2026-08-01, 13:40
Medlem
Vem vill ta upp två svettiga snubbar som luktar skit?
Dessutom riskerar man att få halsen avskuren.

Det är aldrig två snygga kvinnliga fotomodeller som önskar åka med.
Skulle det vara så blir du ändå anklagad för att ha tafsat på dem eller något annat hittepå.

Nej, jag köpte en bil för att jag inte gillar att åka med andra människor.
Vill jag åka med andra så tar jag bussen.
Lifta 2026 är nog stendött.
2026-08-01, 13:48
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Nej det gjorde man inte .. Vet inte vad du har fått för dig att det stod liftare överallt.

Var det bara inte så att du bodde nära ett gruppboende för svagbegåvade ?

Just 90-talet vågar jag inte uttala mig om men på 70- och 80-talet när jag växte upp såg man liftare överallt. Jag och mina kompisar liftade också om än kortare sträckor på 2-3 mil.

Det fanns också de som liftade längre. De brukade ha skyltar med platsen de ville till.
2026-08-01, 14:07
Medlem
immenhusens avatar
Det beror nog på var i landet du befinner dig. Vanligare i norr, desto mer sällsynt i söder. Liftade själv i Norrbotten förra året. Jag skulle däremot aldrig plocka upp någon - eller ens lifta själv - söder om Dalälven.

/AI
2026-08-01, 14:13
Medlem
auruns avatar
Körde runt i Danmark några veckor sen. Såg liftare överallt.
2026-08-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Nej, jag köpte en bil för att jag inte gillar att åka med andra människor.
Vill jag åka med andra så tar jag bussen.
Lifta 2026 är nog stendött.

Precis, ingen behöver lifta idag. Det finns andra alternativ som alla har råd med. Idag har alla råd med tåg och var och varannan 19-åring har en egen bil. På den tiden man liftade så var resor något mycket dyrare och exklusivare.
det är extremt få som väljer att lifta för att spara några småslantar.. Samma sak med att det inte längre byggs studentkorridorer i universitetsstäderna, folk betalar hellre lite extra för en minimal etta. Utvecklingen har skämt bort oss.
2026-08-01, 14:21
Medlem
Har inte liftat edit: okej det är väl att lifta om man hoppar in i en bil men jag sökte inte aktivt efter det. Men fick skjuts av ett okänt par en gång för 20 år sen dom frågade mig om jag ville ha lift. I bilen berättade jag ville bli stuntman det ösregnade också och gick en lång sträcka så det var väldigt snällt av dom
Idag hade jag nog bara gått och tackat.
Men min dröm var lite mer invecklat, missbedömde marknaden då att skulle ha flygit över till Los Angeles
Senast redigerad av Freedom46 2026-08-01 kl. 14:38.
2026-08-01, 14:37
Medlem
HBTKuks avatar
Tycker man såg liftare oftare förr. Men som många redan varit inne på är samhället otryggare och liftande farligt.

Jag liftade från Rumänien i yngre dagar. Det höll på att sluta illa.
2026-08-01, 14:44
Medlem
Triplefaces avatar
Samhället har egentligen inte blivit otryggare för gemene man. Däremot är folk mer curlade idag och därmed fegare, och upplever att samhället blivit farligare. Det är även ett mer osocialt samhälle där folk är inne i sin smartphone-bubbla och undviker interaktioner med främlingar till varje pris.
2026-08-01, 15:05
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen

Vad tror ni är orsaken?

Liftning är en social relation, inte en gratisresa. Det är bara i amerikanska filmer liftare åker på lastbilsflaket och inte pratar med föraren.

Undrar om det inte är så att unga (liftare brukar vara unga som inte har pengar) idag är mer socialt handikappade, för liftar du måste du kunna sitta och snacka med främlingar. Liftar man kan man inte stänga in sig och lyssna på sin mobiltelefon och scrolla utan man måste vara social och trevlig.

Sedan har nog unga mer pengar i vår tid från swishande mamma och pappa, och de bor hemma till de är närmare 30 år. Så du messar mamma och pappa om pengar till tåg, buss eller hyrbil.

Unga jobbar inte utan är försörjda av sina föräldrar upp till hög ålder. När jag var ung och jobbade ville man ju inte slösa sin pengar på tåg- eller bussbiljetter. Man behövde spara sina pengar så att man hade någonstans att bo när man kom fram till sitt resmål. Det tror jag inte unga gör idag.

Kanske tycker dagens unga att lifta tar för lång tid? Det kunde ju ibland ta en hel dag för så kort sträckor som tio mil. Hade man tur kom man Stockholm-Göteborg under en direkt körning.

Kanske är det också så att idag är det utländska förare i lastbilar, förare från Rumänien och andra ställen, och folk är misstänksamma mot utlänningar som vi inte var förr.

Jag liftade en hel del på 1980-talet, det var smidigt och sparade pengar. Och tog också upp liftare på därefter på 90-talet när jag tagit körkort och hade bil. Särskilt på långkörningar var liftare ett välkommet avbrott för mig. Har inte tagit upp liftare på den här sidan sekelskiftet.
2026-08-01, 15:14
Medlem
liftade mycket när jag var ung för 40-45 år sen
men sen varnades det för att åka svart taxi nu vågar man inte ens åka riktig taxi
2026-08-01, 15:14
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Hej!

Jag tänkte att förut så såg man oftare liftare ut i trafiken, varför har det minskat nu..

Hittade en artikel och då tänkte jag att liftarna har minskat? Är folk rädda nuförtiden?

https://www.sydsvenskan.se/skane/ronny-har-liftat-genom-alla-skanes-33-kommuner-pa-fem-dagar/

Vad tror ni är orsaken?
Jag såg liftare senast igår. Var visserligen i Danmark…
2026-08-01, 15:15
Medlem
Citat:
Hej!

Jag tänkte att förut så såg man oftare liftare ut i trafiken, varför har det minskat nu..

Hittade en artikel och då tänkte jag att liftarna har minskat? Är folk rädda nuförtiden?

https://www.sydsvenskan.se/skane/ronny-har-liftat-genom-alla-skanes-33-kommuner-pa-fem-dagar/

Lättare att ta sig fram kollektivt på många platser. Sen att folk kollat för mycket på skräckfilmer kan ju ha bidragit till att avstå från att lifta längs vägarna....

Vad tror ni är orsaken?

Lättare att ta sig fram kollektivt på många platser. Sen att folk kollat för mycket på skräckfilmer kan ju ha bidragit till att avstå från att lifta längs vägarna....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in