Citat:
Ursprungligen postat av
DyslexiKungen
Vad tror ni är orsaken?

Liftning är en social relation, inte en gratisresa. Det är bara i amerikanska filmer liftare åker på lastbilsflaket och inte pratar med föraren.
Undrar om det inte är så att unga (liftare brukar vara unga som inte har pengar) idag är mer socialt handikappade, för liftar du måste du kunna sitta och snacka med främlingar. Liftar man kan man inte stänga in sig och lyssna på sin mobiltelefon och scrolla utan man måste vara social och trevlig.
Sedan har nog unga mer pengar i vår tid från swishande mamma och pappa, och de bor hemma till de är närmare 30 år. Så du messar mamma och pappa om pengar till tåg, buss eller hyrbil.
Unga jobbar inte utan är försörjda av sina föräldrar upp till hög ålder. När jag var ung och jobbade ville man ju inte slösa sin pengar på tåg- eller bussbiljetter. Man behövde spara sina pengar så att man hade någonstans att bo när man kom fram till sitt resmål. Det tror jag inte unga gör idag.
Kanske tycker dagens unga att lifta tar för lång tid? Det kunde ju ibland ta en hel dag för så kort sträckor som tio mil. Hade man tur kom man Stockholm-Göteborg under en direkt körning.
Kanske är det också så att idag är det utländska förare i lastbilar, förare från Rumänien och andra ställen, och folk är misstänksamma mot utlänningar som vi inte var förr.
Jag liftade en hel del på 1980-talet, det var smidigt och sparade pengar. Och tog också upp liftare på därefter på 90-talet när jag tagit körkort och hade bil. Särskilt på långkörningar var liftare ett välkommet avbrott för mig. Har inte tagit upp liftare på den här sidan sekelskiftet.