2026-07-30, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag blev varnad för en rubrik "Vårdcentralerna behövs inte".

Moderatorn (Ofay) skrev som motivering till varningen att "En rubrik ska vara saklig och neutral samt ge en rättvis och beskrivande bild av vad tråden handlar om". Jag tycker att det är uppenbart att tråden handlar om ifall vårdcentralerna behövs eller inte. Rubriken är alltså ett påstående som ska leda till en debatt.

I TS skriver jag om VC:s tillkortakommanden och om hur AI typ ChatGPT numera konkurrerar med dessa.

För mig är varningen fullkomligt obegriplig.'

------------------------------------------------

Jag skrev till Moderator och argumenterade för min sak (men utan verkan):

Men du är ju helt extremt intolerant ur yttrandefrihetssynpunkt. "Vårdcentralerna behövs inte" är ju uppenbarligen inte en fråga utan ett påstående. Om du säger till vem som helst att "Vårdcentralerna behövs inte" så är det ingen som uppfattar det som en fråga.

Min avsikt är givetvis en uppmaning till diskussion, när läsarna ställs inför påståendet. En del kanske svarar "Jo de behövs visst" och argunenterar för dem. Andra kanske amser att vårdcentralerna inte behövs. Åter andra tycker att de behövs men att AI kan ta över en hel del uppgifter. Det är det som kallas en seriös yttrandefrihetsdebatt.

Du skriver att "En rubrik ska vara saklig och neutral samt ge en rättvis och beskrivande bild av vad tråden handlar om". Men det handlar ju inte om en doktorsavhandling. Det handlar om Flashback! Du måste som jag veta att nivån på rubriksättning och inlägg på Flashback ingalunda lever upp till din akademiska idealbild, tvärt om.

Och varför ska en rubrik vara saklig och neutral? Jag har sett massor med osakliga och partiska rubriker för att inte tala om innehållet i inläggen.

Självklart inte missvisande i förhållande till det man vill ska diskuteras, men min rubrik tycker jag är kristallklar om vad som ska diskuteras, d.v.s. om vårdcentralerna behövs eller inte.

Och varför får inte rubriken vara partisk? Strider det mot yttrandefriheten?

Rubriken ska ge nen rättvisande och beskrivande bild av vad tråden handlar om. I min trådstart beskriver jag ju just vad tråden handlar om nämligen vårdcentralernas tillkortakommanden och problem. Är inte det tydligt nog? Det verkar som att du kräver samma standard som i vetenskapliga avhandlingar där dessa regelmässigt inleds med en strukturerad introduktion till avhandlingens upplägg.

Varför sabbar du för helt seriösa medlemmar på Flasback genom plötslig varning på grunder som verkar omotiverade och som knappast heller är praxis på Flashback. Vore det inte bättre att du i så fall helt civiliserat och vänligt uppmanar TS att förbätra rubriken. Men VARNAD? Kan du tänka dig att vid eftertanke ta tillbaka varningen? Om inte känns det mest som en förföljelse som gör att man undrar vad som ligger bakom Ett saknat frågetecken leder till varning. På ett yttrandefrihetsforum! Vad ÄR detta?

Många mods på forumet är födda i farstun. Det är sen gammalt.
Citera
2026-07-30, 10:11
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag vet inte vad tepezzt är och det gör inte heller Chat GPT. Ingen vedertagen term för datoranvändare.

Så gag ger upp länkandet.

Det är ju rätt klart vad min rubrik var och inläggen på FB samtvad Moderator tyckte.

Den här tråden andlar om en omotiverad varning.
ChatGPT? tempezzt är en användare: (FB) Omotiverad varning

Alltså när du gör en klagotråd så ställs liksom mods beslut inför en folkdomstol, på sätt å vis.

Vi behöver ju faktan om vad som gäller, som konversation med mod och hur tråden faktiskt ser ut.

Det är inte särskilt svårt att klicka på den tråd som mod korgade, gå upp i adressfältet och kopiera adressen.

Det är svårt för oss att avgöra om det var motiverat eller ej utan konversation och tråd.
Citera
2026-07-30, 10:24
Moderator
Carlboms avatar
Tråden har städats upp efter mycket diskussion kring hur man klipper och klistrar. Som inlägg nr #2 finns nu länkar till både PM-konversation och tråd i fråga.

/Moderator
Citera
2026-07-30, 17:29
Moderator
Maviels avatar
Jag förstår inte riktigt varningen som ju är för rubriken? Tycker heller inte att papperskorgen är rätt plats för tråden.
Citera
2026-07-30, 18:03
Medlem
tempeZZts avatar
Varningen är alltså för att rubriken är ett påstående som om det vore fakta medan tråden handlar om ifall vårdcentralerna spelat ut sin roll då alternativ finns?

Visst, rubriken är allt annat än bra och skulle varit något som "Har vårdcentralerna spelat ut sin roll?" eller "Behövs vårdcentraler längre?" men att varna för det är märkligt hårt.

Det hade varit synnerligen enkelt för moderatorn att justera rubriken till något mer passande.
Citera
2026-07-30, 18:08
Administrator
admin8s avatar
Citat:
Jag blev varnad för en rubrik "Vårdcentralerna behövs inte".

Tråden är återförd och din varning är borttagen. Om tråden ska flyttas till annat forum och/eller rubrik justeras så kommer moderatorerna ordna med detta. Men papperskorgen var inte rätt plats.

/admin8
Citera
2026-07-30, 19:33
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin8
Tråden är återförd och din varning är borttagen. Om tråden ska flyttas till annat forum och/eller rubrik justeras så kommer moderatorerna ordna med detta. Men papperskorgen var inte rätt plats.

/admin8

Mycket bra beslut. Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här