2026-07-31, 23:04
Medlem
Gauls avatar
2019 kom den koreanska filmen Parasit och blev hyllad världen över. När jag såg den så tänkte jag att det var mycket märkligt att de i Sydkorea infört någon slags turboversion av en västerländsk kapitalistisk demokrati, sedan klagade på hur hemskt det var. Sedan dess har jag konsumerat diverse koreanska kulturyttringar och har noterat samma tema. Jag såg till exempel en tv-serie om en sydkorean som köpte en alldeles för dyr lägenhet i Seoul, och sedan jobbade han nästa ihjäl sig samtidigt som lägenhetens värde minskade istället för att öka (kommer inte ihåg vad serien hette).

Samma folk har också skapat ett land värre än många dystopiska berättelser. Att bo i Nordkorea är att likställa att bo i den fiktiva världen i novellen 1984. Sovjetunionen gjorde vissa försök att ge mer frihet till folket, och till slut så föll Sovjet. Nordkorea verkar dock fortsätta i all evighet, alldeles oavsett hur illa befolkningen behandlas eller hur dåligt ekonomin går. Jag har aldrig stött på någon koreansk kulturyttring där de reflekterar över varför exempelvis europeiska länder klarar av att ha ett kapitalistiskt samhälle och ändå ha behagliga liv, men inte de klarar detta. Det är ungefär som att någon köper en ny Mercedes, trycker gasen i botten och aldrig släpper den tills de krockar, sedan beklagar sig att bilar är hemska och farliga.

Regissören av Parasit sade till och med "we all live in the same country, called Capitalism", men hur många i t.ex. Sverige eller Italien jobbar ihjäl sig och spenderar ändlöst med pengar så som många i Sydkorea gör?
Citera
2026-07-31, 23:40
Medlem
Ta ett coolt ställe i valfri stad där det hänger coola kids.

Ta en bild på detta spektakel, och fråga din kompis: ”vilken stad och land är detta?”

Din kompis kommer inte ha en aning. Ty allt är exakt en kopia av allt annat. Dom kommer dricka samma kaffedrink, och äta samma bakelse, och ha samma keps, och lyssna på samma musik, och sitta i ett likadant café.

Det är vad som menas, ”we all live in the same country called Capitalism”.

Generisk AI goyslop skit är vad vi har i varenda ”metropol”. Finns ingen själ och kultur. Allt är en multikulturell grå sörja!
Citera
2026-08-01, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
.
Generisk AI goyslop skit är vad vi har i varenda ”metropol”. Finns ingen själ och kultur. Allt är en multikulturell grå sörja!

Goyslop? Vad menar du med det?

Goy som i vad judar kallar icke-judar?
Citera
2026-08-01, 08:41
Medlem
Queutards avatar
Varför dra slutsatser från komedier på TV? Det är fiktion, inte dokumentär.

Asien är annorlunda från Europa på många vis. Tätare, mer folkrikt, större skillnader.

Frågan man borde ställa är snarare hur länge det kommer att fortsätta vara bekvämt i Sverige utan att man behöver anstränga sig? Det är inte en naturlag, utan mer ett undantag, som inte kommer att hålla i längden.

Parasit… visar bara hur okunniga människor är om Korea och Asien. Korea har gjort mängder av bra film i ett par decennier.
Citera
2026-08-01, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Goyslop? Vad menar du med det?

Goy som i vad judar kallar icke-judar?

Dålig och ohälsosam mat, till exempel mat från McDonalds

- Bror ska vi dra till McDonalds senare och damma en fet BigMac?

- Nej min älskade broder det där är goyslopp.
https://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=Goyslop

Ett helt underbart uttryck. Och går att användas bredare än mat. Går att applicera på kultur, musik, böcker, osv. Det handlar om degenererande innehåll.

ADL etc kommer säga det är ett antisemitiskt uttryck. Men som jag använder det, och som jag hört andra använda det, är att ingen använder det som ett antisemitiskt uttryck. Ordet Goy är inte ett antisemitiskt ord!
Senast redigerad av Devalvera 2026-08-01 kl. 09:46.
Citera
2026-08-01, 17:04
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Ta ett coolt ställe i valfri stad där det hänger coola kids.

Ta en bild på detta spektakel, och fråga din kompis: ”vilken stad och land är detta?”

Din kompis kommer inte ha en aning. Ty allt är exakt en kopia av allt annat. Dom kommer dricka samma kaffedrink, och äta samma bakelse, och ha samma keps, och lyssna på samma musik, och sitta i ett likadant café.

Det är vad som menas, ”we all live in the same country called Capitalism”.

Det är ju bara en stillbild. Tar du istället och dokumenterar en persons vecka så ser du massor med skillnader. I Korea så finner du en person som spenderar varenda vakna timme med att göra saker som i slutändan ska ge dem ett jobb på Samsung. I Italien så finner du folk som umgås med familj och vänner, dricker kaffe, sedan går till jobbet som ingenjör. De flesta i Sydkorea verkar vara besatta av status, framgång och pengar, sedan när de inte pallar trycker så reflekterar de aldrig över sin egen roll i varför det blev så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in