djuren hör när man kommer traskande.
Citera
2026-08-03, 01:38
Avstängd
StoreSvartes avatar
Och folk gjorde narr av mig för att jag startade den här tråden:

(FB) Vad bör man ta med sig ut i skogen för att skydda sig mot björnar och vargar?

Björnen är ett farligt djur. Man ska inte vandra i skogen utan skydd. Speciellt om man ska plocka blåbär. Det är ju verkligen en festmåltid för björnen när den hittar både en god vandrande köttbit och en massa färdigplockade blåbär. Mums..
Citera
2026-08-03, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Nej, hon var ensam. Det regnade, vilket kan ha lett till att björnen inte hörde henne.

Låter rimligt. Björnar brukar flytta sig för människor. De ser oss inte som byten utan uppfattar människan som ett hot eller något obekant. Så de flyr ofta.
Citera
2026-08-03, 08:10
Medlem
Lite statistik som beskriver risken.

Det inträffar i genomsnitt mindre än en till två attacker per år i Sverige. Nära 90 % av den svenska befolkningen går ut i skog och mark för naturupplevelser eller promenader under ett år.Drygt 40–50 % plockar bär eller svamp årligen.Var femte person är ute i naturen minst en gång i veckan.

Så någon kan räkna ut risken att bli attackerad av björn i Sverige. Hon hade hemsk otur. Dock har antal attacker ökat jmf med 1900-talet. Under 100 år dödades 1 person av en björn.
Citera
2026-08-03, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Lite statistik som beskriver risken.

Det inträffar i genomsnitt mindre än en till två attacker per år i Sverige. Nära 90 % av den svenska befolkningen går ut i skog och mark för naturupplevelser eller promenader under ett år.Drygt 40–50 % plockar bär eller svamp årligen.Var femte person är ute i naturen minst en gång i veckan.

Så någon kan räkna ut risken att bli attackerad av björn i Sverige. Hon hade hemsk otur. Dock har antal attacker ökat jmf med 1900-talet. Under 100 år dödades 1 person av en björn.

Nu var björnen nästan utrotad för 100 år sedan då stammen bestod av drygt 100 individer , ända fram till början av 2000-talet så var antalet individer under 1000. Så statistiken blir rätt sned med tanke på att stammen består av en bra bit över 3000 individer idag så ökar såklart risken betydligt att man överraskar en björn ute eller stöter på en utsvulten björn på våren.

Nu är inte jag så orolig att bli uppäten av en björn, men jag tycker att det blir lite missvisande att säga att bara 1 person har blivit dödad av björn på 100 år när det knappt fanns några björnar för 100 år sedan.
Citera
2026-08-03, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Nu var björnen nästan utrotad för 100 år sedan då stammen bestod av drygt 100 individer , ända fram till början av 2000-talet så var antalet individer under 1000. Så statistiken blir rätt sned med tanke på att stammen består av en bra bit över 3000 individer idag så ökar såklart risken betydligt att man överraskar en björn ute eller stöter på en utsvulten björn på våren.

Nu är inte jag så orolig att bli uppäten av en björn, men jag tycker att det blir lite missvisande att säga att bara 1 person har blivit dödad av björn på 100 år när det knappt fanns några björnar för 100 år sedan.

Det är ju sant. från 1902-2007 dödades en person. Sen säger jag att antalet attacker har ökat till 1-2 om året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in