Citat:
Ursprungligen postat av
AlanGarner
Den nya elbilen från Ferrari, Luce, designad av Jony Ive har redan nått försäljningsmålet för 2026 på bara två månader.
”Målet, som uppges ha varit knappt 500 bilar, nåddes redan i juli, två månader efter lanseringen, trots kritik mot modellens ovanliga design. Enligt uppgifterna har stark efterfrågan från Kina drivit försäljningen.”
https://www.di.se/bil/ferraris-hanade-elbil-nar-forsaljningsmalet/
Otippat då bilen var så utskälld av alla Ferrarifans och förståsigpåare.
Är det här en ny front i kulturkriget? Kommer Jaguars helt nya giv också bli en succé?
Vad tror panelen?
Jag tror att Luce är en av de där designerna som hånas vid lansering men senare kommer att betraktas som ett viktigt formbrott.
När jag kollar på designen i olika videos ser jag tydliga modernistiska och Bauhausbesläktade drag. Nästan ett slags Gesamtkunstwerk-tänkande, där typografi, nyckel, reglage, ratt, instrument och exteriör behandlas som delar av samma visuella system. Ser också reduktion till tydliga grundvolymer, snarare än aggressivt skulpterade och pålagda “superbilsformer”. Material och konstruktion får tala... aluminium, glas, mekaniska reglage och synliga komponenter.
Men det är ju absolut inte någon bokstavlig 1920-tals-Bauhaus, inte så jag menar. Och designen har ju även mycket senmodernistisk industridesign, Braun, italiensk 1960–70-talsradikalism, Marc Newsons mjuka futurism och Jony Ives tekniska purism.
Men den centrala modernistiska idén syns i Luce - att föremålet (bilen i detta fall) inte ska
dekoreras för att
signalera fart eller lyx...snarare ska karaktär ska
växa fram ur volym, användning, material och konstruktion.
Jag gilllar't! Det är Ferrari - men en annan, parallell linje inom Ferrari.