2026-07-29, 20:58
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Ja löjligt. Bilen simulerar motorljud, precis som en liten unge som brummar när han sitter i en trampbil.

Det gör Porsches elbilar oxå...
2026-07-29, 21:18
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Det var en väntad framgång.

Det är rika hipsters som köper den dyra el-kälken.

Inte Old School Ferraristas.

Köparna, är de som samtidigt köper designer-merchen som nu drar in pengar. Väskor, lädervaror, jackor, nyckelringar. Den nya köpargruppen vill flasha sin nya leksak på caféet och på jobbet.

+1

Kanske några samlare också.

Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Och vad tror ni om Jaguar? De har ju blivit utskällda på samma vis. De nya bilarna är lovade i Oktober. Blir det också succé?

Jaguar är inte ett lyxvarumärke som Ferrari är.
Ferrari är som Hermes.
Jaguar som Gucci, i bästa fall numera.
Det är inte så svårt att hitta 500 pers globalt som vill köpa bilen och kan kasta de pengarna utan närmare eftertanke.
2026-07-29, 21:40
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det gör Porsches elbilar oxå...

Gud vad töntigt.
2026-07-29, 21:47
Medlem
Citat:
Otroligt. Bilen har högtalare som simulerar motorljud. Precis som en leksaksbil

Fy van vad löjligt.
Inte bara det, de programmerar också in ryck i motorn för att "simulera" känslan av att ha en växellåda.
2026-07-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ett av problemen med elbilar ur säkerhetssynpunkt är att man inte hör dem.
Hade du föredragit Glassbilens jingeltuta..?
De är ju internetuppkopplade hela bunten och i stort sett så byts hela flottan ut vart 5:e år, varför inte testa lite olika signaler, ett diskret plingande, en vibrator, en fläkt som låter t.ex. Samtliga av de ljuden är mer passande för nåt med elmotor, varför inte en metallkedja som släpar på undersidan så låter det lite mer som ett tåg.

Sen kan man ju tänka om designen på elbilar då de inte behöver en stor motorhuv, bygg i stället en front som ger maximal sikt och minimalt med skador på eventuella fotgängare som blir påkörda. Begränsa motorstyrka och hastighet elektroniskt i stadsmiljö, sätt i svagare motorer som inte orkar accelerera lika fort. Finns ingen som helst anledning för en "stadsjeep" på 3 ton att ha över 1000 hästar.
2026-07-29, 22:31
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Förmodligen är det Ferrari som i praktiken hotat sina kunder med att om de vill ha framtida allokeringar för F80 eller liknande nya modeller så måste de köpa en Luce. Finns absolut noll anledning att tro att folk skall köpa den.

Precis så är det!
2026-07-29, 23:16
Medlem
israelisinnocents avatar
Pr-kupp?

Har nånsin ferrari haft svårt att sälja sina lågt satta mål?
Frågan är hur mkt överpris de kan ta och om modellen funkar som investering
2026-07-29, 23:18
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
De är ju internetuppkopplade hela bunten och i stort sett så byts hela flottan ut vart 5:e år, varför inte testa lite olika signaler, ett diskret plingande, en vibrator, en fläkt som låter t.ex. Samtliga av de ljuden är mer passande för nåt med elmotor, varför inte en metallkedja som släpar på undersidan så låter det lite mer som ett tåg.

Sen kan man ju tänka om designen på elbilar då de inte behöver en stor motorhuv, bygg i stället en front som ger maximal sikt och minimalt med skador på eventuella fotgängare som blir påkörda. Begränsa motorstyrka och hastighet elektroniskt i stadsmiljö, sätt i svagare motorer som inte orkar accelerera lika fort. Finns ingen som helst anledning för en "stadsjeep" på 3 ton att ha över 1000 hästar.

Du tror att folk hade köpt det skräpet som du sitter och säger att de skall sälja? Skulle folk köpa en bil utan front med 65 hästar? Min bil har väldigt få syfte, syfte ett är att skydda mig som förare vid en olycka, precis alla andra utanför bilen är i mina ögon total och fullständigt ointressanta och det andra syftet är att ta mig från punkt a till punkt b med komfort.

Helt efterblivet att sitta som biltillverkare och tillverka en bil för att skydda någon som inte ens sitter i bilen, varför tror du någonsin att människor som går och köper bilar skulle vara intresserade av att lägga extrapengar på att skydda en fotgängare som inte ens varit med och betalat för bilen?
2026-07-29, 23:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Och min tvål vid handfatet ser plötsligt fräsig ut.

Di hänvisar till FT, som i sin tur hänvisar till "två med insyn". Sistnämnda artikeln (läsbar på omvägar) tar upp att "... former Ferrari chair Luca Cordero di Montezemolo called for the Luce to be stripped of its signature prancing horse badge".

Artikeln säger också att "The group had set a longer-term target to sell about 2,500 Luce vehicles by 2030, or 600 units each year. That represents about roughly 5 per cent of the carmaker’s total annual sales and is a target that many analysts see as achievable."
2026-07-29, 23:42
Medlem
AlanGarners avatar
Ja, driv du med dem som har makten och pengarna, det har människor gjort i alla tider för att känna sig mindre som förlorare.

Citat:
Det finns säkert okunniga kineser med pengar som köper Jaguars queerbilar med. De kommer tro att Jagual är ett europeiskt statusmärke precis som Fellali.
2026-07-29, 23:44
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Den nya elbilen från Ferrari, Luce, designad av Jony Ive har redan nått försäljningsmålet för 2026 på bara två månader.

”Målet, som uppges ha varit knappt 500 bilar, nåddes redan i juli, två månader efter lanseringen, trots kritik mot modellens ovanliga design. Enligt uppgifterna har stark efterfrågan från Kina drivit försäljningen.”

https://www.di.se/bil/ferraris-hanade-elbil-nar-forsaljningsmalet/

Otippat då bilen var så utskälld av alla Ferrarifans och förståsigpåare.

Är det här en ny front i kulturkriget? Kommer Jaguars helt nya giv också bli en succé?

Vad tror panelen?

Jag tror att Luce är en av de där designerna som hånas vid lansering men senare kommer att betraktas som ett viktigt formbrott.

När jag kollar på designen i olika videos ser jag tydliga modernistiska och Bauhausbesläktade drag. Nästan ett slags Gesamtkunstwerk-tänkande, där typografi, nyckel, reglage, ratt, instrument och exteriör behandlas som delar av samma visuella system. Ser också reduktion till tydliga grundvolymer, snarare än aggressivt skulpterade och pålagda “superbilsformer”. Material och konstruktion får tala... aluminium, glas, mekaniska reglage och synliga komponenter.

Men det är ju absolut inte någon bokstavlig 1920-tals-Bauhaus, inte så jag menar. Och designen har ju även mycket senmodernistisk industridesign, Braun, italiensk 1960–70-talsradikalism, Marc Newsons mjuka futurism och Jony Ives tekniska purism.

Men den centrala modernistiska idén syns i Luce - att föremålet (bilen i detta fall) inte ska dekoreras för att signalera fart eller lyx...snarare ska karaktär ska växa fram ur volym, användning, material och konstruktion.

Jag gilllar't! Det är Ferrari - men en annan, parallell linje inom Ferrari.
2026-07-29, 23:50
Medlem
AlanGarners avatar
Jag gillar den faktiskt också på samma sätt. Det är en ikonisk industriell design och kommer garanterat bli ett samlarobjekt som går upp i värde med åren. Den är ju ett historiskt avsteg från en klassisk Ferrari och det kommer komma fler elektriska modeller i framtiden, den här blir originalet.

Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Jag tror att Luce är en av de där designerna som hånas vid lansering men senare kommer att betraktas som ett viktigt formbrott.

När jag kollar på designen i olika videos ser jag tydliga modernistiska och Bauhausbesläktade drag. Nästan ett slags Gesamtkunstwerk-tänkande, där typografi, nyckel, reglage, ratt, instrument och exteriör behandlas som delar av samma visuella system. Ser också reduktion till tydliga grundvolymer, snarare än aggressivt skulpterade och pålagda “superbilsformer”. Material och konstruktion får tala... aluminium, glas, mekaniska reglage och synliga komponenter.

Men det är ju absolut inte någon bokstavlig 1920-tals-Bauhaus, inte så jag menar. Och designen har ju även mycket senmodernistisk industridesign, Braun, italiensk 1960–70-talsradikalism, Marc Newsons mjuka futurism och Jony Ives tekniska purism.

Men den centrala modernistiska idén syns i Luce - att föremålet (bilen i detta fall) inte ska dekoreras för att signalera fart eller lyx...snarare ska karaktär ska växa fram ur volym, användning, material och konstruktion.

Jag gilllar't! Det är Ferrari - men en annan, parallell linje inom Ferrari.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in