2026-07-29, 14:36
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Jag har känslan av att vi börjar närma oss en vändning. Jag tror att det är många som börjar tänka om. Fr.om. 1 juli (kommer att träda på kraft på riktigt i augusti) gäller mobilförbud i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan och fritidshemmet. Förbudet är en bred överenskommelse och kommer med ej att hävas oavsett vem som vinner valet. Händer massa andra saker bakom kulisserna och ett byte av regering kommer att kunna trycka in mer resurser i välfärden. Tror verkligen att vi står inför en vändpunkt i denna och många andra frågor.

Heja Sverige!
Citera
2026-07-29, 14:53
Medlem
Room531s avatar
Glöm inte att det är SKOLPLIKT.
😅
Det här är en del av varför man inte gillar fria sociala medier, 200.000+ visningar som visar galenskapen som nu gått ännu längre i skolsystemet & hjärntvätten mot folket...
t.ex. dylika saker som punkt 3...

& som vanligt med alla annan ologisk politik och propaganda I synk med en massa delar av världen, Amerika, sydamerika, England, Australien, osv med samma galna, korruptionsdrivna, centralstryrda indoktrinering.
Citera
2026-07-29, 14:55
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.

Hur ska söndercurlade ungdomar hantera arbetslivet efter den kravlösa skolgången?!

Det känns lite mysko, det hela. Det handlar troligtvis om en handfull elever på några hundra i en grundskola

Om någon elev i klassen hamnar efter och riskerar att inte möta kursmålet ska ansvariga se till an anpassa och ge särskilt stöd och det i X-inlägget låter mystiskt likt att någon elev har en npf diagnos i klassen och får därmed särskilt stöd.

Dessutom är det skolan ( rektorn och läraren) som bestämmer ifall det finns skäl att ge särskilt stöd. En förälder kan inte bestämma helt själv.

Tittar man ännu mer noggrant så består listan av föräldrar som menar att barnet " ska ha" ditten eller datten i alla punkter. Det låter alltså som en kravlista av enskilda föräldrar , hur många av dem har avvisats och hur många har godkänts i slutändan ? Jag skulle gissa på någon enstaka , de flesta inte
Senast redigerad av Upplyften 2026-07-29 kl. 15:01.
Citera
2026-07-29, 15:28
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Läraren förtydligar:
Citat:
Namnen i denna tråd är fiktiva och händelserna har jag mött under ett helt yrkesliv på olika skolor. Alla anpassningar har godkänts i en samverkan mellan speciallärare, rektorer och familjer. Ofta har eleven själv mycket att säga till om.

Lärarna är inte med på dessa möten.
Heja Sverige!
Citera
2026-07-29, 16:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det känns lite mysko, det hela. Det handlar troligtvis om en handfull elever på några hundra i en grundskola

Om någon elev i klassen hamnar efter och riskerar att inte möta kursmålet ska ansvariga se till an anpassa och ge särskilt stöd och det i X-inlägget låter mystiskt likt att någon elev har en npf diagnos i klassen och får därmed särskilt stöd.

Dessutom är det skolan ( rektorn och läraren) som bestämmer ifall det finns skäl att ge särskilt stöd. En förälder kan inte bestämma helt själv.

Tittar man ännu mer noggrant så består listan av föräldrar som menar att barnet " ska ha" ditten eller datten i alla punkter. Det låter alltså som en kravlista av enskilda föräldrar , hur många av dem har avvisats och hur många har godkänts i slutändan ? Jag skulle gissa på någon enstaka , de flesta inte

Inlägget på X är skrivet av en lärare och enligt honom så är alla dessa punkter något av det han träffat på under hans arbetsliv.
Jag har inte X så har inte kollat upp personen bakom kontot utan bara läst inlägget.

Om det är sant så gissar jag att de flesta av dessa punkter kommit till senaste fem åren och jag tycker det är vansinnigt att de ens godkänns och att skolorna går med på dessa krav.
Hur ungarna ska klara sig i arbetslivet är för mig en gåta om det är så här illa.
Citera
2026-07-29, 16:45
Medlem
Clint.Ruins avatar
Det blir bara värre och värre med föräldrars sjuka krav på lärare och skolan…

För några år sedan var egendomliga krav på skolmaten på tapeten, t ex:

Föräldrar ställer allt hårdare krav på kosten till sina barn.
Här är några exempel:

Förbjud alla ägg

”Mitt barn är ägg­allergiker och inte ett ägg får förekomma på den här skolan.
”Bara för att ditt barn är äggallergiker blir det inte sjukt om det finns ägg på skolan, svarade Munkedals kommun föräldrarna, men öppnade för att ompröva beslutet om dessa kunde lämna ett läkarintyg. Något sådant dök aldrig upp.

Salt från Himalaya

”Mitt barns mat ska kryddas med Himalaya-salt.” Det kravet ställde en förälder i Linköping. Eftersom det inte finns några vetenskapliga bevis för saltets hälsoeffekter eller någon skyldighet att tillfredsställa önskekost avfärdade Linköpings kommun begäran.

Bluffade om gluten

Ett barn ansågs vara extremt känslig för gluten. Förskolans kock och pedagoger vågade inte ens öppna vissa mjölpaket. Senare sågs barnet tillsammans med en förälder på ett bageri. Provocerande att ha helt olika förhållningssätt hemma och på förskolan, tyckte förskolans kock.

Minus fisk

På Rönnbyskolan i Väste­rås var tidigare 100 av 600 portioner specialkost. När intyg började krävas sjönk antalet snabbt, bland annat ”minus fisk” – elever som ville slippa äta fisk.
Citera
2026-07-29, 16:51
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Absolut underbar trådstart.

Här motsvarande tråd, när barn anses för hårt hållna jämfört med förr. Den tråden frågar varför, men svaret finns ju i denna tråd: föräldrar har lurats av samhället att de kan och ska kontrollera allt i detalj.

(FB) Ny studie: 7-åringar tillåts inte röra sig fritt av sina föräldrar
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-29 kl. 17:05.
Citera
2026-07-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Det blir så när föräldrarna röstar rödgrönt

Det var Alliansen (Reinfeldt) som införde flumskitet. Alla ska ha lärarlegg. Och det finns vissa helt onödiga kurset inom högskolan.

Lärarna vi hade innan flumfeldtsskolan kom hade inga legg. Och de hade pondus och bestämde. Idag kommer de ut nyckläckta lärare med sin lärarlegg men med noll pondus.

Idag så måste man göra åtgärdsprogram på saker som skolan ska göra. Sådant som innan flumfeldt ansågs som självklart att skolan fick göra utan att skriva ett kompendium på 40 sidor och ha en underskrift för att ge läraren mandat att säga till. Sen följer de ändå inte sina egna åtgärder =)
Innan flummissarna tog över så åkte du ut ur klassrummet och fick komma in om du lugnade ner dig.

Sen får man väl skylla på politikerna med. I vår är den styrd just nu av M/SD/S där M har lett längst tid. M har inga planer på att fixa skolan, de har fått hur många frågor som helst om hur de ska fixa den. Istället byter de rektorer som förbrukningsvaror.

Så gick de när föräldrarna rösta blått.
Senast redigerad av ytrewq151 2026-07-29 kl. 17:43.
Citera
2026-07-29, 18:27
Medlem
GertBennys avatar
Jag har en gammal barndomsvän som är lärare som jag har kontakt med då och då. Lågstadiet eller mellanstadiet. Han säger att de absolut jobbigaste föräldrarna är typiska medelklass svennar som vill verka framgångsrika. Det bästa föräldrarna är lantisar och liknade som är mer jordnära och har vanligt sunt bondförnuft.
Citera
2026-07-29, 21:23
Medlem
BombaySaphires avatar
Inte konstigt att många lärare flyr från yrket. Dagens föräldrar är sinnessjuka.
Citera
2026-07-29, 21:34
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ser att han skriver att "Idag har elever rätt till detta och det är inte läraren som bestämmer. Ett djupt systemfel". Fråga ett: är allt sant eller kan det tex under en begränsad tid (några dagar) eller att han jobbar i en friskola där föräldrarna ses som "kunder", för att ägarna till skolan skall kunna fortsätta mjölka statlig skolpeng till sina enga fickor. Fråga två, och särskilt om det gäller alla skolor: vilka partier försöker förbättra situationen? Eftersom den ligger under Politik Inrikes.
10. Kevin och Henrik ska äta lunch i klassrummet. En vuxen ska hämta deras lunch och sedan gå ut, så att killarna får lugn och ro.

Är typ det enda kravet jag kan se stämma och då är det väl först i dom högre skolåldrarna. Det är barn som elitidrottar som har lite mer unika kostscheman som ibland kan krocka med ordinarie skoltid. I huvudsak handlar det om att ungarna ska ha energi till träningspass.

Egentligen är väl alla partier tämligen värdelösa i sin skolpolitik. Bunkeflomodellen borde ex. anammas på ett nationellt plan då gymnastik och rörelse varje dag behövs i skolan nu mer än någonsin tidigare.
Senast redigerad av Teu 2026-07-29 kl. 21:40.
Citera
2026-07-29, 21:45
Medlem
Det är kanske lite överdrivet, men det är mer åt det sanna hållet.

Nej, det handlar inte om några dagar. Jag har varit med om där föräldrar var väldigt påtryckande och rektorn var för medgörlig. Pga av allergi fick man ta bort alla matvaror med ägg på hela skolan F-9 med ca 600 elever + ca 70 personal. Eleven och elevens kompisar fick ett eget lunchrum där en vuxen ska alltid vara närvarande, ja, helt enkelt ett eget chambre séparée varje dag. Och ingen fick använda rummet resten av tiden när det var ledigt. Ja, det användes av gänget som ett eget umgängesrum.

Ja, det där med lektionsinnehållet. Ja, det är en av anpassningarna - läraren skriver egna lektionsanteckning och skickar det till elever, i god tid. Ja, dyslexi, dålig motorik, låg motivation, men det är läraren som ska skriva lektionsanteckningar...

Specialkost... Det finns säkert en i varje klass som ska ha specialkost, dessutom ska läraren sitta med den aktuella eleven och äta "pedagogisk" lunch, men det handlar egentligen om att man beordras vara nanny och se till att "barnet" äter.

Och mobiler. Den ena och den andra ska ha ett undantag. Slutar antigen med att den aktuella eleven blir väldigt populär bland klasskamraterna eller att ingen vill lämna in mobilen i början av skoldagen.

Ta pauser när eleven vill. Jag har varit med i en klass där eleven fick ha en gamingstol i klassrummet. Lektionerna började med en paus - eleven la sig i stolen (inte satt, utan la sig). Eleven fick även enskild undervisning efter de inledande genomgångarna. Orkade han gör något?

Ja, det är inte heller ovanligt att någon vuxen - en lärare eller en resursperson får träffa en elev i början av skoldagen och leda den till skåpet och klassrummet.

Betygen. Ja, det har hänt flera gånger att rektorerna har sagt att "inga betyg" får sättas för den här eleven. För stor press på eleven. När det blir klart i 9:an att eleven inte får slutbetyg, erbjuds eleven att börja om på en annan skola för att fixa grundskolebetygen.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ser att han skriver att "Idag har elever rätt till detta och det är inte läraren som bestämmer. Ett djupt systemfel". Fråga ett: är allt sant eller kan det tex under en begränsad tid (några dagar) eller att han jobbar i en friskola där föräldrarna ses som "kunder", för att ägarna till skolan skall kunna fortsätta mjölka statlig skolpeng till sina enga fickor. Fråga två, och särskilt om det gäller alla skolor: vilka partier försöker förbättra situationen? Eftersom den ligger under Politik Inrikes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in