2026-07-29, 02:07
Medlem
Aktivism är ett väldigt snävt (och laddat) ord. Jag menar att det blir för avgränsande om man bara får diskutera ”aktivism” i delforumet Miljöaktivism.

Jag tycker Miljöpolitik vore bättre namn på det delforumet. Eller varför inte Politik: miljö? Miljö är ändå en ganska stor politisk fråga i Sverige och EU. Ibland känns det som att Politik: inrikes blir en slask för allt möjligt…
Citera
2026-07-29, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Aktivism är ett väldigt snävt (och laddat) ord. Jag menar att det blir för avgränsande om man bara får diskutera ”aktivism” i delforumet Miljöaktivism.

Jag tycker Miljöpolitik vore bättre namn på det delforumet. Eller varför inte Politik: miljö? Miljö är ändå en ganska stor politisk fråga i Sverige och EU. Ibland känns det som att Politik: inrikes blir en slask för allt möjligt…

Jag vet inte, men har du kollat forumen under vetenskap?

(FB) Klimat, miljö och geovetenskap
Citera
2026-07-29, 08:54
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Jag tycker absolut du har en poäng. Fast forumet är tänkt som en plats där just miljöaktivism ska kunna diskuteras då det tidigare saknades. Med namnbytet du föreslår skulle ju just aktivismen exkluderas vilket ju inte är bra det heller då den ju behöver en egen plats för de som vill diskutera det.

Men varför inte lägga till ordet Miljöpolitik och inkludera det i forumet, den kan nog behöva en egen plats och den är ju sammankopplad med just aktivismen genom miljörörelsens olika delar. Men vad sägs om t.ex. Miljöpolitik och miljöaktivism eller kanske Miljöpolitik och miljörörelsen något liknade så får man med samtliga delar i ett eget forum?
Citera
2026-07-29, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila

Jag tänker att i vetenskapsforumen bör man inte diskutera hur samhället borde se ut.

Exempelvis att man bör förbjuda PFAS ämnen. Att tycka det och göra en tråd om den saken är inte nödvändigtvis aktivism.
Citera
2026-07-29, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tycker absolut du har en poäng. Fast forumet är tänkt som en plats där just miljöaktivism ska kunna diskuteras då det tidigare saknades. Med namnbytet du föreslår skulle ju just aktivismen exkluderas vilket ju inte är bra det heller då den ju behöver en egen plats för de som vill diskutera det.

Men varför inte lägga till ordet Miljöpolitik och inkludera det i forumet, den kan nog behöva en egen plats och den är ju sammankopplad med just aktivismen genom miljörörelsens olika delar. Men vad sägs om t.ex. Miljöpolitik och miljöaktivism eller kanske Miljöpolitik och miljörörelsen något liknade så får man med samtliga delar i ett eget forum?
Förslaget är inte att exkludera miljöaktivism. Utan att oxå inkludera (eller iallafall göra det tydligt) att bredare miljöpolitik oxå får skrivas om i det delforumet.

I dagsläget är det mycket som sväljs av Politik: inrikes. Jag tycker Politik: inrikes är en häxblandning av alla möjliga frågeställningar, inkl ideologi, miljö, brottslighet osv.

”Miljöpolitik och miljöaktivism” funkar absolut
Citera
2026-07-29, 09:07
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila

Jag tror inte att man vill ha den politiska aspekten i Vetenskapsdelen.
Citera
2026-07-29, 09:33
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Förslaget är inte att exkludera miljöaktivism. Utan att oxå inkludera (eller iallafall göra det tydligt) att bredare miljöpolitik oxå får skrivas om i det delforumet.

I dagsläget är det mycket som sväljs av Politik: inrikes. Jag tycker Politik: inrikes är en häxblandning av alla möjliga frågeställningar, inkl ideologi, miljö, brottslighet osv.

Bra då är vi två överens.

Dock är det Admin som beslutar vad formen ska heta så vi får väl se om han nappar på förslaget. Och förstås vad de som moddar just det forumet tycker om att bredda dess avgränsningar, för det är nog bra om även de köper idén om det ska funka.
Citera
2026-07-29, 13:38
Medlem
Citat:
Jag tänker att i vetenskapsforumen bör man inte diskutera hur samhället borde se ut.

Exempelvis att man bör förbjuda PFAS ämnen. Att tycka det och göra en tråd om den saken är inte nödvändigtvis aktivism.
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag tror inte att man vill ha den politiska aspekten i Vetenskapsdelen.

Jag läste trådstarten lite snabbt.

Håller med om att det vore bra med något mer utöver aktivism och vetenskap.
Citera
2026-07-30, 12:47
Moderator
pudelluss avatar
Citat:

En hel del är ju också utrikesrelaterat. Att se över avgränsningarna och namnet skulle kunna samla många relaterade frågor till samma forum. Det finns fördelar med den befintliga ordningen där mycket samlas i Politik: inrikes, men utan tvekan också nackdelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in