Citat:
Jag har en bostadsrätt i en medelstor stad som antagligen är för liten för att direkt atombombas i händelse av krig, så jag skulle vilja förvandla den till en bunker som kan stå emot radioaktivt nedfall.
Till att börja med så tänkte jag köpa en pansardörr att installera bakom den vanliga dörren mot trapphuset. I en bostadsrätt får jag väl göra vad jag vill så länge det är bakom den "vanliga" dörren? Och innanför fönstrena (i markhöjd) tänkte jag installerna stängbara pansarluckor, det får jag väl också göra så länge de är på insidan?
Det finns två ventilationshål, en i badrummet och en i sovrummet och jag tänkte installera såna där handvevade filtersystem på dem.
Gör jag det så är väl lägenheten lufttät och lika immun mot radioaktivt nedfall (och folk som försöker bryta sig in) som skyddsrummen i lägenheter byggda under kalla kriget? Eller har jag missat något?
Till att börja med så tänkte jag köpa en pansardörr att installera bakom den vanliga dörren mot trapphuset. I en bostadsrätt får jag väl göra vad jag vill så länge det är bakom den "vanliga" dörren? Och innanför fönstrena (i markhöjd) tänkte jag installerna stängbara pansarluckor, det får jag väl också göra så länge de är på insidan?
Det finns två ventilationshål, en i badrummet och en i sovrummet och jag tänkte installera såna där handvevade filtersystem på dem.
Gör jag det så är väl lägenheten lufttät och lika immun mot radioaktivt nedfall (och folk som försöker bryta sig in) som skyddsrummen i lägenheter byggda under kalla kriget? Eller har jag missat något?
Den stora frågan är hur länge du tänkt att vara i din bunker och vad som finns kvar därute när du ska lämna den... Personligen är jag inte säker på att jag skulle vilja överleva en kärnvapenattack eftersom livet efteråt skulle vara en livslång misär i en dystopisk värld som inte liknar nåt vi kan tänka oss. Bygga upp ett atombombat Sverige när övriga världen också ligger i ruiner är långt svårare än man föreställer sig, med tanke på att industrierna inte längre finns och den föda som finns i princip är de konserver som finns kvar och vattnet är det buteljerade vattnet som överlevt. Utslagna kärnkraftverk lär läcka radioaktivitet som förorenar allt naturligt vatten, grödor och djur som överlevt.